اظهارنظرها درباره هوش مصنوعی در بخش مالی جهان چه در شبکههای اجتماعی و چه در بازارها بازتاب گستردهای داشته است. برنامههای بانکها برای استفاده از هوش مصنوعی مولد، نخستین تصویر واقعی از چگونگی جایگزینی نیروی انسانی را نشان میدهد. بسیاری از بزرگترین بانکهای تجاری آمریکا صدها هزار کارمند دارند و در مجموع تعداد کارکنان بخش بانکداری تجاری نزدیک به ۲ میلیون نفر میرسد. این آمار شامل کارکنان صندوقدار، بانکدارانی که معاملات بزرگ انجام میدهند و همچنین هزاران برنامهنویسی است که سامانههای هوش مصنوعی را توسعه خواهند داد.
به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از والیوتا، برای درک بهتر موضوع، صریحترین پیامهای مدیران اصلی بانکها درباره تعداد کارکنان در عصر هوش مصنوعی را ارائه میکند.
جِیمی دایمن مدیرعامل «جیپیمورگان چیس»
دایمن برخلاف بسیاری از مدیران عامل، صراحتاً میپذیرد که هوش مصنوعی برخی مشاغل را از میان خواهد برد. هوش مصنوعی مشاغل را حذف خواهد کرد. مردم باید از فرار از واقعیت دست بردارند. او این سخن را در رویدادی به میزبانی «فورچون» بیان کرد.
به گفته او هوش مصنوعی در برخی وظایف نقش «کمکخلبان» را خواهد داشت و در برخی فرایندها ابزاری خواهد بود که کارهای پرزحمت را بهطور کامل جایگزین میکند.
دایمن در گفتوگو با سی ان ان افزود:اگر این فرایندها را بهدرستی مدیریت کنیم، تعداد کارکنان میتواند ثابت بماند و حتی افزایش یابد. او همچنین اشاره میکند که افزایش تهدیدات سایبری میتواند به ایجاد مشاغل جدید در حوزه هوش مصنوعی منجر شود. مجرمان از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد و ما هم باید برای تقویت امنیت سایبری از این فناوری بهره بگیریم.
دیوید سالومون مدیرعامل «گلدمن ساکس»
موضع شفاف سالومون در یادداشت داخلیای که اوایل امسال منتشر شد، مشخص گردید. در این سند آمده بود که هوش مصنوعی بهرهوری را افزایش میدهد و این موضوع روند استخدام را کندتر خواهد کرد. تا حد امکان باید از افزایش نیروی انسانی جلوگیری کرده و بر بهرهوری تمرکز کنیم.
با این حال سالومون میگوید: ما به افرادی با ارزش افزوده بالاتر نیاز داریم و توان سرمایهگذاری روی آنها را داریم.
او معتقد است که در ده سال آینده، بهدلیل هوش مصنوعی برخی موقعیتها کاهش مییابد، اما تعداد متخصصان با ارزش بالا میتواند افزایش پیدا کند. یکی از حوزههایی که سریعترین تأثیر را خواهد پذیرفت، توسعه نرمافزار است.
جِین فریزر مدیرعامل «سیتیگروپ»
فریزر معتقد است هوش مصنوعی تأثیر گستردهای بر بخش بانکداری خواهد داشت. او در یادداشتی در لینکدین در سال ۲۰۲۳ نوشت: در کوتاهمدت هوش مصنوعی مولد بهرهوری را بهشدت افزایش خواهد داد. در بلندمدت نیز میتواند تمام کارکردهای بانک، از کدنویسی گرفته تا خدمات مشتری، را دگرگون کند.
سیتیگروپ هماکنون آثار عملیاتی هوش مصنوعی را مشاهده میکند، یک میلیون بررسی خودکار کد و صرفهجویی در حدود ۱۰۰ هزار ساعت کار در هفته.
فریزر به سی ان ان گفت تا زمانی که هوش مصنوعی حداقل در سطح جهانی به ۵۰ درصد نرسد، انتظار تعدیل گسترده نیرو را ندارد. ما هنوز به آن نقطه نرسیدهایم و نمیدانیم با چه سرعتی پیش خواهد رفت.
چارلز شارف مدیرعامل «ولز فارگو»
ولز فارگو از سال ۲۰۱۹ تاکنون تعداد کارکنان خود را حدود ۲۵ درصد کاهش داده و شارف میگوید این روند ادامه خواهد داشت. احتمال زیادی وجود دارد که در آینده با نیروی انسانی کمتری کار کنیم. کسانی که میگویند هوش مصنوعی باعث کاهش کارکنان نمیشود، واقعیت را درست ارزیابی نمیکنند.
به گفته شارف هوش مصنوعی هماکنون بهرهوری مهندسان را ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داده و در سالهای آینده میتواند نیاز به نیروی انسانی در حوزههای حقوقی، تطبیق مقررات و مراکز تماس را نیز کاهش دهد.
برایان موینیهان مدیرعامل «بنک آو آمریکا»
بنک آو آمریکا حداقل دستمزد را به ۲۵ دلار افزایش داده است. موینیهان میگوید با وجود اینکه هوش مصنوعی برخی واحدها را کوچکتر میکند، راهبرد اصلی آموزش مجدد کارکنان است. مسئله اصلی، جابهجایی دوباره افراد و مجهز کردن آنها به مهارتهای جدید است.
دستیار مجازی هوش مصنوعی این بانک با نام «اریکا» تا نوامبر ۲۰۲۵ حدود ۱٫۴ میلیارد تعامل با مشتریان را بهصورت خودکار انجام داده که معادل جایگزینی بار کاری تقریبی ۱۱ هزار شغل تماموقت است.
