به گزارش یازاکو، محمد رضا روشنی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در ارتباط با معضل ترافیک در شهر تبریز و راهکارهای حل این موضوع گفت: اولا این را باید در نظر بگیریم که معضل ترافیک تنها مربوط به شهر تبریز نیست و در اکثر شهرهای بزرگ جهان این مشکل قابل لمس است در ایران هم در اکثر کلانشهرهای بزرگ شاهد وجود ترافیک هستیم اما نباید این را فراموش کنیم که در بسیاری از این شهرها مشکل ترافیک به دست خود مردم آن شهر ها یا حل شده یا بسیار بهبود پیدا کرده است.
با توجه به این موضوع باید بگویم که تبریز بعد از تهران دومین کلانشهر کشور است که شاهد ترافیک سنگین در معابر خودش است.
حجم ترافیک تبریز از شهرهای هم تراز خود مانند اصفهان، مشهد، شیراز و کرج بالاتر است و این موضوع نمی تواند قابل قبول باشد در این میان تهران با حجم ترافیک بسیار بالا با فاصله خیلی زیادی نسبت به تبریز در رده اول قرار دارد.
وی در ادامه صحبت هایش در ارتباط بااینکه اکنون برای حل مشکلات ترافیکی شهر تبریز چه باید بکنیم افزود: در اکثریت شهر های دنیا با توجه به جمعیت آن شهر و استفاده عموم مردم از خودروی شخصی شاهد وجود ترافیک هستیم و این موضوع استثنایی ندارد.
اما برخلاف این در شهرهایی که مردم از خودروی شخصی کمتر استفاده می کنند و به جای آن مردم از وسائل نقلیه عمومی بهره می ببرند شاهد عدم وجود ترافیک در آن شهر ها هستیم.
با توجه به ظرفیت مشخص خیابانهای یک شهر و استفاده عموم مردم از خودروی شخصی بدون استثنا شاهد ترافیک خواهیم بود و این موضوع از بدیهیات مشکلات ترافیک می باشد.
محمد رضا روشنی در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه ایجاد زیر گذرها و روگذرهای جدید نمی تواند به کاهش بار ترافیکی شهر کمک کند گفت: ما چاره ای جز اینکه بستری فراهم کنیم که مردم از خودروی شخصی خیلی کم استفاده کنند و به جای آن از خدمات عمومی در شهر بهره ببرند نداریم. ایجاد زیر گذرها و رو گذرها جدید در هیچ کجای دنیا به کاهش ترافیک نه تنها کمک نکرده است بلکه باعث افزایش بیشتر ترافیک در سطح شهر گردیده است.
من به شخصه وظیفه دارم که مردم شهر را در جریان این موضوع قرار دهم که افزایش باندهای خیابان یا ایجاد زیر گذر و رو گذر جدید نمی تواند باعث کاهش بار ترافیکی یک شهر شود بلکه باعث افزایش حجم ترافیک خواهد شد، این موضوع در کل دنیا اثبات شده است.
معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در ادامه در ارتباط با اینکه بعد از موضوع استفاده از خودروی شخصی سایر مسائلی که می تواند باعث ایجاد ترافیک در سطح شهر تبریز شود چیست؟ افزود: سایر مسائل نیز در زیر مجموعه همین استفاده از خودروهای شخصی است مثلا وقتی می گوییم فرد از خوروی شخصی برای کارهایش استفاده می کند به این توجه نمی کنیم که علت این استفاده مربوط است به مشکلات موجود در حمل و نقل عمومی شهر باید قبول کنیم که توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر تبریز تا آن حد نبوده است که بتواند کاملا رفاه شهروندان را فراهم کند.
از طرفی دیگر شهر سازی که در سالیان گذشته در تبریز صورت گرفته است مردم را مجبور کرده است که برای کارهایشان از خودروی شخصی استفاده کنند مردم هیچگاه اشتباه نمی کنند و چشم بینای یک جامعه خود مردم هستند.
وقتی مردم خودروی شخصی را برای حمل و نقل انتخاب می کنند صدر درصد ما نتوانسته ایم خواسته آنها را در حمل و نقل عمومی فراهم کنیم اینکه بگوییم مردم فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را ندارند کاملا در اشتباه هستیم.
در صد سال گذشته کاربری ها در سطح شهر درست توزیع نگردیده و اینکه یک شهروند مجبور است برای حل و فصل کارش یا یک خرید از حاشیه شهر به مرکز شهر بیاید اینجا مردم مقصر نیستند بلکه کاربری های مختلط کم است یعنی اینکه در محلات ما شغلهای مورد نیاز مردم کم است در تمام دنیا این مشکل را به این شکل حل کرده اند و کاربری ها را در محلات مختلف ایجاد نموده اند تا فرد ساکن آن محله خرید خود را بدون استفاده از خودروی شخصی در همان محله خودش انجام دهد.
وی در ادامه صحبت هایش افزود ظرفیت خیابانهای شهر تبریز برای ۳۰۰ هزار خودرو می باشد در حالی که هم اکنون شاهد حضور یک میلیون خوردو و موتور در معابر سطح شهر تبریز هستیم پس بدون شک این حجم وسائل نقلیه باعث ایجادبستر ترافیکی در سطح شهر خواهدشد.
محمد رضا روشنی در ارتباط با اینکه شهروندان از عدم وجود ماموران راهنمایی رانندگی در سطح شهر گله مند هستند افزود:تعدادنیروهای پلیس راهور در تهران مشخص می شود و ربطی به تبریز ندارد و در حال حاضر سیاست پلیس راهور بر این است که به جای ماموران راهنمایی و رانندگی از دوربین های هوشمند و سیستمهای کنترل هوشمند ترافیک استفاده کنند.
شهرداری تبریز اقدامات بسیار بزرگی در این زمینه انجام داده است. قابل اشاره است که قبل از دوره شش شورای شهرو انتخاب دکتر یعقوب هوشیار به عنوان شهردار محترم کلانشهر تبریز تنها ۱۷۵ دوربین در سطح شهر داشتیم که بسیاری از این دوربین ها هم با مشکل مواجه بودند اما اکنون این تعداد به ۷۶۰دوربین رسیده است و از رتبه ۱۲ ام کشوری از لحاظ تعداد دوربین های ترافیکی به رتبه دوم کشور رسیده ایم. ین دوربین ها هدفشان جریمه نیست بلکه کنترل ترافیک است این دوربین ها هر کجا شاهد ترافیک است با استفاده از سیستم های هوشمند و هوش مصنوعی هدایت ترافیکی را انجام خواهند داد.
