• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

راه اندازی دومین سد برق آبی بزرگ جهان در چین

  • کد خبر : 20563
  • 08 تیر 1400 - 11:45
راه اندازی دومین سد برق آبی بزرگ جهان در چین
یاز اکو - چین تولید نیرو از نخستین واحدهای عملیاتی سد برق آبی بزرگ جدیدی که دومین سد بزرگ جهان پس از سد گورجس در این کشور است را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، با وجود این که فعالان محیط زیست از چین برای احداث سدهای عظیم روی رودخانه یانگ تسه و انشعابات آن انتقاد کرده اند اما مقامات چینی به ساخت سد برق آبی ادامه دادند زیرا به دنبال کاهش آلایندگی ناشی از تولید برق در این کشور هستند.

سد بایهتان که توسط شرکت تری گورجس (سه دره) چین ساخته شده است، دومین سد برق آبی بزرگ جهان با ظرفیت تولید ۱۶ گیگاوات برق از ۱۶ واحد خواهد بود که تا اواسط سال میلادی آینده تکمیل می شوند. بزرگترین پروژه برق آبی جهان “تری گورجس” است که ۲۲.۵ گیگاوات ظرفیت دارد.

اوایل ماه میلادی جاری نیروگاه برق آبی وودونگده بر روی رودخانه یانگ تسه که یک پروژه برق آبی عظیم دیگر چین است به طور کامل عملیاتی شد. هزینه ساخت این نیروگاه که ۱۲ ژنراتور دارد، حدود ۱۹ میلیارد دلار بوده و ظرفیت تولید ۱۰.۲ گیگاوات برق را دارد. تولید برق این نیروگاه از سال گذشته آغاز شد اما اکنون همه ژنراتورهای آن راه اندازی شده اند و به طور کامل مورد بهره برداری قرار گرفته است.

چین، پرچمدار ظرفیت برق آبی در جهان

طبق گزارش تلویزیون مرکزی چین، نیروگاه برق آبی وودونگده در ظرفیت کامل، ظرفیت تولید سالانه ۳۸.۹۱ میلیارد کیلووات ساعت برق را خواهد داشت. این رقم معادل صرفه جویی ۱۲.۲ میلیون تن زغال سنگ استاندارد و حذف سالانه ۳۰.۵ میلیون تن آلایندگی دی اکسید کربن است.

بر اساس گزارش اول پرایس، چین با ۱.۳۰۲ تراوات ساعت ظرفیت تولید برق آبی تا سال ۲۰۱۹، پرچمدار ظرفیت برق آبی در جهان است. کانادا با ۳۹۸ تراوات ساعت، با فاصله زیادی در رتبه دوم قرار دارد. چهار نیروگاه برق آبی چین شامل سدهای تری گورجس و شیلواودو با ظرفیت ۱۳.۸۶ گیگاوات، در میان بزرگترین نیروگاههای برق آبی جهان هستند.

چین برای صفر کردن آلایندگی کربن اقتصادش تا سال ۲۰۶۰ هدف گذاری کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20563

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});