• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

پشت پرده کمبود روغن خوراکی در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 2179
  • 13 بهمن 1399 - 9:20
پشت پرده کمبود روغن خوراکی در آذربایجان‌شرقی
یاز اکو - کمبود روغن خوراکی در آذربایجان‌شرقی، در حالی این روزها بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است که مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از توزیع مویرگی این کالای اساسی در بازار و نظارت مستمر بر عرضه آن خبر می دهند و شهروندان از نبود آن گلایه دارند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا هر چند واقعیت کمبود روغن خوراکی در بازار آذربایجان شرقی، امری نیست که بتوان انکار کرد، اما کنکاش در چند و چون وقوع این اتفاق ناخوشایند در دوگانه اظهارات مسوولان امر مبنی بر تزریق روغن به بازار و نارضایتی مردم از عدم دسترسی به آن ضروری است.  

بررسی های میدانی در بازار حاکی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی طبق وعده مسوولان آن، به تزریق و توزیع روغن خوراکی برای خانوارها در بازار اقدام می کند، اما با توجه به نیاز شدید بخش صنف و صنعت به روغن خوراکی در صنایع غذایی و صنفی، بخش عمده آنچه از روغن خوراکی به نام خانوارها در بازار تزریق مویرگی می شود، به دلیل تفاوت قیمت، در نهایت سر از بخش صنف و صنعت در می آورد.  

ناگفته نماند که سهم آذربایجان شرقی از روغن خوراکی نیز برای یک بازه حدود دو ماهه در این زمان از سال جاری از شش هزار تن پارسال به حدود ۲ هزار تن و به عبارت دیگر به یک سوم کاهش یافته است؛ البته کارشناسان امر می گویند که همین میزان سهم روغن خوراکی نیز در صورت توزیع، عرضه و نظارت دقیق می تواند نیاز استان به این کالای اساسی را تامین کند.  

از سوی دیگر برخی اطلاعات حاکی از آن است که مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی برای تنظیم و تعادل بخشی به بازار روغن خوراکی در هر ۲ بخش «خانوار» و «صنف و صنعت»، درخواست سهمیه ۱۵ هزار تنی از بخش پشتیبانی وزارت صمت کرده اند که در صورت تحقق، می تواند مشکل تامین این کالای اساسی را برای ماه های آینده برطرف کند.  

اشاره به این نکته نیز ضروری است که بنا بر اعلام کارشناسان، بخش «صنف و صنعت»  آذربایجان شرقی در زمان حاضر با حداقل ۲۵ درصد کمبود روغن خوراکی برای انجام فعالیت های روزمره خود مواجه است که در صورت برطرف نشدن همچنان به عنوان عامل جذب روغن خوراکی تامین شده برای بخش «خانوار» عمل خواهد کرد و باعث خواهد شد که مشکل کمبود روغن در بازار ادامه یابد.

روغن جامد به شکل مویرگی از طریق اصناف توزیع می شود

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مشکل کمبود روغن جامد در بخش تولید و ماقبل آن مربوط به سطح کشور است، می گوید: شرکت بازرگانی دولتی سهمیه ای برای استان ها اختصاص داده و ما سهمیه استان را دریافت کرده و به شکل مویرگی از طریق اصناف دارای پروانه کسب در سطح استان توزیع می شود.

اسماعیل عطاپور، با بیان اینکه در روزها و ماه‌های آینده برابر سهمیه های ابلاغی روغن در سطح بازار توزیع خواهد شد، می افزاید: کمبود تولید به دلیل برخی مشکلات اعم از ترخیص مواد خام روغن در گمرکات، مباحث ارزی و همچنین حمل و نقل بوده که اخیرا این مشکلات حل شده است.

وی اظهار می کند: با رفع این مشکلات،  روند تولید، جذب و توزیع نیز متناسب با سهمیه های ابلاغی انجام می شود و مردم با اطمینان خاطر می توانند روغن مورد نیاز خود را تهیه کنند.

کمبودی در زمینه تامین و توزیع روغن در استان وجود ندارد

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه با اصنافی که در کنار فروش روغن جامد اقلام به تحمیل سایر اقلام به مصرف کننده می کنند،  می گوید: مردم در صورت برخورد با چنین موضوعی می توانند از طریق شماره تلفن ۱۲۴ موضوع را به بازرسان این سازمان اطلاع دهند.

یوسف پایدار، با اشاره به اینکه در این زمینه سه واحد متخلف شناسایی و به مراجع ذی صلاح معرفی شدند، می افزاید: هم اکنون کمبودی در زمینه تامین و توزیع روغن در بخش های صنف، صنعت و خانوار در سطح استان وجود ندارد و توزیع مویرگی مصرف خانوار در استان با جدیت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه فرایند تامین و توزیع روغن در راستای کنترل شبکه عرضه به صورت سیستمی و حضوری رصد می شود، اظهار می کند: عرضه با قیمت بالاتر از نرخ روی کالا و قیمت مصوب مشمول تخلف گرانفروشی بوده و با متخلفان باجدیت برخورد قانونی می شود.

وی با اشاره به فعالیت چهار واحد توزیعی در آذربایجان شرقی گفت: تامین و توزیع روغن خوراکی مورد نیاز شهروندان و نظارت مستمر بر فرآیند عرضه در سطح استان ادامه دارد.

یک هزار و ۳۰۰ تن روغن جامد در استان توزیع می شود

شهسوار، مدیر شرکت پخش نیز می گوید: از اول بهمن یک هزار و ۳۰۰ تن روغن به صورت حواله و سهیمه از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت برای استان اختصاص یافته است که در قالب روغن خانوار چهار کیلویی در بازار توزیع می شود.

وی با اشاره به تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی برای تامین روغن خوراکی مورد نیاز خانوارها به هر شکل ممکن اضافه می کند: به نظر من مصرف نشدن روغن خوراکی توزیع شده برای خانوارها در جای خود دلیل اصلی نارضایتی مردم از کمبود این کالای اساسی است.  

در نهایت باید گفت که با توجه به مشکلات یاد شده، مشکل روغن خوراکی در بازار تبریز وجود دارد و قیمت هر حلب ۴.۵ کیلوگرم روغن خوراکی جامد به سه برابر قیمت دولتی فروخته می شود

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2179

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});