• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

وجود ظرفیت فرآوری ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 24864
  • 11 مرداد 1400 - 13:57
وجود ظرفیت فرآوری ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
یاز اکو - مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به وجود تعداد ۸۰۰ واحد صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی در استان، گفت: ۱۲ واحد جدید صنایع تبدیلی و غذایی در چهار ماهه نخست سالجاری در استان افتتاح شده و اکنون آذربایجان شرقی ظرفیت فرآوری پنج میلیون تن محصولات کشاورزی از جمله محصولات زراعی، باغی، دامی شیلاتی و عسل را دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، ایاز برنو در خصوص جایگاه صنایع تبدیلی و غذایی استان در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: بزرگترین واحد فرآوری عسل کشور در آذربایجان شرقی مستقر بوده و استان با داشتن ۳۶ واحد فرآوری عسل، رتبه نخست کشور در این زمینه را دارا است و سالانه می‌تواند ۱۸ هزار تن عسل تولید کند.

وی افزود: رتبه نخست فرآوری تخم مرغ در کشور با دارا بودن سه واحد از هشت واحد کشوری در این زمینه از آن آذربایجان شرقی است و حتی اولین واحد تولید پودر تخم مرغ کشور نیز با ظرفیت تولید سالیانه ۴۵ هزار تن در استان فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به وجود ۸۵ واحد لبنیات با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن فرآوری شیر در استان، ادامه داد: ۴۵ واحد در حوزه پنیر لیقوان در استان فعالیت کرده که سالیانه ۴۰۰۰ تن پنیر گوسفندی را تولید و روانه بازار می‌کنند. 

برنو اظهار کرد: آذربایجان شرقی دارای ۶۶ واحد خوراک دام و طیور و آبزیان بوده و با ظرفیت فرآوری سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به تولید خوراک دام و طیور مشغول است.

امکان فرآوری ۵۰۰ هزار تن گوجه فرنگی

وی با اشاره به وجود ۲۷ واحد تولید رب گوجه فرنگی در استان، گفت: تعداد ۲۴ واحد تولید رب گوجه فرنگی در استان فعال بوده و سه واحد نیز فعلا تعطیل هستند اما امکان فرآوری ۵۰۰ هزار تن گوجه فرنگی تولیدی منطقه شمال غرب کشور در استان وجود دارد.

وی افزود: استان دارای ۵۶ واحد فرآوری انگور نیز هست که سالانه با قابلیت فرآوری ۵۰۰ هزار تن انگور فعالیت کرده و بالغ بر ۱۰۰ هزار تن کشمش مرغوب و صادراتی تولید می‌کند که ۹۰ درصد این محصول فراوری صادر می‌شود.

تولید سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن آرد گندم

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت ۱۳۳ سردخانه با ظرفیت نگهداری سالیانه ۴۰۸ هزار تن محصولات کشاورزی در استان، گفت: تعداد ۴۴ واحد سیلوی ذخیره گندم به ظرفیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن نیز در استان موجود است و ۲۶ کارخانه آرد با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن آرد گندم در استان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: ۱۵ واحد فعال فرآوری آبمیوه کنسانتره و پودر میوه جات با حداقل ظرفیت جذب یک میلیون میوه در استان وجود دارد و ۱۲۰۰ واحد کارگاهی با ظرفیت فراوری ۱۰۰ هزار تن نخود نیز در استان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۵ واحد تولید عرقیات گیاهی و بسته بندی گیاهان دارویی با ظرفیت ۹۰۰۰ تن در استان، گفت: آذربایجان شرقی در زمینه بسته بندی خرما نیز فعالیت کرده و هفت واحد در این زمینه در استان وجود دارد که محصولات تولیدی سایر استان‌ها را فرآوری کرده و به دنیا صادر می‌کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=24864

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});