• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

صدور ۱۹۰ هزار کارت مرزنشینی، گامی برای تجارت مرزی در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 2560
  • 15 بهمن 1399 - 17:16
صدور ۱۹۰ هزار کارت مرزنشینی، گامی برای تجارت مرزی در آذربایجان‌غربی
یاز اکو - ساماندهی تجارت مرزی از جمله برنامه‌های مهم دولت تدبیر و امید بوده است که در این راستا با صدور ۱۹۰ هزار کارت مرزنشینی برای استفاده از ظرفیت مرزنشینان، گام بلندی در راستای توسعه تجارت مرزی در آذربایجان غربی با ۹۶۷ کیلومتر مرز برداشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، هرچند سیاست‌گذاری برای تبادلات تجاری مرزنشینان بیش از یک قرن سابقه دارد، اما دولت دوازدهم، گام‌هایی بلند برای مدیریت پدیده کولبری و تبادلات تجاری مرزنشینان برداشته است.

مردادماه سال ۱۳۹۶ بود که بنا به تصمیم هیات وزیران ساماندهی تبادلات مرزی با برچیده شدن  بازارچه‌های غیررسمی مرزی کلید خورد و بازارچه‌های رسمی مرزی جایگزین آنها شد.

براین اساس افرادی که دارای سابقه سه سال اقامت در فاصله ۲۰ کیلومتری از نقطه صفر مرزی در استان‌های غربی و ۵۰ کیلومتری مرزی در استان سیستان و بلوچستان هستند، می‌توانند اقدام به واردات کالا کرده و از معافیت‌های ویژه مرزنشینان برخوردار شوند.

تلاش دولت‌ تدبیر و امید بر این اساس بوده که هم به مرزنشینان کم بضاعت این فرصت را بدهد تا از شرایط مرزنشینی خود، بهره‌مند شوند و هم مانع از تبدیل امتیاز مرزنشینی به یک فرصت برای رانت‌خواری و ایجاد فضای دلالی شود.

آذربایجان‌غربی با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و نخجوان،  در شمال غربی ترین نقطه کشور نیز از این توجه دولت تدبیر و امید محروم نبوده و مرزنشینان این استان با بهره مندی از کارت‌های مرزنشینی از خدمات آن استفاده کرده و زمینه توسعه اشتغال و ارتقای شاخص های درآمدی مبتنی بر تجارت مرزی در منطقه فراهم  شده است.

برخی کارشناسان معتقدند از آنجایی که کل میزان واردات مرزنشینی آنقدر زیاد نیست که در اقتصاد کلان ملی اثرگذار باشد، بایستی به مرزنشینان فرصت داد تا بتوانند از حداکثر ممکن امتیازات تبادلات مرزی بهره‌مند شوند.

استاندار آذربایجان غربی در رابطه با صدور کارت های مرزنشینی معتقد است که این اقدام با هدف ساماندهی موضوع کولبری پس از تصمیم دولت در زمینه ادغام بازارچه‌های غیر رسمی در مبادی رسمی، اجرا شده است.

محمدمهدی شهریاری در این باره گفت: این کارت‌ها قابل شارژ و غیر قابل واگذاری به دیگران است.

باید به این نکته توجه شود که آذربایجان غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز دارد و هشت شهرستان این استان در منطقه مرزی قرار دارد و صدور کارت‌های مرزنشینی گواه براین مدعاست که خدمات دولت تدبیر و امید به تمام نقاط کشور می‌رسد.

به گفته معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در راستای تسهیل تجارت مرزی در استان، ۱۹۰ هزار کارت مرزنشینی در شهرستان‌های مختلف صادر شده است.

محمد دهقان اظهار کرد: این کارت ها در محدوده های ۲۰ و ۳۰ کیلومتری مرز صادر شده که افراد علاقه مند می توانند، کارت پیله وری را بر روی کارت مرزنشینی فعال کنند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۱۷۷ هزار و ۵۰۱ فقره مربوط به مرزنشینان ۳۰ کیلومتری و ۱۲ هزار و ۹۷۴ فقره نیز مربوط به مرزنشینان در محدوده ۲۰ کیلومتری است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی به این مطالب نیز اشاره کرد که کسانی که کارت پیله وری را بر روی  کارت مرزنشینی فعال می کنند، می توانند تمام کالاهای مجاز را از طریق گمرکات وارد کنند.

دهقان همچنین اینگونه عنوان می کند که پیله‌وران می توانند با عضویت در تعاونی های مرزنشینی فعال از مجوز واردات برای مناطق عادی  ۵۰ دلار و برای مناطق محروم ۱۰۰ دلار استفاده کنند.

به گفته وی در سال جاری نیز برای تسهیل تجارت مرزی مرزنشینان، ۲ هزار  ۲۰۴ فقره کارت پیله وری در آذربایجان غربی صادر شده و هدف از صدور این کارت ها، تامین حداقل معیشت مرزنشینان است.

اما برای توسعه خدمات دهی به مرزنشینان و همچنین جلوگیری از سوء استفاده برخی سودجویان از ساکنان مناطق مرزی، صدور کارت پیله وری همراه با آموزش انجام می‌شود و مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی در این رابطه اعلام کرده که شرکت در دوره آموزشی، شرط صدور کارت پیله وری در استان است و افرادی که متقاضی این کارت باشند، باید در دوره های ویژه شرکت کنند.

حسن کوماسی افزود: در یک سال گذشته، بیش از سه هزار نفر در آذربایجان غربی در این دوره ها حضور یافته اند و این دوره های آموزشی در راستای جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو از مزایای کارت های پیله وری در مناطق مرزی استان طرح ریزی شده است.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی ادامه داد: این دوره ها از نیمه دوم سال گذشته راه اندازی شده و مورد استقبال مرزنشینان نیز قرار گرفته است.

کوماسی اظهار کرد: آموزش داوطلبان کارت‌های پیله وری در سطح استان در چارچوب سه دوره آموزش های مالیاتی، گمرکی و تجاری صورت می گیرد.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری این کلاس ها آشنایی با قوانین و مقررات همچنین آشنایی با وظایف پیله وران برای استفاده بهتر از مزایای فعالیت با کارت پیله وری است.

همه این اقدامات نشان دهنده این است که مدیران استانی و ملی دست به دست هم داده اند تا از مرز به عنوان یک فرصت بی انتها بیشترین بهره برداری را به نفع مرزنشینان انجام دهند تا از بروز پدیده هایی مثل قاچاق و سوء استفاده از ساکنان مناطق مرزی با کمترین هزینه جلوگیری شود.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های با ظرفیت قابل توجه صادراتی است که با وجود ۹۶۷ کیلومتر مرز با ترکیه، عراق و نخجوان، بهره مندی از ظرفیت  ۹ گمرک و پنج بازارچه در مرز هر سه کشور، استفاده از ظرفیت‌های پیله وری مرزی و بازرگانی اطراف مرز از جمله مهمترین ظرفیت‌های این استان در این حوزه به شمار می رود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2560

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});