• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
9
یادداشت؛

شگردهای جدید شعب بانک سینای آذربایجان شرقی در جذب سپرده های مردمی به بهانه‌ی اعطای وام قرض الحسنه

  • کد خبر : 22189
  • 22 تیر 1400 - 11:00
شگردهای جدید شعب بانک سینای آذربایجان شرقی در جذب سپرده های مردمی به بهانه‌ی اعطای وام قرض الحسنه
یاز اکو - شورای هماهنگی بانک های آذربایجان شرقی و معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی باید با بانک های متخلف برخورد کنند.

بانک های خصوصی از جمله بانک سینا که از بقایای مؤسسه مالی اعتباری بنیاد مستضعفان و از محل پول بیت المال شکل گرفت به علت سیستم ناتوان بانکی در تأمین منابع و تسهیلات موردنیاز با ترفندهای مختلف از بانک مرکزی مجوز گرفتند و امروزه با شگردهای خاصی منابع و سپرده های مردمی را به بهانه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و قرض الحسنه جذب و صرف سرمایه‌گذاری و تجارت گروه بانکی خودشان میکنند.

کارشناسان بانکی میگویند با این ترفندها، توزیع عادلانه اعتبارات بانکی مخدوش شده و عدم توزیع طبیعی ثروت از پیامدهای آن بوده است. کارشناسان بانکی شکل گیری برخی از بانک ها از جمله بانک سینا را بدون توجه به جذب نیروی انسانی ماهر و حرفه‌ای در حوزه امور بانکداری و نبود نظارت و کنترل در بنیان اصول بانکداری را نوعی هرج و مرج بانکی در ایران تلقی میکنند.

در تعریف بانک در دانشکده اقتصاد دانشگاه های کشور میگویند: بانک اداره‌ای تجاری بوده که پول مردم را جمع‌آوری و به دیگر تجار و بازرگانان و کارآفرینان وام میدهد و در مقابل درصدی سود گرفته، بخشی از آن را به هزینه های جاری خود اختصاص و بعضا در طرح های سودده به نفع گروه بانکی خود سرمایه‌گذاری میکند و بخشی از این سود را به مردم میدهد.

در این راستا بانک سینا از جمله بانک هایی است که علاوه بر امور ذکر شده بالا، وارد مقوله‌ی اعطای قرض‌الحسنه نیز شده و با استفاده از ترفند مشتری مداری و جلب اعتماد مردم با تبلیغ به بهانه‌ی ترویج سنت حسنه‌ی قرض‌الحسنه و گسترش بانکداری اسلامی چند سالی است که به جمع‌آوری پول های مردم میپردازد.

در برخی استان ها از جمله آذربایجان شرقی به دلیل اعتقادات عمیق مذهبی در به‌کار‌گیری تسهیلات قرض‌الحسنه در امور خیریه شاهد رونق سپرده‌های مردمی بودیم که متأسفانه مشتریان بانک سینا در این استان با تبلیغات رسانه‌ای و محیطی تابستان گذشته اقدام به سپرده گذاری در شعب بانک سینا در آذربایجان شرقی کرده‌اند که اکنون شعب این بانک در این استان در اعطای وام های قرض‌الحسنه کارشکنی میکند و با اعمال ضوابط سخت از جمله درخواست سه ضامن از مشتریان با کسر حقوق، عملا راه را برای پرداخت این نوع قرض‌الحسنه در مقابل سپرده گذاری مردمی می‌بندد.

مشتریانی که از پاییز سال گذشته، طبق قرارداد پس از سپرده گذاری ۶ ماهه باید در اسفند وام های قرض الحسنه را می‌گرفتند، اکنون با سپری شدن نزدیک به یک سال سپرده گذاری با این ضوابط سخت نتوانستند وام بگیرند و در مراجعه به سرپرستی امور شعب بانک سینای منطقه آذربایجان با سردرگمی و بوروکراسی و جواب های بالای مدیریت امور شعب و معاونت ناتوان اعتبارات مواجه می‌شوند و اکثرا به حراست این بانک معرفی و نتیجه نمیگیرند‌.

یک استاد دانشگاه در این زمینه میگوید: از شهریور ماه سال گذشته با سپرده گذاری لازم طبق هماهنگی اعتبارات بانک سینا شعبه دروازه تهران مقرر شده بود ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه در اواخر اسفند ماه ۹۹ با اقساط ۴۸ ماهه پرداخت کنند و من مدارک لازم از جمله گواهی کسر حقوق را از اداره مربوطه تسلیم شعبه مذکور کردم ولی تاکنون پس از گذشت نزدیک به یک سال موفق به اخذ این وام نشده‌ام.

در مراجعات مکرر به بانک مذکور متوجه شدم که کارکنان این شعبه به صورت حرفه‌ای کار نمیکنند و با ایجاد بروکراسی های زائد اداری ۳ نفر ضامن برای اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی تقاضا میکنند و از سوی دیگر با خلف وعده به جای تقسیط اقساط ۴۸ ماهه آن را ۱۹ ماهه تقسیط میکنند که عملا به زیان مشتری سپرده گذار و به نفع بانک اعطا کننده وام است و با این ترفند، زیر قول و قرار خود میزنند.

یکی دیگر از سپرده گذاران در این زمینه میگوید: طبق کسر حقوق اداری من وام باید ۴۸ ماهه و با اقساط بالای ۱ میلیون تومان پرداخت گردد الان ۹ ماه است از پرداخت وام خودداری کرده و با اعمال قوانین من درآوردی و زائد تقاضای ضمانت ۳ نفر را میکنند.

وی گفت: من با بررسی شرایط اعلامی بانک سینا اقدام به سپرده گذاری کردم ولی متأسفانه بانک مذکور به قول و قرار خود عمل نمی‌کند این در حالی است که قبلا من با کمتر از این مبلغ سپرده، از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تسهیلات خوبی گرفتم.

تلاش خبرنگارمان برای مصاحبه با آقای بالایی سرپرست امور شعب بانک سینای آذربایجان شرقی به صورت تلفنی و مکتوب برای اخذ توضیحات لازم بی‌نتیجه ماند و بالایی اعلام کرد که حق گفت و گو با رسانه ها و مطبوعات را مدیران ارشد بانک سینا کشور ممنوع کرده‌اند.

معترضین به نحوه‌ی اعمال سلایق شخصی اعطای وام قرض‌الحسنه در بانک سینای آذربایجان شرقی از مسئولان نظارتی بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک های استان و معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی تقاضای اعزام بازرس و توبیخ کارکنان و مدیران متخلف و رفع این مشکل مردم شدند.

قراین و شواهد نشان میدهد ضعف و اهمال کاری مدیران فوق ذکر استانی یکی از علل برخوردار نشدن مردم استان از اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه بانک ها و قرار گرفتن رتبه های آخر اعطای وام های ارزان قیمت و قرض‌الحسنه به مردم این خطه بوده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22189

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});