• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

بیانیه جبهه اصلاحات ایران درباره نتایج انتخابات ۱۴۰۰

  • کد خبر : 20247
  • 06 تیر 1400 - 10:00
بیانیه جبهه اصلاحات ایران درباره نتایج انتخابات ۱۴۰۰
یاز اکو - جبهه اصلاحات ایران در واکنش به نتایج انتخابات ۱۴۰۰ که جمعه ۲۸ خرداد ماه برگزار شد، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، جبهه اصلاحات ایران در واکنش به نتایج انتخابات ۱۴۰۰ که جمعه ۲۸ خرداد ماه برگزار شد، بیانیه‌ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری ایران با کمترین میزان مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به سرانجام رسید و اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و حتی اصولگرایان معتدل و دیگر جریان‌های منتقد وضع موجود، نامزدی در صحنه نداشتند.

تا چند روز قبل از روز رای‌گیری معلوم نبود چه کسانی قرار است رقابت کنند و جریان‌های سیاسی شناخته‌شده از چه کسانی حمایت می‌کنند. 

بخش بزرگی از شهروندان ایران به حق معترض بودند. گروهی به‌دلیل عدم حضور نامزد مطلوب خود، در انتخابات شرکت نکردند و گروهی با حفظ ماهیت اعتراضی رای‌شان و به امید تغییر صحنه، در چند روز آخر، از تنها نامزد متفاوت موجود حمایت کردند. علی‌رغم تفاوت تحلیل و تصمیم، هر دو گروه هدفی ایران‌دوستانه داشتند. «جبههٔ اصلاحات ایران» که بعد از حذف همهٔ‌ نامزدهای پیشنهادی توسط بخشی از اعضای مجمع عمومی‌اش توسط شورای نگهبان، در این انتخابات نامزدی نداشت، ضمن احترام به تصمیم هر دو گروه و تقدیر از تلاش‌های مسئولانه‌شان از مسئولان مصرانه می‌خواهد به ریشهٔ نارضایتی‌ها و اعتراض هر سه گروه اخیر توجه کنند.

نتیجهٔ انتخابات نشان داد که بخش بزرگی از جامعهٔ ایران امیدش را به اثربخشی راهبردهای اصلاح‌طلبانهٔ حداقلی از دست داده است. تحریم‌های شدید اقتصادی و پاره‌ای از سوء مدیریت‌ها، سهم بزرگی در ایجاد این ناامیدی داشته‌است، اما  پاره‌ای از ضعف‌ها و اشتباهات در میان نیروها و نهادهای اصلاح‌طلبان هم از عوامل این کاهش و ریزش پایگاه اجتماعی بوده است.

 «جبههٔ اصلاحات ایران» وظیفهٔ خود می‌داند ضمن نقد برخی رفتارها، بازاندیشی و زمینه‌سازی برای اصلاحات ریشه‌ای تشکیلاتی و گفتمانی در جبههٔ اصلاح‌طلبان را در دستور کار خود قرار دهد. ما نارضایتی بخشی از شهروندان از عملکرد اصلاح‌طلبان را درک می‌کنیم و برای آسیب‌شناسی و بازسازی و نوسازی اندیشه و ساختار جریان اصلاحات خود را آماده‌ خواهیم کرد و نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی خود را به اطلاع شهروندان ایران خواهیم رساند. همچنین ‌‌امیدواریم مجموعهٔ نهادهای کشور هم صدای نارضایتی از شرایط عمومی کشور را بشنوند و برای کاهش آن، اصلاحات ضروری را در اولویت قرار دهند. 

ما ضمن ادای احترام به رای، نظر و رفتار همهٔ شهروندان در این انتخابات، از جمله رای بخش قابل توجهی از ایرانیان به جناب آقای رئیسی، از رییس جمهور منتخب می‌خواهیم بکوشد فراتر از قول، عملاً رئیس جمهور همهٔ ایرانیان باشد. همچنین توجه کند که کاهش چشمگیر مشارکت در انتخابات، افزایش آرای باطله و افزایش نارضایتی عمومی، نشانه‌هایی هشدار دهنده‌‌اند که اصلاحات فوری و ریشه‌ای را ضروری می‌سازند؛ اصلاحاتی برای احیا و تقویت جمهوریت، کاهش شکاف دولت و مردم، اتخاذ سیاست خارجی معطوف به رفع تحریم‌ها و بهبود معیشت مردم، تغییر رویهٔ مدیریت اقتصادی، احیای توسعه و کاهش انواع نابرابری و تبعیض، صیانت از حقوق و آزادی‌های اساسی همهٔ شهروندان و پاسخ‌گویی جریانی که اکنون قدرت را یکپارچه در دست دارد.

«جبههٔ اصلاحات ایران» برای رئیس‌جمهور منتخب در تامین رضایت شهروندان و انجام اصلاحات فوق آرزوی توفیق می‌کند. این جبهه در برنامه‌هایش برای دولت سیزدهم که منتشر کرده است اهداف اصلی و ۱۸۷ برنامهٔ دقیق و سنجش‌پذیری که برای کشور ضروری می‌داند را ذکر کرده است. این سند مبنای نقد و مطالبه‌گری ما از دولت سیزدهم خواهد بود. 

جبههٔ اصلاحات ایران

۵ تیر ۱۴۰۰

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20247

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});