• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

ثبت گرم ترین روز آذربایجان شرقی در جلفا با دمای ۴۳ درجه/ کاهش ۳۸ درصدی بارش در شرق دریاچه اورمیه

  • کد خبر : 22394
  • 23 تیر 1400 - 17:30
ثبت گرم ترین روز آذربایجان شرقی در جلفا با دمای ۴۳ درجه/ کاهش ۳۸ درصدی بارش در شرق دریاچه اورمیه
یاز اکو - مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی در خصوص بیشترین دمای ثبت شده استان در سالجاری، گفت: روز ۱۳ تیرماه دمای ۴۳ درجه بالای صفر در جلفا به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، علی دولتی‌مهر با بیان این‌که میانگین بارش استان از اول مهر۹۹ تا ۲۰ تیر۱۴۰۰ برابر ۲۱۷ میلی متر بوده است، اظهار کرد: میزان بارش بلندمدت استان در طول مدت مشابه این دوره زمانی ۳۰۲ میلیمتر و سال گذشته نیز ۲۹۴ میلی متر بوده که بر این اساس بارش امسال نسبت به بلندمدت ۲۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد کاهش دارد.

وی افزود: بیشترین کاهش بارش‌های استان نسبت به بلندمدت مربوط به چاراویماق ۴۶ درصد کاهش، هشترود با ۴۳ درصد کاهش، مراغه با ۴۱ درصد کاهش، عجبشیر با ۴۰ درصد و بستان آباد ۳۸ درصد کاهش بوده است.

وی تصریح کرد: تبریز نیز در طول این مدت، میانگین بارندگی ۲۳۹ میلیمتر را ثبت کرده و میانگین بارش این شهر در بلندمدت ۲۶۲ میلیمتر و در مدت مشابه سال گذشته ۲۶۰ میلیمتر گزارش شده است.

دولتی‌مهر با بیان این‌که کمترین میزان کاهش بارش مربوط به شهرستان مرند بوده که در این مدت تغییر چندانی نداشته است، ادامه داد: حوضه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی (قسمت شرق دریاچه) نیز از اول سال زراعی تاکنون میانگین بارش ۱۴۱ میلیمتر را تجربه کرده که نسبت به بلندمدت با ۲۲۷ میلیمتر بارش، ۳۸ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۲۱ میلیمتر، ۳۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی در خصوص وضعیت دمای استان در طول سال زراعی جاری، گفت: میانگین دمای استان از اول مهرماه ۹۹ تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ برابر ۱۰.۵ درجه سانتی گراد بوده که نسبت به بلندمدت با ۸.۳ درجه دما، افزایش ۲.۲ درجه‌ای و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۹.۳ درجه، افزایش ۱.۲ درجه‌ای داشته است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با بیان این‌که اکثر نقاط استان افزایش دما را در طی این مدت نشان می‌دهند، افزود: میانگین دمای شرق دریاچه ارومیه نیز در طی این مدت برابر ۱۲.۲ درجه سانتی گراد بوده که نسبت به بلندمدت با دمای ۱۰.۵ درجه، برابر ۱.۸ درجه افزایش داشته است.

وی یادآور شد: دمای تبریز نیز در طول سال زراعی جاری نسبت به بلندمدت ۱.۹ درجه افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که روند کاهش بارش‌ها و افزایش دما تا پایان سال زراعی جاری ادامه خواهد داشت، گفت: انتظار داریم که در مرداد ماه موج‌های جدید گرمایی وارد استان شوند. این روند طبیعی بوده و تداوم هم خواهد داشت اما امیدواریم در سال زراعی آتی بارش‌ها به حد نرمالی برسند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22394

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});