• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

آیا پوتین قره باغ را می‌خواهد؟

  • کد خبر : 20803
  • 10 تیر 1400 - 11:15
آیا پوتین قره باغ را می‌خواهد؟
یاز اکو - طی چند روز اخیر برخی از رسانه های دولتی روسیه در گزارش های خود درباره وضعیت درباره کوهستانی از مفاهیمی مانند « مناطق تحت محافظت روسیه» استفاده می کنند، دیروز نیز کانال تلویزیونی رسمی روسیه اعلام کرد که ارامنه قره باغ «خواستار دریافت پاسپورت روسیه» می باشند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، به کارگیری چنین مفاهیمی در ادبیات سیاسی روسیه آشنا می باشد و در مناطقی مانند شبه جزیره کریمه، شرق اوکراین، اوستیا و آبخازیا نیز به کار رفته است به گونه‌ای که استفاده گسترده از این مفاهیم و نرمالیزه کردن آن «چینش گفتمانی روسیه» برای اشغال در آینده به شمار می آید.

در این راستا روسیه با حمایت از نیروهای وفادار به خود در مناطق یاد شده آنها را تحت حفاظت معنوی و سپس نظامی خود قرار داده و پس از مدتی با انجام رفراندوم و یا تحرکات نظامی این مناطق را ضمیمه خاک خود می کند.

گسترده شدن به کارگیری چنین گفتمانی از سوی رسانه های نزدیک به دولت روسیه را می توان ناشی از نگرانی عمیق این کشور و نوعی واکنش به حضور فزاینده ترکیه و ناتو در منطقه تفسیر کرد.

روسیه در حالی برگ ارامنه مناطق مرکزی قره باغ را به پیش می کشد که عملیاتی شدن چنین اقدامی به لحاظ ژئوپولیتیکی دور از انتظار می باشد.

رویای روسیه برای بازگشت به قفقاز

علیرغم تداوم تلاش ها و فشارهای روسیه برای بازگرداندن ارامنه قره باغ و حتی کوچاندن ارامنه از سایر مناطق بویژه سرزمین اصلی ارمنستان، آمارها حاکی از آن است که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت ارمنستان پس از جنگ اخیر از این کشور خارج شده اند و تعداد ارامنه حاضر در قره باغ بنا بر گفته آراییک هاروتیونیان (رهبر آرتساخ سابق) به ۳۵ هزار نفر رسیده است که این تعداد به دلیل کمبود منابع و عدم دسترسی به لجستیک کافی در حال کاهش نیز می باشد.

با این توصیف، استفاده از برگ ارامنه قره باغ و همچنین عدم شفافیت در وضعیت حقوقی قره باغ، بخشی از رویای روسیه برای بازگشت به قفقاز و همچنین جلوگیری از شکل گیری آرایش های سیاسی جدید با محوریت ترکیه و غرب بوده و پیش کشیدن چنین تهدیدی را می توان اهرم فشاری علیه اتحاد روز افزون جمهوری آذربایجان و ترکیه توصیف کرد و عملی شدن آن نیز اما و اگر های ناممکن بسیاری دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20803

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});