• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

مطالبه توسعه معادن در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 2305
  • 14 بهمن 1399 - 9:40
مطالبه توسعه معادن در آذربایجان‌شرقی
یاز اکو - توسعه متوازن معادن آذربایجان‌شرقی مطالبه اصلی مردم و مسوولان آن است، امری که به نظر می‌رسد به رغم طرح‌های کلان اجرا شده در این زمینه تناسبی با ظرفیت‌های معدنی این خطه ندارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، آذربایجان شرقی با ۸.۱ میلیارد تن ذخایر معدنی تخمینی، رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد، اما فعالان عرصه معدن و افکار عمومی معتقدند که برخورداری استان متناسب با داشته های معدنی نیست و باید گام های جدی برای تغییر این وضعیت و توسعه متوازن و همه جانبه بخش معدن به عنوان یکی از محورهای اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

کارشناسان حوزه معدن می گویند در حالی که آذربایجان شرقی، رتبه نخست کشور از نظر ذخایر معدنی را دارد، درآمدهای معدنی آن سالانه به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان می رسد که یک دهم برخی از استان هایی است که از نظر ذخایر معدنی در رتبه های به مراتب پایین تری نسبت به این خطه قرار دارند.

کارشناسان حوزه معدن می گویند در حالی که آذربایجان شرقی، رتبه نخست کشور از نظر ذخایر معدنی را دارد، درآمدهای معدنی آن سالانه به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان می رسد که یک دهم برخی از استان هایی است که از نظر ذخایر معدنی در رتبه های به مراتب پایین تری نسبت به این خطه قرار دارند. 

آنان با اشاره به اینکه اگر زنجیره کامل تولید در بخش معدن قطع نشود برای ۱۷ نفر اشتغال زایی ایجاد می شود، می گویند که این اشتغال زایی در بخش معدن آذربایجان شرقی با چالش مواجه است؛ آنان در تبیین این نظر به قطع شدن زنجیره تولید در مجتمع معدنی مس سونگون در مرحله کنسانتره اشاره می کنند و معتقدند امروزه نبود کارخانه های ذوب و پالاش برای تولید مس کاتدی در این مجتمع، برآیند تلاش های انجام شده و سرمایه گذاری های میلیارد دلاری در این مجموعه را کم نتیجه کرده است.

به عقیده فعالان و کارشناسان حوزه معدن، در کشور ۷۰ نوع مواد معدنی و در استان آذربایجان شرقی ۵۵ نوع مواد معدنی وجود دارد و اگر مسئله خام فروشی حل شود و اقداماتی در جهت تقویت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در بخش معدن صورت گیرد، بسیاری از مشکلات بخش معدن در استان حل شدنی است.

توجه به این داده ها باعث شد که درخواست توجه ویژه به توسعه حوزه معدن، محور اصلی نمایندگان آذربایجان شرقی از وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست با آنان در سفر یک ماه قبل باشد؛ البته وزیر صمت نیز ضمن همراهی با درخواست نمایندگان مجلس و مسوولان ارشد استان از عزم جدی این وزارتخانه برای پویایی معادن آذربایجان شرقی خبر داد و اعلام کرد که پروژه نفلین سینیت سراب اجرایی خواهد شد.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه « کار را شروع می کنیم، مصوبه هیات دولت را هم در دستور کار قرار می‌دهیم و می‌گیریم»، نشان داد که وزارت صمت برای کمک به توسعه بخش معدن آذربایجان شرقی آماده است.

تسریع در اجرای واحدهای ذوب و پالایش مجتمع مس سونگون برای تولید مس کاتد با بیش از ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری انجام شده، آغاز عملیات اجرایی معدن نفلین سینیت سراب با بیش از ۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری بر زمین مانده، تعیین تکلیف معدن طلای اندریان با ذخایر غنی معدنی و با رویکرد تاثیرگذاری بر روند توسعه آذربایجان شرقی و منطقه و صیانت از جنگل های ارسباران و توسعه ده ها معدن دیگر، از جمله مطالبات مردم و مسولان آذربایجان شرقی در بحث معادن این خطه است.

 نمایی از معدن طلای اندریان 

بی نصیبی آذربایجان از سرمایه گذاری ۵.۴ میلیارد یورویی ایمیدرو

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: در سال ۱۳۹۸به میزان ۵.۴ میلیارد یورو صنایع معدنی در کشور به بهره برداری رسیده که به نظر می رسد آذربایجان شرقی از این میزان سرمایه گذاری کاملا بی نصیب بوده است.

یوسف داودی اظهار کرد: ما با تمام توان آماده کمک به صاحبان صنایع استان آذربایجان شرقی از دورافتاده ترین روستای استان تا تبریز پرافتخار هستیم.

وی افزود: کشورمان امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند فعالیت صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی است و در این شرایط سخت تحریم ها، نقش آنان بسیار مهم است.

نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: خانه ها و جیب های ما با محصولات الکترونیکی کره جنوبی پر شده و بازار کشورهای همسایه ما را ترکیه و برخی کشورها در اختیار گرفته اند که باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی فکری برای این اتفاقات کنیم.

داودی اظهار کرد: طبق اعلام رسمی ایمیدرو  در سال ۱۳۹۸ حدود ۵.۴ میلیارد یورو صنایع معدنی در کشور بهره برداری شده است و سوال ما این است که سهم آذربایجان شرقی از این میزان سرمایه گذاری چقدر بوده است.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با اینکه معدن اصلی آلومینا به عنوان یک ماده راهبردی در آذربایجان شرقی است، اما این معدن در سراب بلاتکلیف به حال خود رها شده است.

