• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
10

۳۸ درصد تخم‌مرغ تولیدی در آذربایجان‌شرقی مازاد بر مصرف است

  • کد خبر : 2503
  • 15 بهمن 1399 - 12:21
۳۸ درصد تخم‌مرغ تولیدی در آذربایجان‌شرقی مازاد بر مصرف است
یاز اکو - رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تولید ۲۱۰ تن تخم‌مرغ در استان، گفت: از این میزان حدود ۱۳۰ تن در داخل استان مصرف می‌شود و حدود ۳۸ درصد مازاد بر مصرف است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا اکبر فتحی روز چهارشنبه در جلسه تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ با بیان اینکه آذربایجان شرقی علاوه بر تامین نیاز تخم مرغ استان،  به عنوان استان معین جهت تامین تخم مرغ استان های اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان تعیین شده است، افزود: پس از تامین میزان تخم مرغ مصرفی استان که شهرستان های مرند، شبستر و تبریز توانایی تامین آن را دارند، مابقی تولید براساس مجوز جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به استان های دیگر انتقال می یابد.

 وی با اشاره به صحبت های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی ابلاغیه ای ساختار تنظیم بازار در استان ها مشخص شده است و بر مبنای این ابلاغیه استاندار به عنوان رئیس ستاد،  وزارت صمت به عنوان دبیر و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بعدی معرفی شده و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان برنامه و بودجه و شهرداری مرکز استان نیز به دستگاه های قبلی اضافه شده اند.

فتحی خاطرنشان کرد: وزارت صمت طی این ابلاغیه به ستاد تنظیم بازار استان اختیار داده است هر استان به فراخور شرایط خود و در صورت داشتن هزینه تبعی، مبلغی را بر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور اضافه کند،  بر این مبنا و با توجه به سردسیر بودن آذربایجان شرقی و داشتن بعد مسافت، هزینه تخم مرغ در مقایسه با استان های جنوبی بیشتر خواهد بود لذا قیمت مصوب در این استان ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان درب مرغداری در نظر گرفته شده که ۷۰۰ تومان بالاتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور است.

بر اساس این گزارش، هر کیلو تخم مرغ در مغازه ها و سوپرمارکت های تبریز و شهرستان های استان ۲۲ هزار تومان فروخته می شود.

وی  افزود: انتقال ۲۰ تن مازاد تخم مرغ به تهران مستلزم خرید آن به قیمت ۱۴ هزار و هفتصد تومان به اضافه  تقبل هزینه حمل از سوی تهران خواهد بود.

فتحی اظهار کرد: فرایند کنترل تنظیم بازار جمع بندی شده و به شهرستان ها ابلاغ خواهد شد تا طبق تصمیم گیری های ستاد تنظیم بازار استان عمل کند.

وی ابراز امیدواری کرد در صورت اجرایی شدن این تصمیم،  طی ۱۵ روز بازار خود به خود تعدیل خواهد شد.

فتحی خاطرنشان کرد: وزارت جهادکشاورزی متولی تنظیم بازار تا عمده فروشی است و در ذیل وزارت جهاد کشاورزی،  سازمان دامپزشکی، شرکت پشتیبانی دام در حوزه دام، مدیریت توسعه بازرگانی و معاونت بهبود تولیدات دامی با همکاری هم موظف به پیشبرد این فرایند هستند.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه مدعی هستیم صددرصد نهاده های مورد نیاز این واحدها برای مدت ۴۰ روز تامین شده است، گفت: در مقابل این میزان مشخص نهاده باید میزان مشخصی از محصول نهایی تحویل داده شود تا تعادل برقرار شود.

فتحی با تشریح نحوه نظارت بر مرغ گوشتی، اظهار کرد: جوجه ریزی تحت نظارت معاونت بهبود تولیدات دامی و سازمان دامپزشکی انجام می شود و مرغداران در سامانه سماط ثبت نام می کنند و اتحادیه مربوطه به کنترل آن می پردازد سپس طبق شیوه نامه هنگام انتقال جوجه از بخش مرغ مادر و تخلیه آن، کارشناس فنی دامپزشکی مکلف به تایید تخلیه است.

وی ادامه داد: پس از گذشت ۴۰ روز دامپزشکی مجوز حمل بهداشتی این مرغ به کشتارگاه را صادر می کند و مسئول فنی دامپزشکی که در کشتارگاه حضور دارد تاییده تخلیه صادر می نماید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2503

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});