• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
علیرضا اسماعیلی، مشاور معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ:

کاغذ وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود / نمایشگاه فیزیکی کتاب نخواهیم داشت

  • کد خبر : 21269
  • 14 تیر 1400 - 14:30
کاغذ وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود / نمایشگاه فیزیکی کتاب نخواهیم داشت
یاز اکو - مشاور معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ گفت: برای نخستین بار اعمال تعرفه ارز ترجیحی برای ورود کاغذ در سال ۱۳۹۸ انجام شد و به دلایل مشکلات اقتصادی در سال ۱۳۹۹ شاهد اجرای این طرح نبودیم و بار دیگر اجرای اعمال تعرفه کاغذ با ارز دولتی در سال جاری ادامه همان طرحی است که در سال ۱۳۹۸ شاهد اجرای آن بودیم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، این روزها همه حرف از گرانی می زنند. از گرانی اقلام خوراکی گرفته تا گرانی پوشاک، مسکن و اتومبیل. در این میان حوزه فرهنگ نیز از این گرانی ها بی نصیب نمانده است. گرانی کاغذ یکی از مهمترین معضلاتی است که این روزها پایش را روی گلوی یکی از مهمترین عرصه های فرهنگی یعنی عرصه نشر گذاشته است؛ تاجایی که شماری از ناشران پای خود را از این عرصه عقب کشیده‌اند و تعدادی از صاحبان روزنامه ها و مجلات هم از خیر فعالیت در عرصه مطبوعات گذشته اند.

از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ تا این روزها که دهه نخست تیرماه ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم، یکی از حرفه‌هایی که به‌شدت از نوسان‌های اقتصادی و همچنین شیوع ویروس کرونا آسیب‌دیده حوزه چاپ و نشر است.

هرچند در کشور ما شاید هیچ وقت حال کتاب در حد مطلوب و ایده‌آل نبوده، اما تا به حال اینقدر هم در تنگنا قرار نگرفته است. مهم‌ترین مشکل و دغدغه اصلی ناشران در سال ۱۴۰۰ گرانی افسارگسیخته کاغذ است. به شکلی که تقریبا این صنعت را از تکاپو و تولید انداخته است.

بسیاری از ناشران، به سبب گرانی و نوسان قیمت کاغذ برای چاپ کتاب‌های جدید و حتی تجدید چاپ دست نگه داشته‌اند، چرا که چشم‌اندازی روشن و شفاف برای فروش کتاب‌هایی که منتشر می‌کنند ندارند. اما در این میان علیرضا اسماعیلی، مشاور معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خبرهای خوشی در آستانه روز قلم برای ناشران و اهالی فرهنگ سخن گفته است.

صدور مجوز واردات ۲۰۰ هزار تن کاغذ با ارز ترجیحی

علیرضا اسماعیلی، ، مشاور معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آنکه خوشبختانه طی روزهای گذشته بیانیه‌ای از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رسیدن کاغذ دولتی و رفع نگرانی ناشران منتشر شد گفت: پس‌از پیگیری‌های مفصلی که وزارت‌خانه و دکتر سیدعباس صالحی داشتند در نهایت هیات دولت موافقت کرد از شرکت‌ها بخواهیم کاغذ وارد کنند.

وی با بیان آنکه در این موافقتنامه از شرکت‌ها خواسته شده تا سقف ۲۰۰ هزار تن مجوز ورود کاغذ دارند و اطلاعیه این مهم روی پایگاه رسمی وزارت‌خانه نیز منتشر شده است یادآور شد: شرکت‌های معتبر می‌توانند بر اساس فراخوان و ویژگی‌های ذکر شده در این حوزه ورود کنند تا بتوانیم ظرف فرصت کوتاهی کاغذها را وارد کرده و با این اقدام مرهمی باشیم بر مشکل بزرگ کاغذ که این روزها گریبان صنعت نشر و مطبوعات کشورمان را گرفته است.

تعرفه کاغذ با ارز ترجیحی ادامه نگاه حمایتی مصوب سال ۱۳۹۸

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کم بودن کاغذ در بازار، قیمت بندی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی آن بر اساس نرخ ارز آزاد و شرایط سختی که ناشران کشور با آن مواجه هستند روند ورود کاغذ و توزیع آن چقدر زمان می‌برد تصریح کرد: تردید وجود ندارد تا دوستان وارد عمل شده، کاغذ را وارد کرده و به دست ناشر برسانند نیازمند زمان هستیم اما با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته، جلسات مفصل و همکاری که وزارت صمت و بانک مرکزی با وزارت فرهنگ و ارشاد خواهند داشت، امیدواریم بتوانیم در همین دولت کاغذ را به بازار رسانده و در اختیار ناشران قرار دهیم.

