• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Saturday - 18 October - 2025
1

شهر خوب با مشارکت واقعی شهروندان خلق شدنی است.

  • کد خبر : 188597
  • 26 مهر 1404 - 16:02
شهر خوب با مشارکت واقعی شهروندان خلق شدنی است.
در بخش اول یادداشت آیا شهر خوب را حقیقتا شهروندان می سازند، آشکار شد که در شرایط کنونی شهروندان نقش عمده ای در ساخت شهر ندارند و این عبارتها به شکل فرهنگ سازی و جلب مشارکت شهروندان بکار می روند.

به گزارش یازاکو، بطور کلی هدف اصلی برای مشارکت دادن شهروندان در ساخت شهرها رسیدن به نقطه ای از مشارکت و تعامل است که با اعتماد متقابل و مشارکت فعال، سازنده و موثری همراه باشد. در حالیکه روند جاری حاکم، محدود به مشارکت مردم در انتخابات شورای شهر، انجام فرایند اخذ پروانه ها و یا بیان برخی از مسائل در رسانه ها می باشد. این شیوه های تعامل محدود علاوه بر اینکه هر کدام دارای مسائل و ضعفهایی برای ایجاد مشارکت موثر و فعال هستند، غالبا با رویکرد« متمرکز» مدیریتی انجام می گیرند و این در حالیست که اندیشه ها و تجارب موفق جهانی در این زمینه حاکی از آنست که سیاستهای متمرکز عمدتا ظرفیت ایجاد تعامل موثر وآگاهانه با مردم را ندارند و مشارکت فعال و هدفمند همواره با سیاستهای « غیرمتمرکز » و در سطوح پایین شهری و مقیاسهای کوچکتر محلی قابل دستیابی می باشد. تعامل و مشارکت فعال شهروندان زمانی حاصل می شود که مردم بعنوان شهروندانی نه صرفا ذینفع، بلکه ذینفوذ و موثر و ارزشمند تلقی شوند و به فرهنگ هویت و سبک زندگی ایشان اهمیت و توجه ویژه ای شود و این امر جز با تسهیل ارتباط دوسویه در پایین ترین سطح  شهری ( محلات) امکانپذیر نیست. « شهر، شهروندان و مدیریت شهری» سه عامل مهم و اساسی می باشند که نوع تعامل و عمق روابط آنها با یکدیگر، تعیین کننده ی کیفیت و سطح زندگی شهروندان در هر شهری می باشند. قدم اول برای برقراری روابط مطلوب بین این سه عامل، بایستی از سوی مدیریت شهری و با اتخاذ سیاستهای عملی غیرمتمرکز صورت پذیرد. در این زمینه سیستم مدیریت شهری کشور ما بدلیل حاکمیت برنامه ریزی از بالا به پایین و متمرکز، عمدتا نابلد و بی تجربه بوده و ضروریست مفاهیم علمی و نیز روشهای استراتژیکی انجام این رویکرد مورد برنامه ریزی و طرحریزی قرار بگیرد. مدیریت شهری می تواند با بها دادن به خواستها، نظرات و اندیشه های متفاوت شهروندان و تسهیل ابزارها و الزامات قانونی در این زمینه به جلب اعتماد مردم و ارتقای حس تعلق به مکان و مسئولیت شهروندی در آنها دست یابد. در حقیقت حلقه ی گمشده برای برقراری ارتباط و ایجاد مشارکت با مردم در “اعتمادسازی ” است که این امر با تعامل نزدیک و چهره به چهره با مردم در محل زندیگی شان و بیان شفاف هدفها در جهت بهتر شدن زندگی مردم قابل دست یابی است که با رشد و پرورش این تعامل دوطرفه بین سیاستگذاران و مردم،درجات بالایی از حس تعلق به مکان در شهروندان و نیز در خود مدیران شهری قابل دست یابی است. 

 

 

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=188597

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.