• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8
دین پرست:

افزایش نرخ بیکاری در ۶استان/بالاترین نرخ بیکاری در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 2576
  • 16 بهمن 1399 - 10:00
افزایش نرخ بیکاری در ۶استان/بالاترین نرخ بیکاری در آذربایجان غربی
یاز اکو - معاون وزیر کشور گفت: میانگین نرخ بیکاری در پاییز ۹۸ عدد ۱۰.۶ بوده که در پاییز ۹۹ این عدد به ۹.۴ رسیده که نشان دهنده آن است که نرخ بیکاری کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، بابک دین‌پرست در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: میانگین نرخ بیکاری کشور در پاییز سال ۱۳۹۸، ۱۰.۶ درصد بوده که در پاییز ۱۳۹۹ این عدد به ۹.۴ درصد رسیده است یعنی ۱.۲ واحد درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: درپاییز ۱۳۹۸ تعداد ۶ استان آذربایجان غربی، خوزستان، قزوین، کردستان، هرمزگان و همدان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش نرخ بیکاری و ۲۵ استان دیگر با کاهش نرخ بیکاری مواجه بودند.

آذربایجان غربی بالاترین نرخ بیکاری و ایلام و خراسان رضوی کمترین نرخ بیکاری را دارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور افزود: بالاترین نرخ بیکاری در کشور در پاییز سال ۹۹ به ترتیب مربوط به استان‌های آذربایجان غربی (۱۵.۵)، خوزستان (۱۴.۹) و هرمزگان با (۱۳.۸) بوده است.

دین‌پرست بیان کرد: کمترین نرخ بیکاری هم به ترتیب مربوط به استان‌های ایلام و خراسان رضوی مشترکاً با ۵.۱ درصد، سمنان ۶.۷ و تهران با ۶.۸ درصد بوده است.

وی با اشاره به نرخ مشارکت اقتصادی کشور در پاییز ۹۹ گفت: نرخ مشارکت اقتصادی کشور در پاییز ۹۹ برابر ۴۱.۴ درصد و در پاییز ۹۸ برابر ۴۳.۳ درصد بوده است. به عبارت دیگر، نرخ مشارکت اقتصادی کشور در پاییز سال ۹۹ نسبت به پاییز سال ۹۸ دقیقاً ۲.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

تعداد ۱۲۹۹ واحد اقتصادی مشکل دار و ۱۹۸ بنگاه اقتصادی شرایط بحرانی دارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به واحدهای اقتصادی مشکل‌دار و بحرانی گفت: در سطح کشور ۱۲۹۹ واحد مشکل‌دار با اشتغال ۱۴۱ هزار و ۵۷۹ نفر تا پایان شهریور ۹۹ موجود بوده است. همچنین تعداد ۱۹۸ بنگاه اقتصادی بحرانی با اشتغال ۳۸ هزار و ۵۳۹ نفر تا پایان شهریور ۹۹ موجود بوده است که با تدابیر ابلاغی از سوی وزیر کشور، به استانداران و فرمانداران و همچنین مصوبه ماه گذشته ستاد تسهیل و رفع و موانع تولید، استانداران و فرمانداران موظف به مراقبت و صیانت از این واحدها شدند.

دین‌پرست اظهار کرد: اولین آمارهای ما در پایان سال ۹۶ در حوزه واحدهای تملک شده توسط شبکه بانکی به ۲۰۲۶ واحد هم رسید و در این سه سال شاهد فراز و نشیب‌هایی در روند تملک و احیا این واحدها بوده‌ایم.

وی ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکنون سه رقم ۱۷۱۸ واحد، ۲۳۶۵ واحد و آخرین‌بار هم رقم ۱۸۰۳ واحد تولیدی تحت تملک ۱۲ بانک را به ستاد ارائه کردند که در نهایت بانک مرکزی به عنوان مسئول مستقیم این کار متعهد شد که ظرف دو هفته نسبت به ارائه آخرین و دقیق‌ترین امر واحدهای تحت تملک و آخرین وضعیت آنها اقدام کند.

بررسی آئین نامه نحوه واگذاری دارایی‌های غیرضروری به بانک‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور تأکید کرد: پس از چهار سال پیگیری، آئین‌نامه نحوه واگذاری دارایی‌های غیرضرور و اماکن رفاهی بانک‌ها تغییر و نام آن به دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری تغییر کرد.

دین‌پرست با اشاره به موضوع ساماندهی معادن گفت: تعداد معادن دارای پروانه بهره‌برداری کشور بالغ بر ۱۲ هزار و ۸۸ معدن بوده است که از این تعداد ۵۶۶۸ معدن فعال و ۶۴۲۰ معدن یعنی معادل ۵۴ درصد غیرفعال هستند. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که در صورت احیای این معادن در سطح کشور شاهد اشتغالزایی پایدار ۸۸۸ هزار نفر خواهیم بود که از این تعداد، ۱۱۱ هزار شغل مستقیم و ۷۷۷ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: با فعال‌سازی این معادن راکد، ظرفیت تولید کشور به میزان ۳۲۷ میلیون تن افزایش خواهد یافت که این رقم معادل ۴۵ درصد تولید سالانه خواهد بود.

