به گزارش پایگاه خبری یازاکو- اصغر باقریفر، روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: شهر تبریز بر اساس مصوبات شورای عالی کشور دارای چهار خط درونشهری و یک خط حومهای مصوب مترو است.
وی افزود: خط حومهای مترو در جنوبغربی تبریز احداث شده و برای تکمیل خطوط ناقص مترو، به اعتباری بیش از چند همت نیاز داریم. با این حال، در سنوات اخیر بودجه سازمان حملونقل ریلی حتی تا چهار برابر نیز افزایش یافته است.
باقریفر با اشاره به وضعیت تجهیزات ایستگاهها گفت: پلهبرقیها و آسانسورهایی که دارای نواقص بودند، تکمیل شدهاند و در حال حاضر ۹۸ درصد خط یک متروی تبریز به طور کامل آماده بهرهبرداری است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز درباره خط دو مترو تصریح کرد: به دلیل مشکلات قراردادی و اینکه بودجه ما پاسخگوی هزینههای پیمانکار نبوده است، این پروژه تا حدودی در حالت رکود قرار دارد. با این حال پیشبینی میکنیم تا بهمنماه، مسیر خط دو به محدوده استانداری برسد. همچنین حفاری فاز دوم این خط طی حدود دو ماه آینده به اتمام میرسد و پس از آن وارد فاز سوم خواهیم شد.
وی در خصوص خط سوم مترو نیز بیان کرد: اقداماتی که در دورههای گذشته انجام نشده بود، در این دوره مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفته است. خط سه مترو به دلیل ظرفیت بالای جابهجایی مسافر، اهمیت زیادی دارد و تلاش شده است اقدامات اولیه آن انجام گیرد. در صورت عدم بروز مشکل، پیشبینی میشود طی سه سال آینده حفاری تونلهای این خط به پایان برسد.
باقریفر همت مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر را کنترل ترافیک شهری دانست و گفت: با افزایش بودجه و صرف زمان بیشتر، مدیریت شهری در تلاش است تا حجم ترافیک تبریز را کنترل کند.
وی در ادامه به موضوع فاینانس اشاره کرد و گفت: بحث فاینانس از سال ۱۳۹۳ مطرح بوده و در این دوره نیز مجدداً فعال شده و توسط مدیران ارشد شهرداری تبریز پیگیری میشود. تضمینی که شهرداری در این زمینه ارائه میدهد، ترکیبی از وساطت، سهام بانک شهر، داروسازی و سایر موارد است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به ایمنی مترو اظهار داشت: در صورت بروز شرایط بحرانی مانند جنگ، فضای مترو به مراتب ایمنتر از ساختمانهای معمولی است، هرچند برای اسکان طولانیمدت طراحی نشده است.
وی درباره ساعت کاری متروی تبریز توضیح داد: فعالیت مترو از ساعت ۵:۳۰ صبح آغاز میشود و همکاران ما از ساعت ۴:۳۰ یا ۵ صبح مشغول به کار هستند. قطارها ساعت ۱۰:۳۰ شب پارک میشوند و پس از آن شیفت سوم برای تعمیر و نگهداری قطارها فعالیت میکند. اگر این روند انجام نشود، کوچکترین نقص میتواند جان شهروندان را به خطر بیندازد. ساعت کاری مترو حتی بیشتر از شرکت اتوبوسرانی است؛ بهطوریکه آنها ساعت ۹ شب فعالیت خود را به پایان میرسانند اما مترو تا ۱۰:۳۰ شب فعال است.
باقریفر با اشاره به کنترل آبهای زیرزمینی گفت: با وجود کمبود منابع آبی، کنترل آبهای زیرزمینی غیرقابل اجتناب است. در محدوده گجیل نیز با وجود قرار داشتن در آب، با شهرداری منطقه و سازمان فضای سبز هماهنگیهایی انجام شده است.
وی در خصوص نامگذاری ایستگاههای مترو تأکید کرد: سازمان حملونقل ریلی هیچ نقشی در نامگذاری ایستگاهها ندارد و این موضوع بهطور کامل بر عهده شورای اسلامی شهر است. ما تنها پیشنهادهای خود را ارائه میدهیم و مشخص نیست که این پیشنهادها مورد پذیرش قرار بگیرد یا خیر.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز درباره موضوع فاینانس و ایمنی حفاریها گفت: مصوبه شورای شهر که با اکثریت آرا تصویب میشود برای ما ملاک عمل است. تمامی ابزارهای دقیق در حفاریها نصب شده و تاکنون هیچ موردی درباره نشست ساختمانها یا مشکلات ناشی از حفاری گزارش نشده است. اگر هم نشستی رخ دهد، در حد نشستهای متعارف و مشابه آنچه در سراسر دنیا اتفاق میافتد، خواهد بود.
وی درباره مطالبات و بدهیها نیز اظهار کرد: از میزان دقیق عقبافتادگی حقوق اطلاع ندارم که شش ماه باشد یا خیر، اما حدود سه تا چهار ماه بدهی وجود دارد. ما بدهی مستقیم به پیمانکار نداریم، بلکه شرکت توسعهای وجود دارد که نتوانسته منابع خود را بهطور کامل مدیریت کند و دچار بدهی شده است. این موضوع را بهطور جدی پیگیری میکنیم و در صورت پرداخت نشدن بدهیها، ناچار به ضبط بخشی از تضامین آنها خواهیم بود.
باقریفر در پایان درباره خیابان زبردست گفت: در خصوص ایستگاه این خیابان مشکل خاصی نداریم و در آن محدوده فضای تجاری وجود دارد که با آن به توافق رسیدهایم و تلاش شده است مکانی مناسب در آنجا احداث شود.
