به گزارش واحدترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از حریت این مطالعه که شرایط ترافیکی را در بیش از ۹۰۰ شهر در ۳۶ کشور تجزیه و تحلیل کرده است، نشان میدهد که تاخیرها در استانبول در مقایسه با سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته و این شهر را از شیکاگو، مکزیکوسیتی، نیویورک و فیلادلفیا جلوتر قرار میدهد.
شیکاگو و مکزیکوسیتی نیز به عنوان شهرهای دیگری که رانندگان بیش از ۱۰۰ ساعت در جادههایشان زمان از دست دادهاند، برجسته هستند. در اروپا، دوبلین امسال از لندن پیشی گرفت، پس از آنکه پایتخت بریتانیا برای چهار سال متوالی رتبه اول منطقه را در اختیار داشت.
کارشناسان میگویند مشکلات همیشگی ترافیک استانبول ریشه در ترکیبی از رشد سریع شهری، تراکم بالای جمعیت و محدودیتهای جغرافیایی دارد.
این شهر با بیش از ۱۵ میلیون نفر جمعیت، دو قاره را در بر میگیرد و تنگه بسفر و آبراههای اطراف آن، جریان وسایل نقلیه را از طریق تعداد محدودی پل و تونل هدایت میکند.
گسترش شهری ناشی از مهاجرت از سراسر ترکیه، تقاضای سفر را بیش از پیش تشدید کرده است، و اغلب از ارتقاء زیرساختها پیشی گرفته است.
تحلیلگران خاطرنشان میکنند که شبکه جادهای استانبول در ساعات اوج ترافیک، بیش از ظرفیت خود فعالیت میکند و فضای کمی برای جذب فشار اضافی باقی میگذارد.
مشاهدات میدانی به لایه دیگری از مشکل اشاره دارد: رفتار رانندگان. پارک دوبل غیرقانونی، عبور از چراغ قرمز، تخلف از خطوط و رانندگی در خلاف جهت، اغلب به عنوان اقداماتی ذکر میشوند که به ویژه در ساعات شلوغی، گلوگاهها را بدتر میکنند.
به گفته کارشناسان، ازدحام ترافیک سالانه ۶ تا ۷ میلیارد دلار برای اقتصاد این شهر هزینه دارد.
پیشبینیها نشان میدهد که تقاضای روزانه سفر تا سال ۲۰۴۰ به ۳۸ میلیون سفر خواهد رسید و این موضوع سوالاتی را در مورد اینکه آیا زیرساختهای فعلی میتوانند بدون برنامهریزی بلندمدت گسترده، چنین حجمی را جذب کنند، مطرح میکند.
به گفته برخی از کارشناسان، میتوان با پذیرش گزینههای حمل و نقل کوچک مانند دوچرخه و اسکوتر، از شدت ترافیک رو به وخامت این کلانشهر کاست.
