• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Wednesday - 24 December - 2025
1

پیشرفت ۳۲ درصدی عملیات تعریض جاده ترانزیتی جلفا – کلاله

  • کد خبر : 192560
  • 03 دی 1404 - 18:02
پیشرفت ۳۲ درصدی عملیات تعریض جاده ترانزیتی جلفا – کلاله
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: عملیات بهسازی و تعریض جاده ترانزیتی جلفا - کلاله (آق بند) با ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

به گزارش یازاکو، بابک نجفیان، روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه این پروژه بخشی از کریدور شمال- جنوب است، افزود: عملیات اجرایی این پروژه به طول ۱۰۷ کیلومتر از سال ۱۴۰۲ از سوی شرکت ساخت و توسعه آزادراه های کشور آغاز شده است و از طریق یک پل ایران را به جمهوری آذربایجان وصل می‌ کند.
وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه تاکنون ۲۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، اظهار کرد: در سال جاری نیز برای اجرای این پروژه ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که تاکنون پنج هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی اعتبار پیش بینی شده برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه را ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با تخصیص به موقع اعتبار می توان پروژه را بر اساس زمانبندی پیش بینی شده در مدت ۲ سال اجرا کرد.
نجفیان، با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه برای دسترسی به بازارهای منطقه قفقاز، ادامه داد: با بهره برداری از این پروژه، مسیر ترانزیت کالا و مسافر کشورهای شرق آسیا و جمهوری اسلامی ایران از طریق جمهوری آذربایجان به اروپا فراهم می شود.
وی یادآوری کرد: در زمان کنونی پل واقع در مسیر کلاله – آق بند به طول ۳۷۴ متر و عرض ۲۷ متر بر روی رودخانه ارس توسط جمهوری آذربایجان در دست اجرا بوده و مراحل پایانی را طی می کند.

به گزارش نصر، در نشست مهر ماه سال ۱۴۰۲ روسای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آق بند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد که بر اساس آن، پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایه‌گذاری طرف آذربایجانی ساخته می شود.
پل زمینی نیز به موازات پل ریلی آق بند برای تردد خودروها بر روی رود ارس است، احداث می‌شود.
با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی نخجوان که میان کشورهای ایران، ارمنستان و ترکیه محصور شده و دسترسی زمینی مستقیمی به سایر مناطق جمهوری آذربایجان ندارد، اجرای این کریدور ترانزیتی به‌ عنوان امن‌ترین و پایدارترین مسیر ارتباطی بین نخجوان و باکو، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=192560

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.