به گزارش یازاکو، سالها تصویر چین در جهان با صادرات ارزانقیمت، سانسور شدید و فضای بسته سیاسی گره خورده بود. اما این تصویر در حال تغییر است؛ چین در شاخص «قدرت نرم» جایگاه بالاتری پیدا کرده و برندهای داخلی آن مسیر جهانیشدن را آغاز کردهاند.
از کافیشاپهای چینی در نیویورک تا برندهای آرایشی موسوم به «سیبیوتی»، شرکتهای چینی در بازار جهانی حضور پررنگتری دارند. اما حالا شگفتانگیزترین عامل صعود فرهنگی چین، نه خودروی پرنده است، نه هوش مصنوعی و نه حتی یک بازی پرفروش؛ بلکه یک اسباببازی است. «لبوبو» همهجا دیده میشود: جاسوییچیهای ۳۰ دلاری پاپ مارت روی کیف ریانا، خواننده سرشناس آمریکایی و لیسا از گروه بلکپینک دیده شده و این عروسکهای کوچک صدها هزار هوادار در سراسر جهان پیدا کردهاند. پاپمارت اکنون بیش از ۵۰۰ شعبه دارد و بهتازگی وارد بازار آلمان شده است.
رقابت پاپمارت با لِگو و برندهای ژاپنی
طبق گزارش CNBC موفقیت این برند به «جعبههای سورپرایزی» آن برمیگردد؛ بستههایی که مشتری نمیداند داخلشان چیست. همین استراتژی باعث رشد خیرهکننده شرکت شد. تنها در نیمه نخست امسال سود این شرکت ۳۵۰ درصد رشد داشته و گلدمن ساکس پیشبینی کرده درآمد جهانی آن در بلندمدت به سطح فروش لگو یعنی بیش از ۱۱ میلیارد دلار برسد.
پاپمارت حتی با برندهای قدیمی ژاپنی مثل Sanrio (سازنده هلو کیتی) رقابت میکند. سال ۲۰۲۴ فروش پاپمارت ۱۰۷ درصد رشد کرد، در حالی که سانریو فقط ۴۵ درصد افزایش داشت.
اما تغییر تصویر چین فقط به اسباببازی محدود نمیشود. صنعت بازیهای ویدیویی هم جهشی بزرگ داشته است. Black Myth: Wukong تنها در یک ماه ۲۰ میلیون نسخه فروخت. Genshin Impact هم در سال اول بیش از ۲ میلیارد دلار درآمد داشت و حالا درآمد خارجیاش بیشتر از بازار داخلی است.
صعود چین به رتبه دوم قدرت نرم جهان
طبق گزارش Brand Finance، چین در سال جاری به رتبه دوم شاخص جهانی قدرت نرم رسیده و برای نخستین بار بریتانیا را پشت سر گذاشته است. تحلیلگران این تغییر را نتیجه تقویت برندها، بازگشایی کشور پس از کرونا و استراتژی آگاهانه برای بهبود چهره جهانی میدانند.
به گفته یالینگ جیانگ، تحلیلگر بازار مصرف: «جوانان دیگر محصولات چینی را با فیلتر منفی نگاه نمیکنند؛ آنها را همانطور که هست میبینند.»
با این حال، پرسش اصلی این است: آیا دولت چین اجازه میدهد برندها مستقل از سیاست، چهره تازهای از این کشور در جهان ترسیم کنند؟