• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
مدیرکل میراث فرهنگی استان خبر داد

اجرای ۹۶ پروژه سرمایه گذاری گردشگری در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 22963
  • 28 تیر 1400 - 11:00
اجرای ۹۶ پروژه سرمایه گذاری گردشگری در آذربایجان‌شرقی
یاز اکو - مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اینکه اکنون ۹۶ پروژه سرمایه‌گذاری با حجمی بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در سطح استان در حال اجرا است، گفت: آذربایجان‌شرقی بعد از استان‌های تهران و خراسان‌رضوی در بحث جذب سرمایه‌گذاری در رتبه سوم قرار دارد و ما هر چقدر بتوانیم زیرساخت‌های گردشگری را تقویت کنیم در جذب گردشگر موفق‌تر خواهیم بود چرا که هر تعداد هم آثار تاریخی و محل جذب گردشگر داشته ‌باشیم، اما زیرساخت‌های لازم برای ورود گردشگران را تامین نکنیم در بحث جذب گردشگر ناموفق خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، احمد حمزه‌زاده اظهار کرد: رسانه‌ها مشاورهای ما هستند و ما به‌جای گارد گرفتن در برابر رسانه‌ها باید از تحلیل‌ها و نظرات آنها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی از جمله استان‌هایی است که دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است به‌طوریکه هر اقلیم آذربایجان شرقی دارای میکرو اقلیم‌های مختلفی است.

وی تاکید کرد: این‌موضوع نشان‌دهنده ظرفیت بالای آذربایجان‌شرقی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است که برای معرفی هرچه بیشتر این ظرفیت به سراسر کشور به همکاری بیش‌از پیش رسانه‌ها نیازمندیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به سفر وزیر میراث فرهنگی به استان گفت: در جریان این سفر چندین پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌های مختلف میراث فرهنگی و گردشگری افتتاح شد و  نکته جالب این است که علی‌رغم سایر بخش‌ها و قسمت‌هایی که تحت تاثیر شرایط کرونایی قرار گرفته‌اند، بحث جذب سرمایه‌گذار در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری خوشبختانه تاثیر منفی آن‌چنانی ندیده ‌است.

وی ادامه داد: همچنین در جریان بازدید آقای وزیر، دستور آغاز بررسی ثبت جهانی مزار شیخ شهاب الدین اهری صادر شد و طبق قراردادی که با پژوهشگاه بستیم، اکنون درحال تعیین عرصه حریم و لایه نگاری هستیم.

ثبت جهانی پل‌های خداآفرین با همکاری جمهوری آذربایجان 

وی اضافه کرد: یکی دیگر از دستورات خوب آقای وزیر بحث ثبت جهانی پل‌های خداآفرین بود که حتی رئیس‌جمهور آذربایجان نیز طی بازدیدی که از این پل‌ها داشت اعلام کرد که خواهان ثبت جهانی پل‌های خداآفرین به‌صورت مشترک با ایران است، درحالی‌که این پل‌ها جزو قدیمی‌ترین و اولین پل‌های ایران است که پایه های آن به زمان ساسانی برمی‌گردد و اعتبار خوبی برای ثبت این پل ها در نظرگرفته شد که با همکاری آذربایجان به صورت مشترک ثبت خواهد شد.

حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ میزان موافقت‌های اصولی صادره نسبت‌ به سال ۹۸، ۲۵ درصد افزایش‌ یافت به‌طوریکه در سال ۹۸، ۷۶ و در سال ۹۹ ،  ۱۰۰ موافقتنامه اصولی صادر شد.

وی، زیرساخت‌ها و جاذبه‌های گردشگری را مکمل همدیگر عنوان کرد و اظهار کرد: هر کجا زیرساخت‌های مناسبی فراهم شود، گردشگران با رغبت فراوان به آن‌جا سفر می‌کنند و قطعا موضوع جذب گردشگر و سرمایه‌گذار بخش خصوصی در سال‌های آینده بهتر از این می‌تواند در جذب گردشگر پایدار به ما کمک کند. 

