• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه کاهش یافت

  • کد خبر : 21058
  • 12 تیر 1400 - 20:30
حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه کاهش یافت
یاز اکو - رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: حضور فلامینگو ها در پارک ملی دریاچه ارومیه به علت فراهم نبودن شرایط زیستی آنها کاهش ۳۰ درصدی دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، امید یوسفی در گفت و گو با خبرنگار افزود: دریاچه ارومیه سالانه پذیرای ۵۰ تا ۶۰ هزار بال فلامینگو است که امسال به علت فراهم نبودن شرایط زیستی و گرفتاری پرندگان در دریاچه به دلیل غلظت بالای نمک آب این میزان به طرز محسوسی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال های قبل این روند به صورت افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی پرندگان در پارک ملی رقم می خورد اضافه کرد: پرندگانی که در پارک ملی دریاچه ارومیه هستند و ماندگار شده اند هم اکنون از آرتمیا تغذیه می کنند و جوجه آوری نیز داشته اند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: به رغم اینکه میزان گرفتاری پرندگان در دریاچه در گشت زنی ها به چشم می خورد اما کمتر از میزان دهه ۸۰ است و بعد از چند روز از رسوب بندی پرندگان در صورتیکه نجات پیدا نکنند تلف می شوند.

یوسفی گفت: علاوه برکاهش تعداد فلامینگو ها تعداد سایر پرندگان نیز مانند کاکایی ها، تنجه و آنقوت به علت فراهم نبودن شرایط زیستی کاهش یافته است.

 رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: تالاب‌های «سولدوز» و «حسنلو» در شهرستان نقده، کانی‌برازان در مهاباد و پارک ملی دریاچه ارومیه مهمترین زیستگاه فلامینگوها در استان به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا فلامینگو سالی یکبار جفت‌گیری می‌کند و لانه‌ای گلی برای تخم‌گذاری می‌سازد؛ بیشتر فلامینگوهای ماده یک تخم در سوراخ لانه می‌گذارند و نر و ماده هر ۲ به نوبت روی تخم می‌خوابند.

فلامینگوها در پاییز از عرض‌های جغرافیایی شمالی از جمله سیبری به عرض‌های جنوبی مهاجرت کرده و در مناطق مساعد به زمستان گذرانی اقدام می‌کنند؛ آذربایجان‌غربی و تالاب‌های آن که در کریدور مهاجرتی پرندگان واقع شده، بهترین مکان برای زمستان‌گذرانی این پرندگان است.

فلامینگوها از ۹۰ سانتی‌متر تا یک و نیم متر بلندی دارند و به صورت دسته‌جمعی و در دسته‌های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می‌کنند.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=21058

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});