• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

دشواری زندگی در تاریکی

  • کد خبر : 23759
  • 03 مرداد 1400 - 12:30
دشواری زندگی در تاریکی
یاز اکو - روشنایی معابر که نباشد، نه تنها احساس امنیت شبانگاهی زنان و کودکان در هاله‌ای از تاریکی قرار می‌گیرد، بلکه چالش‌های دیگری چون وقوع سوانح و تعطیلی زودهنگام مغازه‌های اطراف هم به سراغ اهالی می‌آید؛ دست مثل شرایطی که ساکنان یک خیابان تازه‌احداث و البته آسفالته در مراغه با آن روبرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، اهالی این خیابان موسوم به «۳۵ متری حدفاصل میدان رسالت گلشهر تا میدان الغدیر» گویا منتظر بودند تا همزمان با اتمام عملیات آسفالت‌ریزی، روشنایی نیز به سراغ این خیابان بیاید اما اکنون آسفالت‌ریزی تمام شده است و حتی از فنداسیون گذاری روشنایی معابر هم خبری نیست.

این مسیر ۲.۲ کیلومتری، شهرک گلشهر در قسمت شرقی شهر مراغه را به انتهای خیابان ۴۸ متری وصل می‌کند و عملیات اجرایی آن طی سال ۱۳۹۲ و در قالب طرح تفصیلی شهرداری کلید خورد و اجرای آن پس از مدتی تعطیلی از سال ۱۳۹۸ از سر گرفته شد.

اکنون این پروژه موثر که آغازی برای پایان دادن به محدودیت‌های توسعه شهری مراغه به شمار می‌رود، در مرحله بهره‌برداری قرار دارد اما تاریکی معابر گویا شیرینی این مسیرگشایی را به کام اهالی تلخ کرده است.

«حسین امیرفتحی» از اهالی این خیابان می‌گوید که با تاریکی هوا کودکان و زنان جرات نمی‌کنند بیرون بیایند زیرا هم ظلمت محض در این مسیر حاکم می‌شود و هم سگ‌های ولگرد به واسطه تاریک بودن منطقه در معابر پرسه می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه خودروها با سرعت بسیار زیاد در این مسیر تردد می‌کنند، ادامه می‌دهد: اگر روشنایی این مسیر در اسرع وقت تامین نشود، وقوع سوانح رانندگی در تاریکی شبانگاهی دور از انتظار نخواهد بود.

وی همچنین رنگ‌آمیزی جدول‌های حاشیه خیابان را مورد تاکید قرار می‌دهد و بیان می‌کند: جدول‌های بتنی این خیابان در نبود روشنایی کمتر جلب توجه می‌کند و در صورت رنگ‌آمیزی علاوه بر زیبایی بصری، احتمال وقوع سوانح رانندگی کاهش خواهد یافت. 

روشنایی معابر تامین شود، دخل ما هم رونق می‌گیرد

صاحب یک مغازه نیز به سانحه اخیر برخورد یک دستگاه موتورسیکلت با جدول حاشیه خیابان در تاریکی شب اشاره دارد و می‌گوید: با غروب آفتاب رفت و آمد اهالی و دادوستد به تدریج کاهش می‌یابد؛ اگر روشنایی معابر تامین شود، دخل ما هم رونق می‌گیرد. 

«میلاد جاوید» با بیان اینکه هنوز ساختمان‌های زیادی در کنار این خیابان تازه‌احداث وجود ندارد، بیان کرد: اماکن موجود نیز با این خیابان فاصله دارد و در چنین شرایطی نبود روشنایی معابر بسیار محسوس است.

«عالمه علیپور» زن میانسالی که پیاده در حال عبور از این خیابان است نیز بیان می‌کند: تاریکی محض شبانگاهی و نبود روشنایی معابر، مسیر را برای سارقان فراهم کرده است و اهالی باید مدام نگران اسباب و وسایل خود باشند. 

وی سبد غذایی که در دست دارد را به زمین می‌گذارد و ادامه می‌دهد: کسانی که در حال ساخت و ساز هستند باید نگهبان دائمی برای ساختمان خود استخدام کنند وگرنه مصالح به سادگی در تاریکی شب به سرقت می‌رود. 

«علی‌اصغر علیلو» مالک یک ساختمان نیمه‌کاره نیز بیان می‌کند: اهالی پس از مسیرگشایی و آسفالت‌ریزی با شرایط خاصی روبرو شدند؛ از یک سو به صورت طبیعی پیاده‌راه‌ها در این خیابان تازه احداث هنوز احداث نشده و عابران از حاشیه خیابان تردد می‌کنند و از سوی دیگر خودروها با سرعت زیاد در این مسیر جولان می‌دهند و در چنین شرایطی تاریکی شب می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. 

وی که از اعضای هیات علمی دانشگاه مراغه است، می‌گوید: تاریکی محض این خیابان شرایط را برای برخی از آسیب‌های دیگر از جمله سرقت نیز فراهم کرده است و مصالح ساختمانی به سادگی در تاریکی شبانگاهی به سرقت می‌رود. 

وی همچنین گشت مداوم عوامل انتظامی در منطقه را خواستار شد و اضافه کرد: اگر روشنایی در اسرع وقت تامین نشود، اهالی شاهد وقوع حوادث ناگوار رانندگی خواهند بود. 

