• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11
گفتگوی یاز اکو با ایده پرداز و مدیرعامل استارت اپ «پارنل»

«پارنل» استارت‌آپ مدعی تبریز/ ما فرزند همین شهریم

  • کد خبر : 20358
  • 07 تیر 1400 - 11:15
«پارنل» استارت‌آپ مدعی تبریز/ ما فرزند همین شهریم
«پارنل» یکی از استارت‌آپ‌های پرآوازه‌ی شهر تبریز است که از سال 95 در زمینه‌ی ارائه‌ی مواد خوراکی و مصرفی آشپزخانه مانند میوه و سیفی‌جات، لوازم هایپر مارکتی، صبحانه و غذاهای رژیمی و... برای خانواده‌ها و در محل زندگی یا کار کاربر و تأمین مایحتاج رستوران‌ها و کافه‌ها فعال است و توانسته در بین رقبا، مدعی هم باشد.

یاز اکو؛ وحید بابائی – کسب‌وکارهای اینترنتی چند سالی‌ست که به مقابله با روش‌های سنتی فروش در بازار پرداخته و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها باعث موفقیتشان هم شده است.

استارت‌آپ‌ها گونه‌ی متفاوتی از کسب‌وکار اینترنتی‌ هستند که به روش‌های خلاقانه‌ای برای جذب مشتری می‌پردازند. در یک دهه‌ی گذشته، استارت‌آپ‌های متعددی در شهر تبریز، ظهور و بروز کرده‌اند که در حال حاضر، تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها، به‌حیات خود ادامه داده‌اند.

«پارنل» یکی از استارت‌آپ‌های پرآوازه‌ی این شهر است که از سال ۹۵ در زمینه‌ی ارائه‌ی مواد خوراکی و مصرفی آشپزخانه مانند میوه و سیفی‌جات، لوازم هایپر مارکتی، صبحانه و غذاهای رژیمی و… برای خانواده‌ها و در محل زندگی یا کار کاربر و تأمین مایحتاج رستوران‌ها و کافه‌ها فعال است و توانسته در بین رقبا، مدعی هم باشد.

با «حامد جولا»، ایده‌پرداز و مدیرعامل این شرکت هم‌صحبت شدیم تا از نحوه‌ی خدمات، مشکلات و آینده‌ی این استارت‌آپ بیشتر بدانیم.

نهادهای ذیربط کمک زیادی نمی‌کنند/ ما فرزند این شهریم

در بخش مالی، پارک علم و فناوری، صندوق نوآوری و مجموعه‌هایی از این دست، وظیفه دارند به کارهای نوپایی مثل استارت‌آپ‌ها خدمات دهند. منتها برای وام‌ها شرایط سختی ایجاد می‌کنند. ما باید ابتدا با هزینه‌ی شخصی کار را به‌جایی برسانیم تا بتوانیم درخواست وام کنیم. بعداً بازرسان مربوطه می‌آیند و می‌بینند و کلی بررسی می‌کنند و ایراداتی را می‌گیرند و با اینکه در ظاهر، روی کاغذ ضوابطی وجود دارد که شما همه‌ی آن‌ها را رعایت کرده‌اید. به‌طور مثال، پارک علم و فناوری دفتری در اختیار ما قرار داده که نشانی آن بعد از شهرک اندیشه است. ما برای اینکه بتوانیم از تسهیلات استفاده کنیم، به این قانون و سایر قوانین این‌چنینی پایبند بوده‌ایم، اما باز مواردی پیش می‌آید که حس می‌کنید انگار دوست ندارند وام بدهند.

علاوه بر این، یک سالی هست که برای دریافت وامی از صندوق کارآفرینی اقدام کرده‌ایم. بعد از کلی مکاتبات و پیگیری، هفته‌ی گذشته با ما تماس گرفته‌اند که مواردی را رعایت نکرده‌اید. در حالی‌که طبق آنچه که گفته شده، کم‌کاری‌ای از جانب ما نبوده. صرفنظر از اینکه ارزش آن وام، امسال خیلی پایین‌تر از سال قبل است. چون ارزش پول کم شده و قیمت تجهیزات هم بسیار بالا رفته. ولی همین را هم نمی‌دهند.

یک مثال دیگر می‌زنم. پارک علم و فناوری هم با یک وامی موافقت کرده که از هر دو ماه یک‌بار و بخش بخش آن‌را پرداخت می‌کند. سود وام هم بعضاً پایین نیست که جای تعجب دارد. تازه در همان ابتدا، یک‌سوم مبلغ را می‌بایست در حسابمان داشته باشیم که بلوکه است و حق برداشتش را نداریم. علاوه بر این‌ها، پیدا کردن چند ضامن کارمند، یک مانع بزرگ است.

