• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10
در بازدید از معدن مس صاحب دیوان مطرح شد؛

اردبیل در آستانه تبدیل به قطب معدنی کشور است

  • کد خبر : 23162
  • 29 تیر 1400 - 14:15
اردبیل در آستانه تبدیل به قطب معدنی کشور است
یاز اکو - معدن مس صاحب دیوان در استان اردبیل، در حال تبدیل شدن به قطب معدنی و صنعتی استان است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، معدن مس صاحب دیوان در استان اردبیل که در سال ۱۳۹۶ توسط سهامداران جدید از جمله شرکت بورسی «باما» خریداری شده، شاهد تحول اساسی و آغاز انجام اکتشافات سیستماتیک بوده است.

انجام بیش از ۶۰ هزار متر حفاری در سه سال اخیر در این محدوده معدنی، یکی از دستاوردهای مهم این شرکت است که یک رکورد در کشور به شمار می رود که منجر به کشف ذخیره مناسبی شده است. ضمن اینکه حفاری تا عمق بیش از ۱۰۰۰ متر نیز یک رکورد در کشور محسوب می شود.

محمدخانی، مدیرعامل این شرکت در تشریح اقدامات اکتشافی تاکید می کند که پی جویی، ژئوشیمی، ژئو فیزیک، ترانشه، حفاری های عمیق با هدف شناسایی عمق ماده معدنی و حفاری های کم عمق با هدف تخمین ذخیره صورت گرفته و لاگ و نمونه گیری مغزه ها به صورت سیستماتیک انجام شده است.

وی افزود که اکتشافات در این محدوده براساس استانداردهای بین المللی NI43-101 و با استفاده از مجرب ترین کارشناسان و متخصصان داخلی انجام شده است.

تجهیز معدن به ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی در فاز اول

وی از تجهیز بیش از ۱۵ دستگاه ماشین آلات معدنی خبر داد و افزود که برنامه شرکت در فاز اول تجهیز تا ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی است.

وی در پاسخ به ذخیره این معدن، اظهار داشت که براساس مدلسازی اکتشافات صورت گرفته که حدود ۶۰ درصد اکتشافات را شامل می شود، بیش از ۱۶۷ میلیون تن متوسط عیار ۰٫۴۹ هم ارز مس کشف شده است که شرکت برنامه تداوم اکتشافات به میزان ۱۰۰ هزار متر حفاری دیگر طی ۵ سال آینده را در دستور کار دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت اشتغال این معدن با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ نفر نیروی انسانی در این شرکت مشغول به کار هستند، از درخواست گواهی کشف خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با اخذ گواهی کشف و اخذ پروانه بهرداری در فاز اول بیش از ۳۰۰ نفر در این شرکت مشغول به کار شوند.

محمدخانی در توضیح اقدامات صورت گرفته در بخش استخراج، اظهار داشت که مجوز منابع طبیعی برای پپت معدن اخذ شده و همزمان باطله برداری برای برداشت اولیه آغاز گردیده است که خوشبختانه عمق ماده معدنی در ۷ تا ۲۵ متری است و باطله برداری کمتر از ۲ میلیون تن است.

وی افزود که ساخت جاده های دسترسی و پل ها در حال انجام است و مجوزات آب و برق و مخابرات انجام پذیرفته و در دست اجرا است و کلیه زیرساخت ها توسط شرکت در دست اجرا است.

جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالا

مدیرعامل شرکت سرزمین جلگه های آسمانی، در خصوص فرآوری ماده معدنی، اظهار داشت که هدف شرکت، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالا در کشور است. برای این منظور سه فاز کارخانه طراحی کرده ایم و همچنین یک فاز پایلوت ساخته شده است و در مرحله تست سرد است و امیدواریم تا پایان تابستان در معدن نصب شود. ساخت فاز اول به ظرفیت یک میلیون تن خوراک آغاز شده و دو فاز دیگر با ظرفیت هر یک ۷ میلیون تن در دست ساخت است که جمعا به سرمایه گذاری حدود ۲۰۰ میلیون دلاری نیاز است.

وی در خصوص نحوه تامین مالی نیز ابراز داشت که منابع این سرمایه گذاری از محل عرضه اولیه شرکت های همگروه در بازار سرمایه تامین خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سال رفع موانع تولید، موانع تولید در حوزه معدن و صنایع معدنی برداشته شود تا اشتغالزایی بیشتر، پیشرفت منطقه و کشور، خلق ارزش افزوده بالاتر و جلوگیری از خام فروشی در کنار کسب درآمد ارزی مناسب عاید کشور شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=23162

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});