تامین روشنایی خیابان ۳۵ متری در اولویت دوم قرار دارد

رئیس اداره توزیع برق مراغه می‌گوید: شهرداری ۳۲ میلیارد ریال از عوارض ماده ۱۰۰ این اداره را چندی پیش تهاتر کرد تا از آن طریق روشنایی دو مسیر ۳۵ متری میدان‌های رسالت تا الغدیر و ۴۵ متری سردار سلیمانی را تامین کنیم اما در برهه‌ای از کار و بر اساس خواسته مدیریت شهری، روشنایی ۴۵ متری در اولویت قرار گرفت. 

«محمدعلی معتمدی» با تاکید بر اینکه اداره توزیع برق مراغه ۱۳۰ پایه بتنی و چراغ‌های مورد نیاز را با وجود همه محدودیت‌های مالی تامین کرده، بیان کرد: در مسیر ۴۵ متری سردار سلیمانی حدود ۶۵ پایه‌ بتنی جاگذاری شده اما شهرداری از عملیات حفاری عقب است. 

 جاگذاری پایه بتنی در خیابان سردار شهید سلیمانی

جاگذاری پایه بتنی در خیابان سردار شهید سلیمانی

به گفته وی چراغ‌های مدرن «ال ای دی» در مسیر ۴۵ متری سردار شهید سلیمانی نصب خواهد شد و توزیع برق مراغه اکنون در مرحله خرید کابل مورد نیاز برای برقرسانی به این خیابان قرار دارد.

اولویت مردم و شهرداری تامین روشنایی خیابان ۳۵ متری است

اما شهردار مراغه با تاکید بر اینکه اولویت تامین روشنایی با خیابان ۳۵ متری است، می‌گوید: مجموعه مدیریت شهری اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برای تامین روشنایی خیابان‌های ۳۵ متری میدان رسالت تا الغدیر و ۴۵ متری سردار شهید سلیمانی پیشقدم شد و از محل عوارض شهرداری هزینه شبکه روشنایی این دو خیابان را تهاتر و تسویه کرد.

به گفته «شهرام مروتی» شرکت توزیع برق از بابت بدهی ماده ۱۰۰ حدود هفت میلیارد ریال به شهرداری بدهی داشت که شهرداری نیز ۳۰ میلیارد ریال آن را از بابت تامین روشنایی در مسیر ۳۵ متری حدفاصل میدان رسالت تا الغدیر و ۴۵ متری سردار سلیمانی تهاتر کرد.

وی با اشاره به اینکه اداره توزیع برق طی آن دوران با تاخیر نسبت به آغاز عملیات برق‌رسانی اقدام کرد، ادامه داد: در یک برهه خاص که در عمل امکان کار همزمان در خیابان ۳۵ متری وجود نداشت، به آنان توصیه شد تا کار تامین روشنایی ۴۵ متری را آغاز کنند که تنها عملیات نصب فنداسیون‌های ۴۵ متری انجام گرفت و از آن زمان تاکنون هیچگونه اقدامی برای فنداسیون‌گذاری خیابان ۳۵ متری و جابجایی و برچیدن چندین تیر برق موجود در وسط این معابر انجام نگرفته است.

شهردار مراغه ادامه داد: اکنون هم، اولویت با خیابان ۳۵ متری رسالت تا الغدیر بوده و هم شرایط کار برای اداره برق فراهم است؛ بنابراین اگر در گذشته ناهماهنگی وجود داشت، اکنون می‌توان با تغییر رویکرد نسبت به تامین برق خیابان ۳۵ متری در اولویت اقدام کرد تا اهالی اذیت نشوند.

اتوبوس شهری در این مسیر راه‌اندازی می‌شود

وی به بازدیدهای میدانی خود و سایر مدیران مدیریت شهری از این خیابان تازه احداث اشاره کرده و بیان می‌کند: شهرداری در تکمیل زیرساخت‌های این خیابان جدی است و به زودی اتوبوس شهری این مسیر هم راه‌اندازی می‌شود اما در مورد روشنایی باید منتظر توزیع برق مراغه باشیم و انتظار بر این است که در اسرع وقت فنداسیون‌گذاری و کابل‌گذاری خیابان ۳۵ متری انجام گیرد.

وی اضافه کرد: شهرداری مراغه با هدف جلوگیری از نخاله‌ریزی حاصل از حفاری رفیوژ جهت فنداسیون‌گذاری، عملیات حفاری را متوقف کرده ولی هر موقع اداره برق اقدام عملیاتی انجام دهد، شهرداری برای حفاری آمادگی دارد.

بر اساس این گزارش، بودجه امسال شهرداری مراغه با تمرکز بر دو موضوع توسعه معابر و زیرساخت‌های گردشگری تدوین شد و اکنون طرح‌های مسیرگشایی و توسعه معابر با جدیت در حال اجراست اما در این میان هماهنگی بین ادارات شهرستان برای بهره‌مندی مردم از آثار این مسیرگشایی‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است.

 آثار مسیرگشایی و احداث این خیابان جدید از چندین بُعد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابل تامل است به شرطی که تلاش‌ها و دستاوردهای بزرگ تحت تاثیر برخی نواقص جزئی قرار نگیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=23759

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});