به گزارش یازاکو، این روزها تردد اکثریت مردم با خودروهای تکسرنشین و پارک دوبلهای کنار خیابانهای اصلی، فعالیت مدارس و سد معبر وانتیها، بر شدت ترافیک شهر تبریز افزوده است. صدای بیامان بوق و فریاد رانندگان این روزها در معابر تبریز زیاد شنیده میشود.«خود تو جزیی از ترافیک هستی نه اینکه در ترافیک ماندهای» این جمله را یک راننده تاکسی در تبریز عنوان میکند و معتقد است اگر هر کدام از ما حداقل بخشی از سفرهای روزانهمان را با استفاده از وسایل حملونقل عمومی انجام دهیم حتماً میتوانیم بخشی از ترافیک را کاهش دهیم.
فرهنگ ترافیکی در شهر تبریز ضعیف استترافیک سنگین حتی صدای مسؤولان ارشد استان را هم درآورده است. علی محمدی، فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان شرقی با اشاره به چالشهای ترافیکی شهر تبریز، میگوید:باید اذعان کرد که فرهنگ ترافیکی در شهر تبریز ضعیف است. متأسفانه بینظمی ترافیکی حاکم است و حتی با وجود نردهگذاری در برخی مسیرها، خودروها در کنار نرده ها پارک میکنند.وی تصریح میکند: ورود حجم زیادی خودرو از استانهای همجوار، نبود پارکینگ کافی و سرمایهگذاریهای غیر اصولی از مشکلات اصلی شهر است. نمونه آن پروژه چهارراه ارتش بود که به دلیل عدم پیشبینی پارکینگ توسط پلیس چهار ماه متوقف شد. در کنار مجتمع سلامت نیز باید حساسیت ویژهای در این زمینه به خرج داده شود.
تقویت ظرفیت پلیس راهور استان طی دو سال گذشتهفرمانده انتظامی آذربایجانشرقی به تقویت پلیس راهور تاکید کرده و میگوید: طی دو سال گذشته ۶۰ نیروی راهور و ۴۰ موتور سوار به مجموعه افزوده شده است. با وجود همه این تلاشها، رسانهها میتوانند در فرهنگسازی و ارتقای نظم اجتماعی نقش پررنگی ایفا کنند.سردار محمدی با بیان اینکه بی نظمی و بی انضباطی در ترافیک تبریز حاکم است، میگوید: پلیس برای نظم بخشی به ترافیک این شهر، ضمن اعمال قانون برای متخلفان، نسبت به توقیف خودروها و موتورسیکلت ها نیز اقدام کرده و در چهار ماه گذشته سال، ۹۶۴ دستگاه موتورسیکلت و ۹ هزار و ۲۳۲ دستگاه خودرو توقیف به پارکینگ انتقال داده است.وی ادامه میدهد: توقیف خودروها با خلافی بالای ۵۰ میلیون ریال نیز در دستور کار بوده و ۳۲ درصد بیشتر از سال قبل اتفاق افتاده است.فرمانده نیروی انتظامی استان میگوید: متاسفانه خیابان ها و معبر تبریز کشش این تعداد خودرو را ندارد و توسعه معابر بر خلاف افزایش تعداد خودروها اتفاق نیفتاده است. ضمن اینکه پارکینگ کافی در تبریز وجود ندارد و تخلفات رانندگی نیز بسیار است.
سهم ۹۰ درصدی عامل انسانی در تصادفات شهری تبریزمدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی و شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز میگوید: عوامل شکلگیری تصادفات درونشهری تبریز شامل عامل انسانی، عامل راه و عامل وسایل نقلیه است که در این بین عامل انسانی سهم ۹۰ درصدی در شکلگیری تصادفات دارد.محبوب عبداللهپور در گفتگو با خبرنگار فارس میگوید: بخش بزرگی از مشکلات ترافیکی تبریز ریشه در فرهنگ ترافیکی شهروندان دارد که بررسی و ارائه راهکار پایدار برای این چالشها امری ضروری است.وی میافزاید: تبریز با تکیه بر پیشینه قوی فرهنگی، ظرفیت اصلاح فرهنگ بالایی دارد که بدون این امر، بهترین زیرساختها نیز ناکارآمد میشوند.مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی و شبکه حمل و نقل با اشاره به مهمترین عوامل شکلگیری تصادفات شهری خاطرنشان میکند: عامل انسانی سهم ۹۰ درصدی در شکلگیری تصادفات درونشهری تبریز را دارد که در کنار آن عامل راه و عامل وسایل نقلیه از دیگر عوامل این موضوع هستند.
