به گزارش یازاکو، بخشعلی آقالار روز سهشنبه ، افزود: امسال علاوه بر تکمیل آسفالت مسیر جاده سرچم در آذربایجانشرقی، هشت کیلومتر باقیمانده این مسیر در آذربایجانغربی نیز آسفالت شده که برای آن یک هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با یادآوری اینکه آسفالت روکش برخی مسیرها و نصب علائم در این جاده به پیمانکار واگذار شده، توضیح داد: اعتبار اولیه آن چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که تا پایان سال تکمیل میشود.
مجری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در آذربایجانغربی تصریح کرد: هرچند اکنون امکان تردد در جاده سرچم وجود دارد اما لازم است زیرساختهای نهایی از جمله روکش کامل، نصب علائم و خطکشی انجام شود تا این جاده بهصورت رسمی در اختیار اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قرار گیرد.
آقالار درباره مزایای تکمیل جاده سرچم گفت: این پروژه باعث کاهش ۱۸۱ کیلومتری مسیر شمال غرب کشور به تهران، صرفهجویی بیش از دو ساعت در زمان سفر، کاهش تصادفات جادهای، کاهش مصرف سوخت و اتصال پایانه تجاری تمرچین پیرانشهر، بهعنوان شاهراه تجارت آسیا به مرکز کشور میشود.
وی درباره دلایل طولانی شدن زمان ساخت این جاده توضیح داد: قرار گرفتن پروژه در دو استان آذربایجانغربی و آذربایجان شرقی و همچنین تخصیص بودجه آن در سالهای گذشته بهصورت پروژههای دیگر مانند کنارگذر میاندوآب باعث تأخیر در اجرا شد اما از سال گذشته بودجه مستقل برای این طرح اختصاص یافت.
ایده ساخت جاده سرچم و اتصال میاندوآب به میانه برای نخستین بار در سال ۱۳۶۳ مطرح شد. طراحان این پروژه آن را «میانگذر دو استان آذربایجانغربی و آذربایجانشرقی» نامیدند، زیرا با اجرای آن بخش زیادی از ترافیک شمال غرب کشور از محور تبریز حذف و به مسیر جدید منتقل میشود.
این جاده که ۶۵ کیلومتر از آن در آذربایجانغربی و بقیه آن در مسیر آذربایجانشرقی واقع است که میاندوآب در آذربایجان غربی را به میانه در آذربایجان شرقی با ۱۸۱ کیلومتر طول وصل میکند و به دلیل اینکه در کیلومتر ۱۳۱ به اتوبان زنجان تبریز متصل می شود جاده سرچم نامیده میشود.
این جاده که ۶۵ کیلومتر آن در آذربایجانغربی و بقیه در آذربایجانشرقی واقع شده، میاندوآب را به میانه متصل میکند و طول کل مسیر ۱۸۱ کیلومتر است. نام «جاده سرچم» نیز از اتصال آن در کیلومتر ۱۳۱ به اتوبان زنجان-تبریز گرفته شده است.
