به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو، این مطلب را عبدالقادر اورال اوغلو وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در گفتوگو با شبکه سی ان ان ترک اعلام کرد.
اورال اوغلو گفت: از آنجا که اسناد مربوط به وامهای خارجی امضا شده، هیچ مشکل مالی وجود ندارد. شرکت منتظر تأمین مالی نیست. این پروژه ۲.۴ میلیارد دلاری است و توسط کنسرسیوم دو شرکت قدرتمند ترکیهای ساخته خواهد شد. این یک خط ۴۳ کیلومتری است. در چهار سال و حداکثر پنج سال آینده به طور کامل راهاندازی خواهیم کرد.
وی افزود: ما اهداف بزرگی تعیین کرده و آنها را عملی میکنیم. در داخل مرزهای ما خطی به طول ۲۲۴ کیلومتر ساخته میشود. در مرز نخجوان خطی به طول ۱۷۰ کیلومتر وجود دارد؛ ۱۵۰ کیلومتر آن آماده است و بازسازی خواهد شد، و ۲۰ کیلومتر دیگر ساخته خواهد شد. این بخش را جمهوری آذربایجان انجام میدهد. کار ما و آنها همزمان به پایان خواهد رسید. فردی که در قارص سوار قطار شود، میتواند سفرش را تا باکو ادامه دهد. هدف ما این است که کارها را همزمان تکمیل کنیم.
اورال اوغلو ادامه داد: کریدور زنگه زور خطی ۴۳ کیلومتری است و اجرای آن در آخرین مرحله آغاز خواهد شد. این دالان تا پنج سال دیگر به طور کامل به بهرهبرداری خواهد رسید. با وجود خط باکو–تفلیس–قارص این مسیر جدید کوتاهتر و بدون مشکل ارتباطات را تأمین خواهد کرد. خط باکو–تفلیس–قارص ظرفیت محدودی دارد و وقتی به سقف ظرفیت خود برسد، نیاز به دالانهای جدید به وجود خواهد آمد.
وزیر همچنین تأکید کرد که درباره کریدور زنگه زور مذاکرات مفصلی در جریان است، اما جزئیات هنوز نهایی نشده است.