• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Thursday - 16 October - 2025
0
رئیس اداره شماره‌گذاری پلیس راهور فراجا؛

خودروهای قدیمی دارای پلاک ملی واجد شرایط شماره‌گذاری می‌شوند

  • کد خبر : 188529
  • 24 مهر 1404 - 20:00
خودروهای قدیمی دارای پلاک ملی واجد شرایط شماره‌گذاری می‌شوند
رئیس اداره شماره‌گذاری پلیس راهور فراجا اعلام کرد: تمام خودروهای قدیمی، موسوم به کلاسیک که دارای پلاک ملی هستند، در صورت دارا بودن شرایط قانونی و اصالت لازم، مشمول منع شماره‌گذاری نیستند و تبدیل به پلاک تاریخی نمی‌شوند.

به گزارش یازاکو، سرهنگ محسن باسره اظهار کرد: خودروهای کلاسیک و تاریخی دارای شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های خاص و مشخصی هستند که بخشی از آن‌ها مصوبات هیأت وزیران است و باید از مسیرهای قانونی مربوطه عبور کنند.
به گفته این مقام انتظامی، خودروهایی که بتوانند مراحل قانونی و بررسی‌های کمیسیون‌های مربوطه را که شامل چندین دستگاه از جمله پلیس راهور است، طی کرده و مجوزهای لازم را دریافت کنند، از تمامی خدمات قانونی برخوردار خواهند شد.
رئیس اداره شماره‌گذاری پلیس راهور فراجا با تأکید بر اینکه هیچ استثنا یا امتیاز ویژه‌ای در ارائه خدمات به این خودروها وجود ندارد، افزود: مهم‌ترین شرط برای شماره‌گذاری، داشتن گواهی معاینه فنی معتبر است.
سرهنگ باسره با بیان اینکه این خودروها به ۲ گروه دارای پلاک ملی و پلاک تاریخی تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: خودروهای دارای پلاک ملی از تمام خدمات و امکانات راهنمایی و رانندگی بهره‌مند خواهند بود و حتی کارت سوخت نیز دریافت خواهند کرد.
وی اضافه کرد: تنها خودروهای کلاسیک دارای پلاک تاریخی هستند که محدودیت تردد دارند و باید پیش از خروج از محدوده شهری محل شماره‌گذاری، مسیر، مقصد و زمان تردد خود را به مجموعه جهانگردی، گردشگری و پلیس راهور مقصد اعلام کرده و مجوز تردد دریافت کنند.
سرهنگ باسره با اشاره به اینکه برای دریافت پلاک تاریخی، شرط سنی خودرو ملاک نیست و صرفاً اصالت و شرایط فنی آن مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: اما خودروهای کلاسیکی که واجد شرایط دریافت پلاک ملی هستند، تا زمانی که توان اخذ گواهی معاینه فنی را داشته و وضعیت فیزیکی و فنی آن‌ها مناسب باشد، می‌توانند از پلاک ملی استفاده کنند.
به گفته رئیس اداره شماره گذاری پلیس راهور، خودروهای کلاسیک در مقررات پلیس راهور فراجا به خودروهایی گفته می‌شود که حداقل ۲۵ سال از زمان تولیدشان گذشته باشد، از نظر فنی و ظاهری در شرایط مناسب نگهداری شده و از لحاظ تاریخی، فرهنگی یا کلکسیونی ارزشمند باشند.
این مقام انتظامی اضافه کرد: این خودروها برای دریافت شماره تاریخی، پس از طی مراحل کارشناسی باید توسط کارشناسان رسمی و کمیسیون مربوط در کمیته خودروهای تاریخی (وابسته به سازمان میراث فرهنگی و پلیس راهور) تأیید شوند.