احیا و فعال‌سازی تعداد ۱۰۲۰ معادل غیرفعال در دستور کار قرار گرفته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با وزارت صمت گفت: احیا و فعال‌سازی تعداد ۱۰۲۰ معادل غیرفعال در سال ۹۹ در دستور کار استان‌ها و مشخصاً شورای معادن استان‌ها قرار گرفته است.

دین‌پرست با اشاره به راه‌اندازی مجدد ۲۰۰۰ واحد صنفی غیرفعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گفت: ما در سطح کشور ۱۰۰۵ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی مصوب داریم که از این تعداد ۸۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی، فعال و زمین‌های آنها در حال واگذاری هستند.

وی ادامه داد: دراین شهرک‌ها حدود ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی مستقر هستند و ۷۴۳ هزار نفر هم در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشغول به کار هستند که ازاین تعداد، حدود ۳۷ هزار واحد فعال و ۹ هزار واحد هم غیرفعال هستند که معادل ۲۰ درصد است.

تشریح آخرین وضعیت اقتصادهایی موسوم به کوله بران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به موضوع ساماندهی فعالیت‌های کولبری گفت: با توجه به اینکه اجرای آئین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی (کولبری)، موضوع تصویبنامه شماره ۵۴۲۳۱/ ت ۵۳۲۴۲ ه مورخ ۰۷/‏۰۵/‏۹۶‬ هیأت محترم وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن، علی‌رغم اعلام رسمی مسئولین وزارتخانه صنعت، معدن وتجارت، سازمان گمرک ایران و بانک مرکزی مبنی بر فراهم بودن تمامی زیرساخت‌ها و اعلام آمادگی کامل برای اجرای مفاد آئین نامه مصوب دولت، پس از حدود سه سال از زمان ابلاغ، درهیچ یک از استان‌های مشمول اجرایی نشده و کاملاً متوقف و مسکوت مانده بود، بنابراین موضوع درجلسه مورخ ۲۶/‏۰۶/‏۹۹‬ مطرح و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد. همچنین گزارش مربوطه طی نامه شماره ۹۷۰۰۹ مورخ ۲۹/‏۰۶/‏۹۹‬ جهت استحضار معاون اول رئیس جمهور ارسال شد.

دین‌پرست خاطرنشان کرد: بنابر آخرین آمار و اطلاعات اخذ شده از استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی، موضوع در استان‌ها در حال اجرایی است. در استان کردستان این موضوع در بازارچه مرزی سیرانوند در شهرستان بانه از دو ماه قبل آغاز و در این مدت تعداد ۱۶۵۰ نفر مرزنشین از این تسهیلات استفاده و تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار کالا از این بازارچه‌ها ترخیص شده‌اند.

به گفته وی، فعالیت مربوطه در دو بازارچه «خانم شیخان» در شهرستان مریوان و بازارچه «ملخورد» در شهرستان سروآباد از روز گذشته آغاز و چهار محموله وارد این دو بازارچه شده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به وضعیت ساماندهی فعالیت‌های کولبری در استان کرمانشاه گفت: ۵۴۹ خانوار با مجموع ۱۸۵۰ نفر موفق به واردات ۵۰ محموله کالا با مبلغ حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و با تخفیف ۱.۵ میلیارد تومان سود بازرگانی از طریق بازارچه‌های مرزی شیخ صله شهرستان ثلاث‌باباجانی و شوشمی در شهرستان پاوه به کشور شده‌اند. همچنین روند واردات کالا در حال اجراست.

دین‌پرست با اشاره به وضعیت ساماندهی فعالیت‌های کولبری در استان آذربایجان غربی اعلام کرد: در این استان ۶۹۲۸ نفر از کارت مبادلات مرزی استفاده کرده و موضوع در بازارچه مرزی تمرچین پیرانشهر و کیله شهرستان سردشت درحال اجرایی شدن است. همچنین در سه ماهه گذشته حجم مبادلات تجاری از این دو گذرگاه بالغ بر چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.

تشریح آخرین وضعیت سامانه‌های مبارزه با قاچاق ارز

وی با اشاره به آخرین وضعیت سامانه‌های مبارزه با قاچاق ارز گفت: شاید یکی ازپرچالش‌ترین و نفس‌گیرترین فعالیت دستگاه‌های اجرایی، با محوریت و تلاش جدی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و البته درهماهنگی کامل با دستگاه قضائی، موضوع ساماندهی و اجرای سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا وارز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور ادامه داد: این موضوع طی سال‌های اخیر بارها توسط رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان مورد بررسی قرار گرفته و در آخرین گزارش، میزان تکالیف انجام شده ۶۷ درصد، میزان تکالیف ناقص انجام شده ۲۰ درصد و ۵ درصد از تکالیف نیز انجام نشده و همچنین ۸ درصد از تکالیف در صورت همکاری کامل بین دستگاهی محقق می‌شود.

دین‌پرست افزود: میزان پیشرفت کار سامانه‌ها از ۴۶ درصد در پایان سال ۹۸ به ۶۷ درصد در اول ماه سال جاری افزایش داشته است.

وی با اشاره به اقدامات قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: این ستاد تاکنون ۵۵ جلسه داشته است. از آنجایی که مهمترین وظایف قرارگاه عملیاتی، پیگیری اجرای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده، در این راستا دو اقدام مهم در دستور کار قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2576

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});