مهمترین چالشهای فرهنگی ترافیک در تبریزوی با اشاره به مهمترین چالشهای فرهنگی ترافیک در تبریز یادآور میشود: قانونگریزی، پرخاشگری در رانندگی، بیتوجهی به حقوق دیگران، ضعف فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی، رفتارهای ناهنجار موتورسواران، نگاه منزلتی به خودروی شخصی، بیتفاوتی نسبت به تخلفات دیگران و ضعف آموزش عمومی و رسانهای مهمترین چالشهای فرهنگی ترافیک در تبریز هستند.عبداللهپور با اشاره به راهکارهای پیشنهادی برای فرهنگ سازی در حوزه ترافیک اعلام میکند: تولید محتوای بومی در رسانههای محلی، آموزش شهروندی در مدارس و مساجد، همکاری با چهرههای اجتماعی و مذهبی تبریز، برگزاری کمپین فصلی برای ” فرهنگ رانندگی پاک” و استفاده از ظرفیت اپلیکیشنهای شهری برای گزارش تخلف و تشویق می تواند راهکارهای پیشنهادی برای فرهنگسازی در حوزه ترافیک باشد.وی همچنین با ارائه پیشنهادهایی در مورد کاهش ترافیک شهری ادامه میدهد: تشکیل کارگروه فرهنگ ترافیک با مشارکت شهرداری، صدا و سیما، آموزش و پرورش، پلیس راهور، روحانیون محلی، دانشگاهها و دیگر نهادها همچنین طراحی نقشه سه ساله برای ارتقای فرهنگ ترافیکی تبریز راهکارهای دیگر برای کاهش ترافیک شهری و فرهنگسازی در حوزه ترافیک باشد.تبریز روزانه پذیرای ۴۰ هزار خودرو از سایر استانهاعبداللهپور با اشاره به وجود ۸۵۰ هزار خودرو در تبریز، اظهار میکند: تبریز به عنوان قطب درمان شمالغرب ایران، روزانه پذیرای ۴۰ هزار خودرو از سایر استانها است.وی با بیان اینکه روزانه ۷۰۰ تصادف در تبریز رخ میدهد، میافزاید: هر دو روز یک نفر در تبریز جان خود را در اثر حوادث رانندگی از دست میدهد.
عبداللهپور با اشاره به نقش برخی قوانین وتبصرهها در تشدید ترافیک شهری، مانند تبدیل کاربری مسکونی به مطب پزشکان تصریح میکند: شهرداری در بافت فرسوده با اجرای طرح تشویقی پروانه ساخت و عوارض رایگان ارائه میدهد اما در اکثر مواقع تمایلی به احداث پارکینگ وجود ندارد.۸۰ درصد جای پارک مختص اصناف و کسبهمدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همچنین از اجرای پارک حاشیهای به صورت خوداظهاری و اعتماد دو طرفه بین شهرداری و شهروندان در سال جاری خبر داده و تصریح میکند: ۸۰ درصد پارکینگها و پارک حاشیهای به اصناف و کسبه اختصاص می یابد و نیازمند افزایش پارکینگ در شهر هستیم.وی با بیان اینکه تمامی دستگاههای دولتی از جمله آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی باید در حل معضل ترافیک مشارکت فعالی داشته باشند، میگوید: با بهره مندی از دادههای واقعبینانه همچون زمان، مبدا و مقصد سفرهای درون شهری میتوان به شبکه حمل و نقل ترکیبی دست یافت.
تردد ۴۰ هزار وانتبار در تبریزعبداللهپور در ادامه به موضوع تردد ۴۰ هزار وانتبار در تبریز اشاره کرده و ادامه می دهد: ویزیتورهای کارخانجات نیز به صورت روزانه در سطح شهر فعال هستند که این امر به مشکلات ترافیکی دامن میزند.مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری میافزاید: ماهانه ۱۵ نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست میدهند که در مواردی منجر به جراحت شهروندان میشود.باید به معضل ترافیک در تبریز به چشم یک بحران نگریست و برای حل آن اقدامات علمی و عملی عاجلی کرد، چراکه باتوجهبه شهرسازی خاص تبریز در صورت بروز حادثه در زمان بروز ترافیک در هسته مرکزی شهر بحرانها و خطرات بهمراتب سختتری به وجود خواهد آمد.
