• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

سازمان محیط زیست: تالاب‌ها ۴۰ درصد کربن دنیا را در خود ذخیره و تثبیت کرده‌اند

  • کد خبر : 2225
  • 13 بهمن 1399 - 11:57
سازمان محیط زیست: تالاب‌ها ۴۰ درصد کربن دنیا را در خود ذخیره و تثبیت کرده‌اند
یاز اکو - مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها درسازمان محیط زیست کشور گفت: تالاب‌ها به تنهایی ۴۰ درصد کربن دنیا را در خود ذخیره و تثبیت کرده‌اند که اگر خشک شوند کربن آزاد شده و در هوا پراکنده می‌شود که در نتیجه پدیده گرمایش کره زمین بوجود می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، مسعود باقرزاده کریمی روز یکشنبه در آیین رویداد روز جهانی تالاب‌ها در بندرخمیر افزود: امروز بشر نیز به این نتیجه رسیده که یکی از دلایل اصلی گرمایش کره زمین که از آن به عنوان نخستین مشکل زیستی دنیا نام می‌برند، خشک شدن تالاب‎هاست و اعداد و ارقام نیز نشان می‌دهد که ۲۰ درصد عامل گرمایش کره زمین از خشک شدن این پهنه‌های آبی است.

وی بیان داشت: همچنین براثر ندانم کاری‌ها، جاه طلبی‌ها، بی برنامه‌گی‌ها و توسعه ناموزون بشر، قدرت تخریب گرد وغبار در منطقه بویژه در خاورمیانه چند برابرشده که عامل اصلی آن نیز طبق بررسی‌های انجام گرفته از بستر خشک شدن تالاب‌ها بوده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها درسازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه زمانی متوجه آثار و پیامدهای تخریب تالاب‌ها می‌شویم که آن‌ها را از دست داده باشیم، اظهارداشت: می‌توان از دیگر پیامدهای خشک شدن این مواهب خدادای به فقر، مهاجرت‌های محیط زیستی و همچنین بیماری‌های چشمی، پوستی و تنفسی اشاره کرد.

باقرزاده کریمی ادامه داد: در حدود ۵۰ سال پیش شکل گیری کنوانسیون رامسر با هدف حفظ و حراست از تالاب‎های جهانی برای زیستگاه پرندگان مهاجر تشکیل شد؛ چرا که اگر این زیستگاه‌ها تخریب شود، مسیر مهاجرت و زندگی پرندگان تغییر می‌کند و کره زمین و زنجیره‌های حیاتی را به نابودی می‌کشاند.

وی گفت: در آن موقع که حتی کنواسیون‌های جهانی زمین نیز شکل نگرفته بود، کمتر کسی ارزش تالاب‌ها را می‌دانست اما نخستین کنفرانس جهانی زمین که درسال ۱۹۷۲ یک سال بعد از کنواسیون رامسر شکل گرفت به تدریج انسان‌ها فهمیدند که تنها یکی از خدمات تالاب‌ها، حفاظت و حمایت از پرندگان مهاجر است.

این مسوول اضافه کرد: التبه نوع نگاه به تالاب‌ها به تدریج تغییر کرد که باید برای حفظ و احیای این نعمت الهی به سمت مردم برویم و اخیرا درچند سال گذشته نیز سطح فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها نیز به آن اضافه شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2225

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});