• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7
گفتگوی اختصاصی یاز اکو با مهدی بهرمانی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز

مصوبه‌ی حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا، کاهش قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده را در پی دارد

  • کد خبر : 22511
  • 24 تیر 1400 - 13:36
مصوبه‌ی حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا، کاهش قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده را در پی دارد
قطعا مصوبه‌ی حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا اتفاق بسیار مهمی بوده و مهمترین تاثیر آن، کاهش قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده است و رغبت برای خرید مصنوعات طلا و جواهر و پلاتین بیشتر خواهد شد.

یاز اکو – چندین سال است که گسترش نظام مالیاتی پای صنف طلا و جواهر و نقره را هم گرفته و این صنف با آغاز دوران کرونا و کاهش مراسم با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. یاز اکو با توجه به این مسایل و بحث‌های پیرامون مصوبه حذف مالیات بر ارزش افزوده با مهدی بهرمانی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز به گفتگو نشسته است که در ذیل می‌آید. گفتنی است مهدی بهرمانی همزمان عضو شورای سیاستگذاری پایگاه خبری یاز اکو نیز است.

– با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار یاز اکو قرار دادید، ارزیابی‌تان را در مورد تاثیرات مصوبه‌ی حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا بر وضعیت بازار طلا بفرمایید
لایحه‌ی آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۸۹ به صورت آزمایشی به مدت ۵ سال تصویب شد ولی متاسفانه حدود ۱۲ سال است به صورت آزمایشی اجرا شده و بعد از یک دهه تلاش و رایزنی با نمایندگان محترم مجلس، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس و … خواسته چندین ساله‌ی همکاران یعنی حذف اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده به نتیجه رسید و ایرادات آن برطرف شد. امیدواریم که در فرصت شش ماهه‌ی تاریخ ابلاغ تا تاریخ اجرای آن توسط دولت رئیس‌جمهور مردمی جناب حجت‌الاسلام رئیسی مصوبات کارشناسی با حضور دست‌اندرکاران صنف و صنعت طلا جهت اجرا به تصویب برسانند.
قطعا مصوبه‌ی حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا اتفاق بسیار مهمی بوده و مهمترین تاثیر آن، کاهش قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده است و رغبت برای خرید مصنوعات طلا و جواهر و پلاتین بیشتر خواهد شد.

– حذف این مالیات چه تاثیری در تمایل بر خرید طلای دست دوم خواهد گذاشت؟
فروش طلای دست دوم غیرقانونی بوده و مورد تایید اتحادیه نیست و مشکلات عدیده‌ای را برای صنف ایجاد کرده است. مالیات براساس فروش است و فروش شامل تمامی فاکتورهای صادر شده است و حذف مالیات از اصل طلا، فروش مصنوعات تولیدی کارگاه‌ها را افزایش خواهد داد و رونقی در کسب و کار ایجاد خواهد کرد.

– آیا در حال حاضر ما در حوزه‌ی جواهرات، صادراتی داریم؟ با حذف ارزش افزوده، چشم‌اندازی در جهت توسعه‌ی صادرات طلا می‌تواند وجود داشته باشد؟
صادرات مصنوعات طلا و جواهر معاف از مالیات ارزش افزوده است. همچنین واردات بخش طلا و پلاتین هم شامل مالیات نیست، با این حال صادرات طلا و جواهر در حد نزدیک به صفر است. نبود صادرات در این صنف نیاز به بررسی و رفع موانع و پشتیبانی ازاین صنعت را دارد و خواسته‌ی صنف و صنعت طلا و جواهر و نقره است.

– مهمترین چالش صنف طلافروشان در کشور چیست؟ آیا حذف این مالیات می‌تواند کمک حال این صنف باشد ؟
در حال حاضر و از یک سال و نیم گذشته به علت کرونا و عدم برگزاری مراسم و تعطیلی مکرر، صنف و صنعت طلا و نقره در رکود بی‌سابقه است. امید بر این داریم که با حذف مالیات از طلا شاهد رونق کسب و کار باشیم این اقدام صددرصد می‌تواند مشکلات صنف طلافروشان را کاهش دهد.

– اخذ مالیات در سال‌های گذشته چه تاثیری بر صنف طلافروشان و همچنین مشتریان داشته است؟
طلا و خرید آن در ایران به عنوان کالای سرمایه‌ای بوده و اخذ مالیات ارزش افزوده توجیه اقتصادی خرید مصنوعات طلا را کاهش داده است.

– اصلی‌ترین مشکلات صنف طلافروشان طی سال جاری چه مواردی است؟
در سالی که طبق فرمایش مقام معظم رهبری به نام تولید و مانع‌زدایی و پشتیبانی نامگذاری شده، رفع مشکلات اساسی صنف و صنعت طلا، جواهر و نقره عبارتند از آماده‌سازی زیرساخت‌ها و ارائه‌ی سامانه‌ی فروش تا تاریخ اجرای ۱۲/۱۰/۱۴۰۰ آن است.
اکثر واحدهای تولیدی تعطیل شده یا تعدیل نیرو داشته‌اند. با وجود این تولید داخلی سه برابر مصرف داخلی است و صادرات و راهکارهای جدید و حذف بروکراسی اداری و … می‌تواند مجددا صنعت طلا و جواهر و نقره را از رکود خارج کند و در اقتصاد مقاومتی با ارزآوری و اشتغال‌زایی به دولت محترم کمک کند.
همچنین واردات شمش نقره و حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا نیز می‌تواند به عنوان سومین راهکار در جهت رفع موانع تاثیرگذار باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22511

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});