ما الآن اگر سر پا هستیم به‌این خاطر است که بعد از دوندگی‌های زیاد، یک سرمایه‌گذار شخصی پیدا کرده‌ایم. اما انتظار می‌رود که نهادهای دولتی کمک کنند. ما به شهر اولین‌ها معروفیم. ۵۰ استارت‌آپ در تبریز وجود داشت که بیشترشان به‌دلایل مالی عقب‌نشینی کردند. باور کنید صنف‌های این‌چنینی اگر از تهران بیایند، توسط سازمان‌های ما به آن‌ها بها داده می‌شود، اما ما که فرزند و عضو این شهریم، دستمان خالی مانده است.

اگر شهرداری از ما حمایت کند به‌نفع اوست

تبلیغات یکی از هزینه‌برترین مسائل حیاتی یک کسب‌وکار است. با وجود اینکه همیشه می‌گوییم تبلیغات هزینه نیست و سرمایه است، اما ما بدون تعامل و حمایت، توان تأمین هزینه‌های سنگین تبلیغاتی را نداریم. خیلی دوندگی کرده‌ایم و با ارگان‌های مختلف مثل مجموعه‌های تبلیغاتی یا شهرداری تبریز ارتباط داشته‌ایم.

مجموعه‌‌ی پارنل یک مجموعه‌ی کارآفرین به‌حساب می‌آید. ۱۰ نفر در بخش مدیریتی و فنی و حدود ۲۰ نفر در بخش اجرایی، به‌عنوان مسئول شیفت‌ها، انباردارها، پیک‌ها و اپراتورهای تلفنی و افرادی که در کارگاه صبحانه حضور دارند، به‌شکل مستقیم مشغول به‌کار شده‌اند و افراد متعددی هم هستند که به‌واسطه‌ی قرارداد با آن‌ها، کار و در نتیجه نیروی کارشان افزایش یافته و روی درآمدشان تأثیر دارد. همه‌ی این‌ها می‌تواند به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. تیم اجرایی ما برنامه‌ی گسترده‌ای در حوزه‌ی اشتغال‌زایی برای ایجاد شغل پایدار مهیا کرده است و با اقداماتی که انجام داده‌ایم می‌خواهیم به شهرهای دیگر هم ارائه‌ی خدمات کنیم. بنابراین نیاز داریم تا از تخصص افراد مختلف و همچنین تیم بزرگی از پیک‌های لجستیک بهره ببریم. پس ما در قالب یک کارآفرین می‌توانیم معرفی شویم. انتظار این را هم نداریم که هیچ هزینه‌ای پرداخت نکنیم.

از طرفی شهرداری متولی این شهر است و اگر مصرف سوخت و میزان ترافیک به‌واسطه‌ی فعالیت شرکت‌های مشابه ما، در این شهر کم شود، به‌نفع اوست. در شهرهای دیگر تبلیغات این‌چنینی اتفاق می‌افتد.

ما همچنین برای بازاریابی قرارداد تأمین غذا به نهادهای دولتی سرزده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم که اپلیکیشن را معرفی کنند و کد تخفیف ویژه به آن‌ها ارائه بدهیم. هیچ هزینه‌ای برای آنها نداشت و ارائه‌ی خدمات به همکارانشان بود. به‌ویژه نظام پزشکی که پرسنل آن هم از نظر مالی شرایط بهتری دارند و هم از نظر زمان در مضیقه هستند و نیاز به خدمات مطمئن دارند. آن‌هم با وجود اینکه ما هم مجوز بهداشتی را گرفته‌ایم و هم به‌لحاظ قیمت در بهترین شرایط هستیم و توسط بازرسان بهداشتی و قیمت‌گذاری رصد می‌شویم.

از برخی رقبا حمایت ناجوانمردانه صورت می‌گیرد

رقبا برای ما قابل احترام هستند. چون بازار، گسترده‌ است. در این بازار، صرفاً برای اقلام سوپرمارکتی، گردش مالی قابل توجهی وجود دارد. منتها تعدادی فروشگاه زنجیره‌ای هستند که حمایت‌های خاصی می‌شوند و قصد دارند حتی سوپرمارکت‌های محله را هم حذف کنند. آن‌ها برای دست بردن در بازار که منِ شخصی و منِ شرکت خصوصی نمی‌توانم چنین کاری بکنم، ۲هزار میلیارد برای تخفیفات هزینه کرده‌اند که رقبای خرد و کلانشان را حذف کند. در حال حاضر هم سود نمی‌کنند و فقط قصد بیکار کردن بخش بالایی از مجموعه‌های خصوصی را دارند و وقتی رقبایش حذف شوند، چه تضمینی برای ادامه‌ی آن تخفیفات وجود دارد؟ اتفاقاً همین‌ها تبلیغات متنوع و گسترده‌ای در صداوسیما و سطح شهر دارند.