 

اقتصادی کردن ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی

وی، اقتصادی کردن ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی را  جزو موارد اصلی و اولویت‌دار برشمرد و گفت: بسیاری از بناهای تاریخی در زمان خود کاربری اقتصادی داشتند و اکنون نیز برای حفظ این آثار تاریخی باید کاربری اقتصادی تعریف شود.

وی ادامه داد: اکثر بناهای تاریخی در اختیار ما، درحال واگذاری به صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی هستند و صندوق در حال پیدا کردن سرمایه‌گذار برای این بناها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی در خصوص محدوده‌ی بافت تاریخی تبریز گفت: طبق آخرین پایشی که در مطالعات بافت تاریخی تبریز انجام داده‌ایم و وزیر نیز این محدوده را به استاندار ابلاغ کرده است، این محدوده تقریباً دو برابر شده است؛ به‌طوری‌که آخرین محدوده تاریخی تبریز قبلا بیش‌از ۴۶۰ هکتار بود که اکنون به ۱۰۰۰ هکتار رسیده ‌است.

وی ادامه داد: وجود بناهای تاریخی زیاد در استان نشان‌دهنده غنای بافت تاریخی تبریز است که ما صرفاً نگاه کالبدی نداشته و می‌توانیم با طراحی شماتیک مکان-رویدادهای تاریخی که جذابیت زیادی برای گردشگران دارد،تاریخچه آن مکان-رویداد ها را برای گردشگران بیان کنیم.

ساخت هتل بوتیک و فروشگاه صنایع دستی در محدوده بافت تاریخی تبریز

وی با بیان اینکه محدوده بافت تاریخی تبریز مشخص‌شده و در مرحله‌ی تعیین ضوابط قرار دارد، گفت: در داخل این ضوابط، کاربری‌های مختلفی را نیز تعریف خواهیم کرد، بطوریکه در یک بنای تاریخی که اتاق های زیادی دارد، می‌توانیم ساخت هتل-بوتیک و در بنای دیگری که در بر جاده قرار دارد، فروشگاه صنایع دستی را پیش‌بینی کنیم.

حمزه زاده در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبه شورای شهر تبریز در خصوص تعرفه عوارض محلی اشاره کرد و افزود: طبق این مصوبه در صورت تغییر کاربری بناهای تاریخی به فروشگاه‌های صنایع دستی و میراث فرهنگی مالکان می‌توانند بدون پرداخت عوارض محلی این تغییر کاربری را انجام دهند و در همین راستا تعدادی از مالکان خصوصی مجوز لازم را از ما اخذ کرده‌ و با هزینه‌های خود به مرمت این بناهای تاریخی می‌پردازند.

وی، نقش رسانه ها را در ترغیب مالکان بخش خصوصی برای مرمت بناهای تاریخی مهم برشمرد و گفت: مسئولین و مردم، آثار تاریخی را نه به‌عنوان یک مزاحم بلکه باید به‌عنوان یک منبع درآمد نگاه کنند که توجیه‌پذیری اقتصادی نیز داشته باشد و عملکرد رسانه‌ها در معرفی این مکان‌ها و برگزاری وبینارها و همایش‌ها تأثیر بسزایی دارد و بسیاری از مالکان بناهای تاریخی خودشان پیش‌قدم شده و اقدام به تغییر کاربری این مکان‌ها به هتل-بوتیک‌ها، فروشگاه صنایع دستی و سفره‌خانه‌های سنتی می‌کنند.