 نمایی از معدن مس انجرد اهر با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی

نخاله معادن نصیب آذربایجان و عصاره آن نصیب دیگران است

‌نماینده خداآفرین، کلیبر و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز، تقسیم معادن به عصاره و نخاله را ناعادلانه خواند و گفت: نخاله معادن نصیب آذربایجان و عصاره آن نصیب دیگران است.

حسین حاتمی اظهار کرد: در بحث معدن تقسیم‌بندی که در شاکله کشور اتفاق افتاده است، معادن آذربایجان را به نخاله و عصاره تقسیم‌بندی کرده‌اند که نخاله آن نصیب آذربایجان و عصاره اش نصیب دیگران است.

وی با اشاره به ترکیب ناعادلانه هیات مدیره‌های شرکت‌هایی مثل ایدرو و ایمیدرو افزود: در تقسیم هیات مدیره‌ها، منابع، داده‌ها و سرمایه همه استان‌ها باید لحاظ شود.

نماینده کلیبر، هوراند و خداآفرین در مجلس یادآوری کرد: منابع بانکی و پولی آذربایجان‌شرقی از رهگذر ارزش افزوده نصیب استان نمی‌شود، زیرا توزیع منابع مالی در کشور کاملا نامتوازن و غیرعادلانه است که باید در این مورد تجدیدنظر شود.

حاتمی تشریح کرد: ایدرو و ایمیدور به عنوان بنگاه‌های قدرتمند و کلان اقتصادی کشور سهمی در تولید ثروت ملی در خطه آذربایجان ندارند و تنها تبعات منفی مسائل و مشکلات شان نصیب آذربایجان می‌شود و حق‌السهمی در آذربایجان و تولید ثروت و گردش مالی این دیار ندارند.

 معدن نفلین سینیت سراب 

نصف معادن آذربایجان شرقی فعال هستند

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به رشد شاخص‌های معدنی استان اعلام کرد: بر اساس داده‌های پروانه بهره‌برداری موجود معادن، در ۹ ماه امسال ذخیره قطعی این معادن ۱۲۷ درصد، ظرفیت استخراج اسمی ۱۳ و نیم درصد، اشتغال ۱۷۹ درصد و سرمایه گذاری ۱۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌اند.

وی از صدور ۱۹ فقره پروانه بهره برداری معدن در آذربایجان شرقی در این مدت خبر داد و افزود: این معادن با سرمایه گذاری بیش از ۲۱۷ میلیارد ریال و اشتغال ۲۰۶ نفر دارای بیش از ۴۸ میلیون تن ذخیره معدنی هستند.

مهر انگیز رحمانی، قرارگیری استان در کمربند جهانی مس، طلا و پایه فلزات را فرصتی بزرگ برای توسعه معادن و صنایع معدنی دانست و گفت: استان آذربایجان شرقی دارای حدود ۸۰۰ واحد معدنی است که نیمی از این تعداد در حال حاضر فعال هستند.

وی وجود واحدهای فرآوری و صادرات محوری معادن سیلیس توته خانه، تراورتن سردارآباد، آهک چله خانه، کائولن زنوز را از دیگر ظرفیت‌های مهم معدنی استان برشمرد و افزود: در هشت ماهه اول سال جهش تولید، ۹ مورد گواهی کشف با ذخیره قطعی حدود ۱۴ میلیون تن صادر شده است که با رشد ۲۵۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ همراه بوده است.

رحمانی با بیان اینکه امسال جهش مؤثری در شناسایی ظرفیت ‌های معدنی، تکمیل عملیات اکتشاف و بهره برداری از معادن و ایجاد صنایع معدنی را در استان شاهد بوده ایم، اظهار داشت: ۲۴ فقره پروانه اکتشاف در هشت ماهه اول سال ۹۸ با رشد ۱۵۰ درصدی در هشت ماهه امسال به تعداد ۳۶ فقره افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: امسال در مجموع ۱۸۹ مجوز معدنی اعم از پروانه اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره برداری و مجوز برداشت در استان صادر شده است.

وی ادامه داد: تنوع مواد معدنی از مزیت‌های مهم معادن استان است به نحوی که از ۶۷ ماده معدنی شناخته شده ۵۲ مورد آن در آذربایجان شرقی وجود دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان گفت: معادن مس، طلا، نفلین سینیت، آهن، مولیبدن، سیلیس، کائولن، خاک صنعتی، تراورتن، گچ و آهک از جمله معادن شاخص استان است.

وصول ۷۰۰ میلیارد تومان حقوق معدنی در آذربایجان‌شرقی

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز از وصول ۷۰۰ میلیارد تومان حقوق معدنی استان در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از سه برابر افزایش نشان می دهد.

ناصر آویشن افزود: این مقدار حقوق دولتی از بهره‌برداران معادن و دارندگان مجوزهای برداشت موقت مواد معدنی وصول شده است.

وی با اشاره به بخشی از اقدامات مشارکتی سازمان صنعت، عمدن و تجارت آذربایجان شرقی در اجرای طرح‌های عمرانی از محل یک درصد اعتبارات حقوق دولتی اظهار کرد: در راستای تداوم توسعه مناطق محروم، امسال طرح بهسازی و آسفالت حدود پنج کیلومتر راه روستایی با هزینه ۲۶ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و اجرای پروژه‌های دیگر نیز برای سال جاری از محل بودجه‌های ابلاغی وزارت صمت با جدیت پیگیری می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2305

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});