غیراز این نوع رقابت ناجوانمردانه، ما از رقبای دیگر و کسب‌وکارهای مشابه استقبال می‌کنیم. چون ما علاوه بر بحث گستردگی بازار، امتیازات خودمان را داریم. به‌خاطر نحوه‌ی ارائه‌ی سرویس، تنوع خدمات به‌لحاظ کمی و کیفی، قیمت‌ها، جوری جنس موجود در بازار برای هر طیف و سلیقه‌، نحوه‌ی ارائه خدمات، آسانی دسترسی، سفارش از طریق تلفن چهار رقمی ۱۸۲۰، اپلیکیشن و گستره‌ی سرویس‌دهی مدعی هستیم.

ما انبار پر و پیمانی داریم و با فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر هم در ارتباط هستیم. در بخش میوه و سبزیجات با میدان تره‌بار ارتباط داریم و جنسمان را به قیمت دست‌اول و با کیفیت خوب تهیه می‌کنیم.

علاوه بر این‌ها، بخش تأمین غذای ما فعال است. حتی ما غذاهای رژیمی تحت نظر مشاوران تغذیه و با برنامه‌های غذایی ارائه می‌دهیم.

کیفیت و خدمات سرویس‌دهی‌مان را تا این حد تضمین می‌کنیم که اگر کاربر در خرید و ماهیت کالایی دو دل و مردد است، در کمال آرامش و اطمینان کالا را انتخاب کرده و چنانچه هنگام تحویل کالا مطابق ذهنیت و تصور وی نبود و یا به هردلیلی تمایلی به خرید کالای مذکور نداشت، کافیست به همراهی که به آدرس برای تحویل کالا مراجعه نموده، کالای مورد نظر را تحویل داده و در فاکتور ارائه شده توسط وی رسید نماید تا در اسرع وقت نسبت به عودت مبلغ کالای مرجوعی در صورت پرداخت اینترنتی، اقدام شود.

از طریق نظرسنجی، مرتباً با مشتریانمان در تماس هستیم و طرح‌های تشویقی و تخفیفی ارائه می‌دهیم.

متأسفانه اطلاعات در مورد پارنل ضعیف است و اگر کسی بداند که در کنار راحتی و با مناسب‌ترین قیمت می‌تواند از خانه محصولی را خرید کند، هیچوقت اصرار نمی‌کند در ایام کرونا و با این هزینه بنزین و سوخت و مشکل زمان به بیرون برود.

به‌نظر می‌رسد حمایت از مجموعه‌های این‌چنینی، در نهایت به‌نفع مردم است. از انحصار در آمدن خدمات مخصوصاً در مورد اقلام و کالاهای مصرفی ضروری، باعث می‌شود تا رقابت بیشتر باشد و راه را برای سوءاستفاده‌کنندگان ببندد و اعتماد به بازار از جانب مردم بیشتر شود و نبض بازار در دستان افراد شایسته که روند منطقی و متناسب با خدمات را ارائه می‌دهند، قرار گیرد. علاوه بر این، اشتغال‌زایی برای افراد جویای کار در جامعه‌ای که همه دنبال کار و تأمین معاش هستند، امتیاز ویژه‌ی چنین مجموعه‌هایی‌ست. دیگر فاکتورهای ذکر شده در طول گفتگو هم هر مسئولی را به فکر می‌اندازد تا با پشتیبانی از چنین اتفاقات مثبتی، یک اقدام برد برد انجام دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20358

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. واقعا تو شهرمون به نو آوری و حمایت از کسب و کارها اهمیتی داده نمیشه.کاش یکم حمایت از جوونهای این شهر که سعی دارن قدمی بردارن بکنیم . اما متاسفانه همیشه مسئولان پشتیبان کارهایی هستن که از خارج شهر،مخصوصا تهران میان.و این نقص بزرگی برای شهری هست که ادعای شهر اولین هارو داره.کسب و کارهای زیادی شروع به فعالیت کردن که خیلی هم کیفیت خوبی داشتن.ولی متاسفانه بدلیل عدم حمایت،امروز اثری ازشون باقی نمونده

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});