ثبت دو شهر اسکو و اهر به عنوان شهر ملی

وی در خصوص ثبت شهرهای ملی استان نیز گفت: در سال ۹۹ دو شهرستان اسکو و اهر را به‌ ترتیب به‌عنوان شهر ورنی و چاپ کلاغه ای ثبت کردیم که این امر برای اولین‌بار در استان اتفاق می‌افتد. همچنین برای سال ۱۴۰۰ نیز شهرهای سردرود، کوزه‌کنان، ممقان و روستای نجف‌ترکمانی به ترتیب به عنوان شهر تابلوفرش دستباف، سفال و کوزه، ممقان‌بافی و ورنی بافی کاندیدای ثبت ملی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی در خصوص ثبت آثار جهانی متذکر شد: طبق دستورالعمل یونسکو هر کشور در هر سال تنها می‌تواند یک اثر جهانی را ثبت کند اما آثار مشترک بین کشورها را خارج از سهمیه ثبت می‌کنند و وزارتخانه نیز برای استفاده بهینه از این سهمیه رویکردی را تحت عنوان ثبت مجموعه‌ای از آثار ها اتخاذ کرده‌است که به‌عنوان مثال تاکنون مجموعه‌ی کلیساها و مجموعه قنات‌ها ثبت شده‌است و امسال نیز مجموعه کاروان‌سراها در دست اقدام است که در داخل این مجموعه ۴۲ کاروانسرا از کل کشور قرار گرفته‌است که چهار کاروانسرای یام، جمال‌آباد میانه،گوئجه‌بل و خواجه نظر جلفا مربوط به آذربایجان شرقی است.

وی در تشریح مشکلات مربوط به ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران خاطرنشان کرد: یونسکو ابتدا این پرونده را ریجکت کرد اما بعد از رایزنی های انجام شده پرونده به حالت دیفالت درآمد و خوشبختانه به دلیل اینکه جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شده بود، با پیشنهاد وزارت‌خانه جنگل‌های ارسباران تحت الحاق جنگل‌های هیرکانی قرار گرفت.

بیشترین مشکل کندوان مربوط به ساخت‌وسازهای غیرمجاز است

وی اضافه کرد: دلایل ریجکت شدن پرونده این بود که کارشناسان یونسکو منحصربه‌فرد بودن این جنگل‌ها را قبول نمی‌کردند و علاوه‌براین موضوع چرای بیش‌ از حد دام در جنگل‌ها و وجود بیش‌از ۱۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی را به‌عنوان ایراد مطرح کرده بودند که خوشبختانه برای حل این مشکل  ۹ هزار هکتار اراضی در پایاب سد خداآفرین بعنوان زمین معوض در نظر گرفته‌شده است همچنین یکی دیگر از ایرادات عدم وجود ایستگاه آتش‌نشانی در جنگل‌های ارسباران بود که خوشبختانه اخیراً  دو ایستگاه آتشنشانی در نظر گرفته شده است.

حمزه‌زاده در رابطه با مشکلات و موانع ثبت جهانی روستای کندوان نیز بیان کرد: بیشترین مشکل کندوان مربوط به ساخت‌وسازهای غیرمجاز است و من مطمئن هستم در صورت جمع‌آوری ساخت‌وسازهای غیرمجاز در کندوان، این روستا می‌تواند در خارج از نوبت نیز به ثبت جهانی برسد.

وی ادامه داد: کندوان می‌تواند مقصد تور گردان‌های بین‌المللی قرار بگیرد یعنی در قرارداد تورهای گردشگری سایر کشورها مقصد کندوان تاکید شود چرا که علت اصلی سفر بسیاری از گردشگران خارجی به ایران، رفتن به روستای کندوان است و این مقصد منحصربه‌فرد یکی از اشل‌های خاص یونسکو است.

حدود ۱۹۰۰  اثر در استان به ثبت ملی رسیده‌است

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص تعداد بناهای تاریخی استان گفت: حدود ۱۹۰۰ اثر در استان به ثبت ملی رسیده‌است که ۱۸۰۰ اثر به‌عنوان بناهای تاریخی است که شامل حمام‌ها و خانه‌های تاریخی و… است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی در پایان افزود: در خصوص ساخت‌وسازهای غیرمجاز در خانه‌های تاریخی، مصوبه ای را برای هفت شهرستان تبریز، مراغه، مرند، اسکو، اهر، شبستر و تسوج  و  بخشی از بناب تصویب کردیم که بافت‌های تاریخی این شهرستان مشخص شده و ضوابط این بافت‌ها را نیز تعیین می‌کنیم و براساس دستورالعمل شورای‌عالی شهرسازی، شهرداری‌ها موظف هستند جلوی هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز در این بافت‌های تاریخی را بگیرند که خوشبختانه در سال‌های اخیر حدود ۹۰ درصد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز جلوگیری شده‌است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});