به گزارش یازاکو، بهرام سرمست امروز چهارشنبه در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی، توهم باسوادی را از بزرگترین آفت برشمرد و افزود: پی بردن انسان به بیسوادی و نادانی خود، نشانگر آگاهی اوست. آسیبی که الان میبینیم نه از دانایان و بیسوادان؛ بلکه از کسانی است که توهم دانایی دارند.
وی تاکید کرد: ماموریتهای نهضت سوادآموزی باید متناسب با تحولات جامعه و ساختار و رفتار اجتماعی مردم باشد و باید بر اساس استاندارهای جهانی حرکت کند.
استاندار آذربایجان شرقی با تبیین تعاریف مختلف از باسوادی اظهار کرد: برای باسواد شدن، به چیزی فراتر از سواد خواندن و نوشتن نیاز داریم.
سرمست با بیان اینکه امروز به تربیت انسانهایی در خانواده، مدرسه و جامعه نیاز داریم که خودآگاهی داشته باشند، گفت: افراد باید نسبت به آنچه در پیرامونشان میگذرد و آنچه که نیاز دارند، آگاه باشند.
وی ادامه داد: امروزه، مشکلات اجتماعی مانند سطح طلاق در بین افرادی با تحصیلات دانشگاهی نشان میدهد که تعریف ما از سواد و اقداماتمان در این خصوص باید منطبق بر واقعیتهای اجتماعی باشد و افرادی را تربیت کنیم که دانایی و نادانیهای خود را خوب تشخیص داده و سواد ارتباطی و اجتماعی کافی و حداقل مهارتهای لازم را در این زمینه داشته باشند.
سرمست ارتقای مهارتهای زندگی را از تکالیف مشخص شده برای نهضت سوادآموزی عنوان و بیان کرد: امیدواریم این تغییرات در اسناد آموزش و پرورش نهادینه شود؛ به طوریکه صرف داشتن مدرک، نشانه درکی صحیح از مفهوم سواد آگاهی و دانایی نیاشد.
وی یادآوری کرد: نیازمند تغییر رویکرد و بازنگری در اسناد سازمان نهضت سوادآموزی و تغییر در رابطه با آموزشیاران و مدرسان هستیم و امیدواریم این جلسات منشا تغییر روش نگرش و رفتارها شود.
وی تاکید کرد: ماموریتی که نهضت سوادآموزی دنبال میکند باید متناسب با تحولات جامعه باشد و با تعریف و سیر جهانی حرکت کند. تاکنون نهضت سوادآموزی بیشتر تعریف باسوادی را سواد خواندن و نوشتن را مدنظر قرار داده و از بازتعریف دیگر انواع سواد اعم از سواد ارتباطی، عاطفی، رسانه ای و…. غفلت کرده است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: امروزه جامعه به افرادی نیاز دارد که سطح دانایی خود را تشخیص دهند و سواد اجتماعی و ارتباطی خوبی داشته باشند.
