• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

رشد انفجاری طبقه میلیونرها در ایران: مقام چهاردهم دنیا رتبه نخست منطقه

  • کد خبر : 20630
  • 08 تیر 1400 - 18:00
رشد انفجاری طبقه میلیونرها در ایران: مقام چهاردهم دنیا رتبه نخست منطقه
یاز اکو - بر اساس گزارش "ثروت جهانی" مرکز مشاوره "کپ جمینی" تعداد میلیونرهای ایران 250 هزار نفر است و از عربستان که با 210 هزار میلیونر در رتبه هفدهم دنیاست، پیشی گرفته است.

نشریه آمریکایی “فوربس” از رشد فراتر از تصور تعداد و ثروت میلیونرهای ایرانی طی دوران تحریم و کرونا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصرایران، فوربس در گزارشی نوشت:

تعداد میلیونرها در ایران علی رغم اینکه این کشور از تحریم های ایالات متحده و بیماری همه گیر کووید ۱۹ رنج می برد، شاهد رشدی انفجاری بوده است.

در سال ۲۰۲۰  تعداد افراد با ارزش ثروت خالص بالا (HNWI) در ایران ۲۱٫۶ درصد رشد کرده در حالی که میانگین جهانی این آمار در سال ۲۰۲۰ حدود ۶٫۳ درصد بوده است؛ همچنین میزان ثروت این طبقه در ایران نیز طی همین سال (۲۰۲۰) بیش از ۲۴٫۳ درصد رشد داشته است و بسیار بیشتر از میانگین جهانی بوده است.

مرکز مشاوره “کپ جمینی” – Capgemini – در گزارش “ثروت جهانی” که روز سه شنبه ۲۹ ژوئن (۸ تیر ۱۴۰۰) منتشر کرده، می گوید: “بین ماه های مارس و ژوئیه ( بهار ۱۴۰۰) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۶۲۵ درصد افزایش یافته است.” برای مقایسه رشد ارزش معاملات “اس اند پی” در آمریکا طی دوره مشابه تنها شاهد ۱۶ درصد رشد بوده است.

با دسترسی به دارایی های بین المللی که به دلیل تحریم ها مسدود شده است، بسیاری از طبقات ثروتمند و حرفه ای ایران پول خود را وارد سهام و بورس می کنند. بنا بر گزارش “کپ جمینی” اکنون تعداد میلیونرهای ایرانی به بیش از ۲۵۰ هزار نفر رسیده که بیشتر آنها در ایران زندگی می کنند.

دولت ایران با سرازیر کردن سرمایه ها به بورس به رشد این طبقه میلیونر در ایران کمک کرده است. در سپتامبر سال گذشته (شهریور ۹۹) دولت ایران ۱ درصد از ذخائر صندوق توسعه ملی را به بازار بورس تزریق کرد و در ژانویه امسال (دی ماه ۱۳۹۹) هم مبلغ ۲۵ تریلیون ریال (حدود ۵۹۵٫۲ میلیون دلار) را تزریق کرد.

رونق رمز ارزها منبع دیگری برای رشد ثروت میلیونرهای جدید ایران بوده است. برق ارزان در ایران یک مزیت نسبی بالا برای استخراج رمز ارز و رونق بازار ارزهای دیجیتال است.

شور و اشتیاق برای استخراج رمز ارز در ایران بسیار بالا بوده است و به دلیل مشکل کمبود برق دولت ماه گذشته اعلام کرد که استخراج رمز ارزها به مدت ۴ ماه ممنوع خواهد بود. مزارع استخراج رمز ارز به قدری برق مصرف می کردند که منجر به خاموشی های پی در پی می شد.

یکی از فعالان استخراج رمز ارز در ایران می گوید استخراج رمز ارز سودی فوق العاده در ایران دارد و بسیار بیشتر از شغل وکالت برای او درآمد داشته است. گزارش “ثروت جهانی” مرکز مشاوره “کپ جمینی” می گوید حدود ۷۲ درصد از میلیونرهای ایران در بازار رمز ارز سرمایه گذاری کرده اند.

طبق گزارش “کپ جمینی” افزایش سریع میلیونرها در ایران، این کشور را به لحاظ تعداد میلیونرها در مقام چهاردهم جهان و نخست خاورمیانه قرار داده است. ایران اکنون حتی از بزرگترین رقیب خود یعنی عربستان سعودی که با ۲۱۰ هزار میلیونر در رده ۱۷  جهانی قرار دارد، پیش افتاده است.

با این حال افزایش ثروت و تعداد میلیونرهای ایران، کاملا در تضاد با اقتصاد ضعیف این کشور است. “شورای اسلامی کار” می گوید  بیش از ۶۰ درصد جمعیت ایران به دلیل هزینه های زندگی در فقر نسبی زندگی می کنند. هیچ آمار رسمی دولتی درباره میزان فقر وجود ندارد.

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۸ ، قیمت اقلام روزمره افزایش یافت. یک سال بعد اعتراضات خشونت آمیزی در برابر افزایش هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ ایران برگزار شد.

این قیمت ها با افزایش ۵۰ درصدی تورم هنوز هم روزانه در حال افزایش هستند. بیماری همه گیر کووید۱۹ هم مزید بر علت شده و به بیکاری و فقر در ایران دامن زده است.

خبر افزایش تعداد و ثروت میلیونرهای ایران می تواند مشکلاتی برای ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهوری منتخب ایران ایجاد کند که در ماه آگوست (نیمه مرداد ۱۴۰۰) قرار است دولت را تحویل بگیرد.

رئیسی از مذاکرات در حال انجام در وین برای احیا توافق هسته ای (برجام) پشتیبانی می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20630

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});