• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

تاثیر واردات خودرو از مناطق آزاد در تنظیم بازار داخلی

  • کد خبر : 2794
  • 18 بهمن 1399 - 11:15
تاثیر واردات خودرو از مناطق آزاد در تنظیم بازار داخلی
یاز اکو - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: واردات خودرو از مناطق آزاد می‌تواند بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مهدی طغیانی افزود: برای تنظیم بازار خودرو در کشور و به ویژه حباب وحشتناکی که در این بخش وجود دارد، تسهیلات و امکاناتی باید فراهم می‌شد تا کمی قیمت کاذب خودرو‌های داخل کاهش یابد.
وی تولید بیشتر و عرضه خودرو به بازار را از راهکار‌های کنترل قیمت خودرو داخلی بیان کرد که در حال پیگیری است و گفت: کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع مجلس در حال پیگیری این موضوع هستند تا قیمت‌ها کاهش یابد.
طغیانی با بیان اینکه دپوی خودرو‌ها در مناطق آزاد، یک امکان در کشور است افزود: ارز این خودرو‌ها پرداخت شده است و دیگر نیازی به پرداخت هزینه نیست.
وی گفت: اگر در حال حاضر بخواهیم اجازه واردات خودرو را بدهیم، ارزبر است و در شرایط کنونی کشور، اصلا مناسب نیست که ارزی برای واردات خودرو اختصاص یابد.
طغیانی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی افزود: بر اساس مصوبه این کمیسیون، خودرو‌های قبل از ۳۰ آذر که ارز آن‌ها از قبل پرداخت شده است، می‌تواند وارد سرزمین اصلی شود.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر امکان واردات به این خودرو‌های دپو شده با پرداخت عوارض و سود بازرگانی و سایر هزینه‌ها، داده شود و عایدی غیر قابل توجیهی نداشته باشد و حداکثر ۲۰ درصد با قیمت خودرو‌های داخلی تفاوت داشته باشد، می‌تواند در تنظیم بازار داخلی موثر باشد.
وی با تاکید بر اینکه خودرو‌های دپو شده، ارزبری ندارد، افزود: برخی خودرو‌هایی که در حال حاضر در مناطق آزاد وجود دارد تا قبل از سه سال پیش ثبت سفارش شده است و سه تا پنج سال از عمر آن‌ها می‌گذرد.
طغیانی، آیین نامه‌ها در بحث واردات را یکی از مشکلات بیان کرد و گفت: این آیین نامه‌ها باید بازنگری شود چرا که بر اساس این آیین نامه‌ها، عمر خودرو‌های وارداتی نباید بیشتر از یک سال باشد.
وی افزود: باید آیین نامه‌ها را طوری اصلاح کرد که خودروی فرسوده دپو شده در مناطق آزاد، وارد کشور نشود چرا که مشکلات بعدی را ایجاد می‌کند.
طغیانی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، خودرو‌هایی وارد سرزمین اصلی می‌شود که ارز آن‌ها پرداخت شده است، گفت: این مصوبه شامل خودرو‌های وارداتی گمرکات و بنادر نمی‌شود بلکه خودرو‌های کارکرده‌ای را که مردم در مناطق آزاد استفاده می‌کنند شامل می‌شود و قصد دارند با پرداخت مالیات و عوارض، وارد کشور کنند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تاکنون قانون، این اجازه را نمی‌داد، افزود:، اما مصوبه کمیسیون تلفیق اگر در صحن مجلس به تصویب برسد، اجازه می‌دهد که این خودرو‌ها با پرداخت عوارض، وارد سرزمین اصلی شود.
وی با بیان اینکه آیین نامه این مصوبه و جزئیات آن بعد از تصویب در مجلس، ارائه می‌شود گفت: این اقدام می‌تواند بازار خودروی داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2794

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});