وی با تاکید بر آنکه کاغذ وارداتی با ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار اعمال تعرفه ارز ترجیحی برای ورود کاغذ در سال ۱۳۹۸ انجام شد و به دلایل تنگناهای مالی، تحریم و مشکلات اقتصادی در سال ۱۳۹۹ شاهد اجرای این طرح نبودیم و بار دیگر اجرای اعمال تعرفه کاغذ با ارز دولتی در سال جاری ادامه همان طرحی است که در سال ۱۳۹۸ شاهد اجرای آن بودیم.

کاغذها را در سریع‌ترین زمان ممکن به ناشران می‌رسانیم

اسماعیلی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر آنکه برنامه این معاونت تا زمان تحقق ورود کاغذ با ارز ترجیحی و اختصاص آن به ناشران برای کاستن از فشار ناشی از گرانی بی حد و مرز این کالا بر گرده ناشران، گفت: کارگروه کاغذ در معاونت امور فرهنگی وزارتخانه تشکیل شده ‌است و در این کارگروه کاغد برای دو گروه ناشران و مطبوعات در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: ما در تلاش هستیم و جلسات مستمری را برگزار کرده و در حال برگزاری هستیم و تمامی این موارد در کارگروه کاغذ مطرح شده و نسبت به رفع سریع آن دغدغه داریم و امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر راهی را پیدا کنیم تا این کاغذها در سریع‌ترین زمان ممکن به دست ناشر برسد.

احتساب حامل‌های انرژِی ناشران با تعرفه فرهنگی

اسماعیلی با اعلام خوب دیگر در حوزه نشر برای ناشران، هم‌زمان با اعلام خبر تخصیص نرخ ارز دولتی برای خرید کاغذ و اختصاص آن به اهالی نشر گفت: از این به بعد هزینه‌های برق، آب، گاز و پروانه ساختمان ناشران و کتاب‌فروشان براساس تعرفه‌های فرهنگی محاسبه خواهد شد.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه این مصوبه‌ که از سال ۱۳۹۸ در هیات دولت بررسی می‌شد به تصویب رسید و در نهایت شاهد اجرایی شدن آیین‌نامه آن بودیم و از این پس تمامی موارد ذکر شده در این مصوبه را اجرایی خواهیم کرد.

اسماعیلی درباره ضمانت اجرای این مسئله و مبتلا نشدن آن به سرنوشت اعمال مالیات فرهنگی ناشران که تاکنون با وجود تصویب کمتر شاهد اجرایی شدن عینی و عملیاتی آن بودیم تصریح کرد: واقعیت آن است که ما منتظر این مصوبه بودیم و حال بعد از دو سال فعالیت خوشبختانه بیست‌وسوم خردادماه این مساله به تصویب رسید. وقتی مصوبه‌ای در هیات دولت به تصویب برسد ما مکلف هستیم به‌صورت کامل آنرا اجرایی کنیم و در این خصوص همکارانمان در معاونت امور فرهنگی نیز مسئله را با جدیت پیگیری می‌کنند.

نمایشگاه فیزکی کتاب نخواهیم داشت، نمایشگاه مجازی شاید!

اسماعیلی در پایان این گفتگو و در پاسخ به شائبه‌هایی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل فیزیکی، با تکذیب این شایعه گفت: هنوز در آن شرایطی که ما را وادار کرد نمایشگاه فیزیکی را لغو کنیم قرار داریم و شرایط کشور به سبب شیوع کرونا برای برگزاری نمایشگاه فیزیکی مهیا نشده است و در این خصوص ما نیز مانند تمامی نهادها و دستگاه‌ها باید تابع ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیم‌گیری آنها باشیم.

وی با اشاره به تجربه موفق برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب مجازی تهران درباره برگزاری دور دوم آن تا پایان فعالیت دولت دوازدهم تصریح کرد: در حال تصمیم‌گیری هستیم که آیا می‌توانیم دومین دوره این رویداد را تا پایان دولت برگزار کنیم یا خیر! در صورت روشن شدن نتیجه آن، خبر آن را از طریق روابط عمومی وزارتخانه و معاونت فرهنگی در اختیار علاقمندان یار مهربان قرار خواهیم داد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=21269

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});