• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6
مدیرعامل سیمان صوفیان در نشستی با خبرنگاران مطرح کرد:

کاهش قابل توجه تولید سیمان صوفیان / قیمت گذاری دستوری باید از صنعت سیمان حذف شود

  • کد خبر : 23050
  • 28 تیر 1400 - 20:30
کاهش قابل توجه تولید سیمان صوفیان / قیمت گذاری دستوری باید از صنعت سیمان حذف شود
یاز اکو - مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان گفت: نیاز دپارتمان های مختلف سیمان صوفیان به انرژی برق ۴۰ مگاوات است در حالی که امروز تنها ۱۲ مگاوات آن تامین می شود و در نتیجه آن تولید سیمان در این کارخانه به حد قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، ولی اله اخلاقی فرد ظهر امروز در نشست با نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی اظهار کرد: حدف واسطه‌ها و دلال ها از روند عرضه سیمان صوفیان با شیب ملایم از ابتدای سال ۹۹ آغاز شد و پنج ماه بعد به تعادل رسید و اکنون با عرضه سیمان در بورس کالا شفافیت و سهولت خرید برای مصرف‌کنندگان فراهم شده است.
وی افزود: سیمان صوفیان در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ زیان ده بوده و از سال ۹۸ به سوددهی رسیده است و در سال گذشته سود خالص این شرکت به ۱۵۴ میلیارد تومان رسید.
اخلاقی فرد اضافه کرد: ظرفیت اسمی تولید سیمان صوفیان ۲ میلیون تن است، اما تولید واقعی سالانه این کارخانه با توجه به فرسودگی ماشین آلات آن ۱.۸ میلیون تن است.
وی درباره کمبود سیمان در بازار گفت: می گویند از وقتی سیمان در بورس کالا عرضه شده، قیمت آن افزایش یافته است، اما در حالی که پس از عرضه در بورس کالا حتی قیمت آن کاهش هم پیدا کرد.
مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان ادامه داد: قیمت دستوری در صنعت سیمان کارساز نیست، در حالی که حقوق و دستمزدها، هزینه انرژی، مواد اولیه، لوازم یدکی و… از ۷۰ الی ۱۲۰ درصد افزایش یافته است، قیمت‌گذاری دستوری در صنعت سیمان به تضعیف این صنعت می انجامد.
اخلاقی فرد افزود: دولت نباید سوبسید را از جیب صنعت و تولیدکنندگان بدهد. ببینید چرا در صنعت سیمان هیچ سرمایه گذاری جدیدی صورت نمی گیرد، چون با قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت، سرمایه‌گذاری جدید در آن توجیه پذیر نیست.
وی گفت: این هم از نظر اشتغال و هم تداوم فعالیت و توسعه صنایع زیرساختی برای کشور زیان‌بار خواهد بود و صنعت کشور با این وضعیت از بین خواهد رفت.
مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان با دفاع از عرضه سیمان در بورس کالا، اظهار کرد: مصرف‌کنندگان سیمان را هیچگاه به قیمت کارخانه تهیه نکرده اند و همواره دست دلالان و واسطه‌ها در افزایش قیمت سیمان در میان بوده است، اما اکنون مصرف‌کنندگان واقعی می توانند با داشتن کد بورسی به صورت مستقیم از ۱۰ الی ۱۰۰۰ تن سیمان تهیه کنند.
اخلاقی فرد ادامه داد: نیاز دپارتمان های مختلف سیمان صوفیان به انرژی برق ۴۰ مگاوات است در حالی که امروز تنها ۱۲ مگاوات آن تامین می شود و در نتیجه آن تولید سیمان در این کارخانه به حد قابل توجهی کاهش یافته است.
وی افزود: تولید سیمان در این کارخانه از ۶.۶ هزار تن در روز به ۲.۶ هزار تن کاهش پیدا کرده است و علت کمبود و گرانی سیمان در بازار فقط همین موضوع است.
مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان گفت: اقتصاد یک معادله است و دو سوی آن باید مساوی باشد و قیمت گذاری دستوری در صنعت سیمان این معادله را به هم می زند.
اخلاقی فرد افزود: عرضه سیمان در بورس کالا موجب تضمین اصالت کالا و شفافیت توزیع آن بدون رانت های گذشته می شود.
وی با اشاره به تعطیلی بخش بزرگی از کارخانه سیمان صوفیان به دلیل قطع برق، تاکید کرد: کمبود و گرانی سیمان هیچ دلیلی جز قطعی برق ندارد، در حالی که نیاز آذربایجان شرقی به سیمان روزانه ۱۰ الی ۱۲ هزار تن است، تولید سیمان صوفیان بدلیل کمبود برق، به کمتر از نصف ظرفیت کاهش پیدا کرده است.
اخلاقی فرد افزود: قیمت گذاری دستوری در صنعت سیمان، ممانعت از رشد و توسعه این صنعت است و باعث شده سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور در این صنعت نداشته باشند.
وی ادامه داد: کاهش تولید سیمان به سبب کمبود برق و مشکلات ناشی از آن نشان داد که صنعت سیمان یکی از نیازهای اساسی کشور است و نامهربانی ها درباره این صنعت نابخشودنی است، چرا که اگر قیمت گذاری دستوری حذف نشود، صنعت سیمان کشور تضعیف شده و ممکن است در آینده منجر به واردات با قیمت های گزاف شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=23050

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});