• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

آغاز برداشت چهار هزار و ۵۰۰ تن گل‌محمدی در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 22117
  • 21 تیر 1400 - 14:30
آغاز برداشت چهار هزار و ۵۰۰ تن گل‌محمدی در آذربایجان‌شرقی
یاز اکو - آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از پنج قطب اصلی تولید گل‌محمدی، این روزها شاهد آغاز برداشت این محصول مفید و سودآور از نظر اقتصادی و درمانی است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، آذربایجان شرقی به دلیل داشتن آب و هوای کوهستانی، تجربه صدها ساله در کشت و برداشت و کسب دانش مبتنی بر تجربه، از جمله استان های پیشروی ایران در تولید گل محمدی محسوب می شود.  

بنا بر اعلام مسوولان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، پیش بینی می شود امسال بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تن گلبرگ گل محمدی از مزارع این محصول در استان برداشت شود که حدود ۳۰ درصد آن، معادل یکهزار و ۵۰۰ تن برای تهیه محصولات خانگی اعم از مربا و شربت مصرف می شود و ۷۰ درصد بقیه، معادل سه هزار تن نیز برای تولید گلاب،  اسانس و عرقیجات فرآوری می شود.

همچنین ۲۰ واحد صنعتی فرآوری گل محمدی در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند که بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی آنها به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه و روسیه صادر می شود.

ارقام بومی ۹۵ درصد سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در آذربایجان شرقی را تشکیل می دهد و پنج درصد ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی می باشد.

محمد بذلی، تولیدکننده گل محمدی در آذربایجان شرقی می گوید: مزرعه ما ۱۰ هکتار وسعت دارد که فاز اول آن به کشت و فرآوری این محصول اختصاص داده شده و به صورت زنجیره کامل تولید و ارزش مورد بهره برداری قرار گرفته است.

کرادی، کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان مرند نیز از گل محمدی به عنوان گیاهی از خانواده رزاسیا نام می برد که از زمان های قدیم به عنوان گیاه دارویی به ویژه به شکل گلاب مورد استفاده قرار می گرفت.  

وی توضیح می دهد: اکنون نه تنها در طب سنتی، بلکه در طب کلاسیک نیز از گل محمدی و فرآورده های آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود.

وجود یک هزار و ۴۴۷ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در استان

محمدباقر بی پروا، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به وجود یک هزار و ۴۴۷ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در استان می گوید: پنجمین استان کشور در تولید این محصول مفید هستیم.  

وی اضافه می کند: مجموع سطح زیرکشت گل محمدی در کشور ۱۴ هزار هکتار است که بیش از ۱۰ درصد آن در آذربایجان شرقی قرار دارد.  

علی صیادی،  مدیر جهاد کشاورزی مرند نیز سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان را ۱۴۲ هکتار اعلام و اضافه می کند: محصول گل محمدی تولیدی شهرستان به ویزه در ارتفاعات از نظر رنگ برگ ها و کیفیت اسانس، در سطح عالی است.  

حسن علیوند، مدیر جهاد کشاورزی آذرشهر نیز یادآوری می کند: ۱۶۰ هکتار اراضی زیر کشت گل محمدی در شهرستان داریم که سالیانه حدود ۶۰۰ تن محصول از آنها برداشت می شود و رتبه دوم استان را داریم.  

قاسمی، کارشناس صنایع اداره صنعت، معدن و تجارت اسکو نیز از وجود ۷۰۰ هکتار مزرع گل محمدی در این شهرستان خبر می دهد و می گوید: سالانه بیش از  ۲ هزار و ۲۰۰ گلبرگ در شهرستان تولید و بخش عمده آنها در کارگاه های سنتی گلاب گیری می شوند؛ البته ۲ واحد صنعتی برای این کار نیز در اسکو فعالیت می کنند.  

در نهایت باید گفت که آذربایجان شرقی از جمله استان های متسعد کشوری برای تولید و صادرات گل محمدی است که به گفته کارشناسان، امکان افزایش ۱۰۰ برابری سودآوری محصول تولیدی آن از طریق فراهم کردن بستر توسعه واحدهای صنعتی و مدرن فرآوری این محصول و صادرات آن به بازارهای جهانی وجود دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22117

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});