• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

طرح جهش تولید در ۲۲ هزار هکتار از دیم‌زارهای هشترود در حال اجراست

  • کد خبر : 2388
  • 14 بهمن 1399 - 13:10
طرح جهش تولید در ۲۲ هزار هکتار از دیم‌زارهای هشترود در حال اجراست
یاز اکو - مدیر جهاد کشاورزی هشترود به اجرای طرح «جهش تولید» با مشارکت یکزهرا و ۵۰۰ بهره‌بردار در تمامی دهستانهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: این طرح در ۲۲ هزار هکتار از دیم‌زارها در حال اجراست.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، مجید احمدی روز سه‌شنبه در جلسه هماهنگی منطقه‌ای این طرح که با حضور مدیران استانی و شهرستان جهاد کشاورزی هشترود، میانه و چاراویماق برگزار شد، اظهار داشت: این طرح بر اساس تفاهم‌نامه وزارت جهادکشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اجرا می شود و بر اساس آن افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم با توجه به امکانات و شرایط موجود مد نظر قرار می‌گیرد.

به گفته وی تاکنون حدود هزار دیم‌کار این شهرستان تحت پوشش طرح «جهش تولید» قرار گرفته‌اند و مزارع گندم و جو خود را در سطح ۱۷هزار و ۵۰۰ هکتار بیمه کرده‌اند که ۹۰ درصد هزینه آن توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پرداخت شده است. 

وی اضافه کرد: با اجرای طرح جهش تولید در شهرستان، تولید گندم ، نخود ، جو ، گلرنگ و علوفه دیم حداقل به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد در هکتار افزایش می‌یابد.
معاون پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که طرح «جهشِ تولید در دیم‌زارها» که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تدوین و در تابستان امسال ابلاغ شد، با جدیت از سوی مجری طرح در حال اجراست.

«خشنود علیزاده» با اشاره به راهکارهای افزایش بهره‌وری در دیم‌زارهای کشور بر اساس طرح «جهش تولید»، اضافه کرد: گندم دیم در چهار میلیون هکتار از اراضی زراعی کشور کشت می‌شود و در صورت استفاده از ارقام جدید معرفی‌شده از سوی این موسسه به همراه بسته کامل زراعی توصیه شده، عملکرد در واحد سطح افزایش می‌یابد.

وی در مورد نحوه افزایش سطح زیرکشت دیم بر اساس این طرح نیز اظهار داشت: گیاهان علوفه‌ای در حال حاضر در ۱۳ هزار هکتار از اراضی دیم کشور کشت می‌شود که تا پایان اجرای طرح «جهش تولید» تا حداقل ۲۰۰ هزار هکتار به جای آیش سالیانه در تناوب غلات دیم افزایش می‌یابد.  
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح «جهش تولید» در دیم‌زارها پنج سال به طول می‌انجامد، بیان کرد: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور علاوه بر ارایه کمک‌های فنی به مجری این طرح، در تامین هسته‌های اولیه بذر ارقام جدید دیم نقش کلیدی بر عهده دارد.
به گزارش ایرنا بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده شرایط اقلیمی مختلف کشور به شمار می‌رود و از آن جمله می‌توان به ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی که نماینده اقلیم سرد و فراخشک است، اشاره کرد.  

ایستگاه‌های «مراغه» و «قاملو» این موسسه در کردستان نماینده اقلیم سرد و بسیار سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم نیمه گرم و ایستگاه «سرارود» به عنوان نماینده اقلیم معتدل از دیگر ایستگاه‌های اصلی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به شمار می‌رود.  

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2388

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});