• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی/ لازمه کارآفرینی کاهش بروکراسی و مبارزه با فساد است

  • کد خبر : 2765
  • 18 بهمن 1399 - 10:15
کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی/ لازمه کارآفرینی کاهش بروکراسی و مبارزه با فساد است
یاز اکو - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: لازمه کارآفرینی کاهش بروکراسی و مبارزه با فساد است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده‌ی آذربایجان شرقی در محل سالن پتروشیمی تبریز اظهار کرد: هر انقلاب دارای سه مرحله «قبل از پیروزی، پیروزی و بعد از پیروزی» است و در هر سه وضعیت، شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها بسیار مهم است.

وی ادامه داد: فرانسه در قبل از انقلاب خود، از نظر اقتصادی در وضعیت بحرانی قرار داشت، اما همه فشارها بر دوش طبقه پایین جامعه بود و این فشار اقتصادی شرایط وقوع انقلاب را فراهم کرد؛ روسیه نیز که در آغاز قرن بیستم از موقعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نبود و به دلیل بیکاری کارگران، خشکسالی و از دست رفتن زمین‌های کشاورزی، روستاییان مهاجرت کردند، اما آغاز جنگ جهانی اول باعث سوق دادن منابع مادی و انسانی به طرف جنگ شده و ضمن تشدید بحران، منجر به وقوع انقلاب در اکتبر ۱۹۱۷ شد.

وی افزود: چین هم از مدت ها قبل از انقلاب به دلیل نفوذ بیگانگان دچار نابودی و ورشکستگی شده بود و شکست از ژاپن در سال ۱۸۹۵ موجب واگذاری و تصرف چندین بندر مهم چین توسط ژاپن شد؛ در نتیجه وقوع جنگ جهانی دوم و جنگ‌های داخلی بین کمونیست‌ها و ناسیونالیست‌ها، زمینه‌ی وقوع انقلاب را فراهم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: در الجزایر نیز که به دلیل اشغال این کشور توسط فرانسه فقر شدید به وجود آمده بود، در سال ۱۹۴۵ دو میلیون الجزایری از این کشور خارج شدند و سرانجام در سال۱۹۶۲ با استفاده از ضعف کشورها بعد از جنگ جهانی دوم، انقلاب کردند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران در دوران قبل از انقلاب، خاطرنشان کرد: علی‌ رغم اینکه در رژیم شاه به پشتوانه‌ ی دلارهای نفتی و حمایت بیگانگان، کالاهای تجملاتی به ایران وارد شده بود اما تنها وضع اقتصادی طبقه مرفه و وابستگان دولت خوب شده بود.

وی در ادامه سخنان خود در رابطه با کارآفرینی، گفت: کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و کارآفرین کسی است که قدرت درک بالا و توان شناسایی فرصت‌ها را داشته و از طریق پرورش ایده و تبدیل فکر خود به محصول، اقدامات ارزش آفرینی را انجام می‌دهد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه کاهش وابستگی‌ها با تاکید بر تولید داخلی و تلاش بر خوداتکایی از جمله اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی است، افزود: ایران اسلامی پس از گذران دوران سخت با دوران هوشمندی مواجه است و در شرایطی که تحریم‌ها وضعیت کنونی را به وجود آورده، باید تفکر ناب ایرانی و اسلامی پا به عرصه گذاشته و راه حل ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه موانع و چالش‌هایی در مسیر توسعه‌ی کارآفرینی وجود دارد، اظهار کرد: خطرپذیری مالی زیاد، وجود موانع اداری، هزینه‌ها و خطرات اجتماعی، فساد اداری، فقدان مهارت‌ها، عدم به روز رسانی قوانین بانکی، مالیاتی، صادرات و واردات، فقدان زیرساخت‌های تجاری و تخصصی و فقدان حمایت مالی برای شرکت‌های جدید و در حال رشد از جمله این چالش‌ها است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با بیان راهکارهایی برای حمایت از کارآفرینان، گفت: اصلاح و بازنگری قانون کار و تجارت با رویکرد کارآفرینی، آموزش کارآفرینی در مقاطع مختلف تحصیلی، توسعه‌ی پارک‌های علم و فناوری، کاهش بروکراسی اداری در سازمان‌ها به منظور تسهیل و حذف موانع اداری غیر ضروری، جایگزینی منابع غیر نفتی به‌جای منابع نفتی و کاهش وابستگی به نفت، ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی با رویکرد کارآفرینی و تحول در شرایط اقتصادی از طریق سیاست‌های اصل ۴۴ از جمله راهکارها برای حمایت از کارآفرینان است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم اضافه کرد: امیدواریم با حکمی که اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت به استاندار آذربایجان شرقی داده است، شاهد شکوفایی اقتصاد استان باشیم.

در این مراسم، ۲۰ نفر از صادرکنندگان برگزیده آذربایجان شرقی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند. همچنین در این مراسم از مدیران ۵ شرکت آذربایجان شرقی که موفق به کسب عنوان واحدهای ممتاز ملی و نمونه ملی در حوزه صادرات شده بودند، تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2765

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});