• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

افزایش ۳۰۰ هزار مترمربعی فضای بهداشتی درمانی آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 2445
  • 15 بهمن 1399 - 11:25
افزایش ۳۰۰ هزار مترمربعی فضای بهداشتی درمانی آذربایجان‌شرقی
یاز اکو- حوزه بهداشت و درمان آذربایجان شرقی از سال ۱۳۹۲ تاکنون دستاوردهای چشمگیری را در عرصه‌های مختلف درمانی، بهداشتی و بخش دانش بنیان داشته به گونه‌ای که در این سال‌ها ۳۰۰ هزار مترمربع بر وسعت فضاهای فیزیکی آن افزوده شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، بررسی آمار و اطلاعات و نیز سخنان مقام های ارشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز حاکی از آن است که از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید تاکنون ۳۰۰ هزار مترمربع فضای جدید با صرف یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در آذربایجان شرقی ساخته شده که بیش از ۵۰ درصد آن تا به امروز به بهره برداری کامل رسیده و بقیه نیز به طور متوسط بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ساخت این میزان فضای فیزیکی در حوزه سلامت آذربایجان شرقی، علاوه بر افزایش شاخص های دسترسی شهروندان در این عرصه حیاتی، زمینه ساز اشتغال بیش از سه هزار نفر نیروی انسانی جدید در ساختار نظام درمانی بهداشتی استان در این سال ها بوده است.

نظام سلامت آذربایجان شرقی در سال های اخیر شاهد افتتاح طرح های مختلفی بوده که تنها در یک مورد آن به سال ۱۳۹۶ شمسی ۷۰ طرح از جمله شامل ۴۰ خانه بهداشت نوساز توسط وزیر وقت بهداشت به بهره برداری رسید؛ همچنین بزرگ ترین اورژانس شمال غرب کشور مرداد ماه امسال در بیمارستان یکهزار تختخوابی امام رضای تبریز با ۱۱۰ تخت و ۹ هزار مترمربع وسعت با هشت تخت «آی. سی. یو» و ۲۸ تخت تحت نظر افتتاح شد؛ اجرای این طرح درمانی از آن رو اهمیت مضاعف دارد که اولاً با افتتاح آن زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر نیروی انسانی جوان تحصیلکرده فراهم شد، دوم اینکه بیمارستان امام رضا با تراکم پذیرش روزانه ۴۰۰ بیمار، مأمن اصلی جمعیت بیمار استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و کردستان محسوب می شود.

نظام سلامت آذربایجان شرقی در سال های اخیر شاهد افتتاح طرح های مختلفی بوده که تنها در یک مورد آن به سال ۱۳۹۶ شمسی ۷۰ طرح از جمله شامل ۴۰ خانه بهداشت نوساز توسط وزیر وقت بهداشت به بهره برداری رسید؛ همچنین بزرگ ترین اورژانس شمال غرب کشور مرداد ماه امسال در بیمارستان یکهزار تختخوابی امام رضای تبریز با ۱۱۰ تخت و ۹ هزار مترمربع وسعت با هشت تخت «آی. سی. ی» و ۲۸ تخت تحت نظر افتتاح شد.

بدون شک یکی از دستاوردهای نظام سلامت آذربایجان شرقی در سال های اخیر، راه اندازی مرکز پیوند اعضا در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که این شهر را بعد از تهران و شیراز به سومین قطب پیوند قلب، کبد، کلیه و مغزاستخوان در کشور تبدیل و رنج مضاعف بیماران و نزدیکان شان در منطقه شمال غرب کشور را برای سفر به تهران یا شیراز کم کرده است.

مرکز ۶۴ تختخوابی سوانح سوختگی بیمارستان سینای تبریز نیز از دیگر طرح های افتتاح شده دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال های اخیر است که به عنوان مجهزترین مرکز سوانح سوختگی منطقه شمالغرب کشور محسوب می شود.

در دو سه سال گذشته همچنین عملیات اجرایی بیمارستان یکهزار تختخوابی جدید تبریز آغاز شده که هم اکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ اعتبار ساخت این بیمارستان ۱۰۰ درصد دولتی است و ۷۰ درصد هزینه ساخت آن از محل تغییر کاربری فضاهای بهداشتی و درمانی مازاد مورد نیاز و ۳۰ درصد از محل اعتبارات دولتی تامین خواهد شد و قرار است به عنوان بزرگترین مرکز درمانی تبریز تا سال ۱۴۰۲ آماده بهره برداری شود.

همچنین قرار است بیمارستان ۷۲۳ تختخوابی به عنوان جایگزین بیمارستان های قدیمی مدنی و شهدای تبریز با تامین اعتبار ۲۰۴ میلیون یورویی از محل فاینانس ساخته شود که ۸۵ درصد اعتبار آن را کره ای ها و ۱۵ درصد بقیه را دانشگاه علوم پزشکی تبریز تامین می کند.

در کنار توجه به نقش دولت در توسعه شاخص های بهداشتی و درمانی آذربایجان شرقی در سال های اخیر نمی توان نقش خیران را نادیده گرفت، به گونه ای که به گفته محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، از مجموع ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شده در این حوزه در یک بازه زمانی چهار ساله، ۲۵ درصد معادل ۲۰۰ میلیارد تومان از آن ِ خیران بوده است.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز در راستای تجهیز اورژانس به عنوان ضرورت پیش بیمارستانی نیز در سال های اخیر گام های ارزشمندی برداشته است به طوری که تنها در یک نوبت اقدام به خرید و ترخیص ۱۰۰ دستگاه خودروی آمبولانس جدید با ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از منطقه آزاد ارس کرده است.

مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان آذربایجان شرقی سبب شده که امید به زندگی در این استان در سال ۱۳۹۵ برای زنان به ۷۵.۹ سال و در مردان به ۷۲.۵ سال برسد که نسبت به سال ۱۳۹۰ شمسی یک سال و نیم در زنان و یک سال در مردان افزایش نشان می دهد.

بررسی های خبرنگار ایرنا حاکی است که ۱۱ بیمارستان جدید در طول ۵ سال گذشته در آذربایجان شرقی افتتاح شده و هم اکنون به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در استان وجود دارد، ضمن اینکه به ازای هر سه هزار و ۵۰۰ نفر نفر یک پزشک در آذربایجان شرقی مستقر است.

تحلیل آمار و اطلاعات موجود همچنین حاکی از آن است که تعداد خانه های بهداشت آذربایجان شرقی در سال های اخیر ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، به گونه ای که از یکهزار خانه بهداشت موجود در آذربایجان شرقی، ۳۰۰ خانه بهداشت نوساخت و ۷۰۰ خانه بهداشت دیگر نیز نوسازی شده اند.

 دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۱۰۰ دستگاه آمبولانس جدید خریده است

اجرای ۱۸۰ طرح بهداشتی و درمانی در آذربایجان شرقی 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه در سه سال گذشته قرارداد ۲۳۳ طرح بهداشتی و درمانی در آذربایجان شرقی بسته شده است، گفت: ۱۸۰ طرح اجرایی شده در این سه سال به اتمام رسیده است.

محمدحسین صومی افزود:  ۵۳ طرح دیگر  نیز در حال اجراست که اغلب آنها بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی علت تاخیر در تکمیل ۵۳ طرح در دست اجرای نظام سلامت آذربایجان شرقی را افزایش قیمت مصالح در زمان شروع و عدم عمل به تعهدات تامین اعتبار ۵۰ درصدی از سوی منابع استانی و خیرین عنوان کرد و افزود:  این پروژه ها تنها با ۵۰ درصد اعتبارات وزارت بهداشت و درمان از طریق دانشگاه علوم پزشکی در حال اجراست که در جهت تکمیل و بهره برداری از آنها از تسهیلات  نیز استفاده می کنیم تا در ماه های آتی شاهد بهره برداری از آنها باشیم.

صومی از پیشرفت ۹۵ درصدی در ۳۰ پروژه در حال اجرای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مناطق مختلف آذربایجان شرقی خبر داد.

ایجاد ۲۴ شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز  همچنین گفت: در دولت یازدهم ۲۴ شرکت دانش بنیان در این دانشگاه تشکیل شده، در حالی که تا سال ۹۲ هیچ شرکت دانش بنیانی در این دانشگاه وجود نداشت.

محمدحسین صومی با اشاره به راه اندازی نخستین مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور در تبریز افزود: سه مرکز رشد در حوزه پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی تبریز وجود داشت که تلاش می شود تعداد این شرکت ها به بیش از ۳۰ شرکت افزایش یابد.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز توجه ویژه ای به تجاری سازی شرکت های دانش بنیان دارد و تلاش می شود ایده ها به فناوری تبدیل شود، زیرا با تبدیل مجموعه ای از آموزش ها به فناوری خواهیم توانست در آینده حرفی برای گفتن در حوزه پزشکی داشته باشیم.

صومی با بیان اینکه سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تبریز و شیراز برای راه اندازی مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرارداد بسته اند، تشریح کرد: بر اساس این قرارداد سرمایه گذاری برای راه اندازی این مرکز از سوی دانشگاه علوم پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره اینکه بخش پیوند مغز استخوان در آذربایجان شرقی در حال پیشرفت است، گفت: همزمان با این بخش شرکت ها و زیرساخت های لازم برای راه اندازی مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در تبریز فراهم شده است.

صومی، افزود: اگر چه زیرساخت های متعددی در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شیراز برای راه اندازی این مرکز وجود داشت، ولی با تمام تلاش ها توانستیم نخستین مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را در تبریز افتتاح کنیم.

وجود ۴۳ بیمارستان با هفت هزار تخت بیمارستانی در آذربایجان شرقی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز  نیز گفت: این استان ۴۳ بیمارستان فعال با ۷ هزار تخت بیمارستانی دارد که از این تعداد یکهزار و ۹۰ تخت مجهز به امکانات «آی.  سی.  یو» هستند.

روزبه رجایی افزود: ۱۲ بیمارستان استان نیز دارای «آی. سی. یو» نوزادان با ۱۵۴ تخت است.

وی با اشاره به ارتقای شاخص های سلامت آذربایجان شرقی در سال های گذشته اضافه کرد: آمار مرگ و میر مادران باردار استان پارسال ۱۶ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر ثبت شده است، در حالی که متوسط کشوری این رقم ۲۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است و نشان می دهد استان ما از این لحاظ در وضعیت بهتری قرار دارد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر حدود ۶ هزار و ۷۰۰ بیمار خاص در سطح آذربایجان شرقی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی قرار دارند، گفت:  به ازای هر چهار بیمار دیالیزی یک تخت بیمارستانی در استان داریم که متوسط کشوری آن پنج بیمار به ازای هر تخت دیالیزی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز  یادآوری کرد: در زمان حاضر همه امکانات لازم برای انجام پیوند قلب، کبد، کلیه و مغز استخوان را در آذربایجان شرقی داریم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2445

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});