مالکان باید از محدودیت‌های خودروهای تاریخی آگاه باشند
سرهنگ باسره یکی از شرایط لازم استفاده از خودروهای تاریخی را آگاهی از محدودیت‌ها و شرایط آن دانست و درباره محدودیت ها توضیح داد و گفت: پلاک تاریخی صرفاً برای حفظ ارزش فرهنگی و نمایشگاهی خودروها صادر می‌شود، نه استفاده روزمره.
به گفته او، محدودیت تردد شهری این خودروها فقط در روزهای خاص، مسیرهای تعیین‌شده یا با مجوز موردی پلیس راهور مجاز به تردد هستند و استفاده روزمره از آن در سطح شهر ممنوع است.
وی همچنین تاکید کرد: خودروهای دارای پلاک تاریخی به دلیل ممنوعیت در طرح ترافیک یا آلودگی هوا اجازه ورود به محدوده‌های طرح ترافیک یا کاهش آلودگی را ندارند، مگر اینکه از مجوز نمایشگاهی یا رویدادی برخودار باشند، همچنین خودروهای دارای پلاک تاریخی حق استفاده تجاری یا حمل مسافر و بار ندارند.
رئیس اداره شماره گذاری افزود: با وجود اینکه محدودیت بیمه و معاینه فنی، بیمه شخص ثالث الزامی و مانند خوردوهای پلاک ملی است، اما معاینه فنی این وسائل نقلیه با ضوابط خاص خودروهای تاریخی انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا، موضوع خودروهای کلاسیک و تاریخی در ایران از سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۹۰ مورد توجه نهادهای مرتبط قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۹۹ با تصویب آیین‌نامه اجرایی «نحوه شناسایی، نگهداری و تردد خودروهای تاریخی» در هیأت وزیران، چارچوب قانونی مشخصی برای این نوع وسایل نقلیه تعیین شد، بر اساس این آیین‌نامه، خودروهای تاریخی به خودروهایی گفته می‌شود که بیش از ۳۰ سال از زمان ساخت آن‌ها گذشته باشد، دارای اصالت ظاهری و فنی بوده و در وضعیت مناسبی از نظر ایمنی و عملکرد قرار داشته باشند.
مسئولیت شناسایی و تأیید اصالت این خودروها بر عهده «کمیته فنی خودروهای تاریخی» است که با همکاری پلیس راهور فراجا، سازمان میراث فرهنگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه وسایل نقلیه تاریخی فعالیت می‌کند.
طبق مقررات، خودروهایی که پلاک تاریخی دریافت می‌کنند، تنها مجاز به تردد محدود در مسیرهای تعیین‌شده هستند و باید پیش از حرکت، مجوز لازم را از پلیس و سازمان جهانگردی و گردشگری اخذ کنند. در مقابل، خودروهای قدیمی‌ که هنوز از لحاظ فنی و ایمنی قابلیت تردد عادی دارند، می‌توانند با دریافت گواهی معاینه فنی و رعایت ضوابط، پلاک ملی دریافت کرده و در سطح کشور تردد داشته باشند.
در سال‌های اخیر، افزایش علاقه‌مندی به نگهداری و بازسازی خودروهای کلاسیک در میان مجموعه‌داران و علاقه‌مندان، موجب رشد چشمگیر درخواست‌ها برای شماره‌گذاری این خودروها شده است. پلیس راهور نیز با هدف صیانت از میراث صنعتی و فرهنگی کشور و هم‌زمان حفظ ایمنی تردد، بر اجرای دقیق ضوابط و جلوگیری از سوءاستفاده از عنوان «خودروی کلاسیک» تأکید دارد.
طبق دستورالعمل مشترک پلیس راهور فراجا و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، مالک این نوع وسایل نقلیه باید مدارک مالکیت معتبر (برگ سبز یا سند رسمی) ارائه دهد که نشان میدهد اسناد مالکیت این نوع خودرها تفاوتی با وسایل نقلیه با پلاک ملی ندارد.
علاوه بر این باید خودرو از لحاظ فنی در حد قابل قبول یعنی قابلیت حرکت ایمن در مسیرهای شهری باشد و ظاهر خودرو باید اصالت تاریخی خود را حفظ کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=188529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.