• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10
معاون تشکل‌ها و امور استان‌های اتاق ایران:

۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از خودتحریمی های داخلی است

  • کد خبر : 2882
  • 19 بهمن 1399 - 10:15
۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از خودتحریمی های داخلی است
یاز اکو - معاون تشکل‌ها و امور استان‌های اتاق ایران، ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از خودتحریمی های داخلی دانست.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مظفر علیخانی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: در سال های اخیر فعالیت های صادراتی با سه چالش اصلی روبرو بوده است که اولین آن ها را می توان نامساعد بودن محیط کسب و کار دانست که در این راستا باید بیان کنیم که متاسفانه در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها به صورت شایسته با نهادهای علمی و دانشگاهی مشورت نمی شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مشکلات ما ناشی از خودتحریمی های داخلی است، گفت: چالش دوم نیز مربوط به تحریم های ظالمانه علیه کشور و چالش سوم نیز بیماری کرونا است که به دلیل نامناسب بودن ساختارها، اقتصاد ایران را بیش از دیگر کشورها تحت تاثیر قرار داده است. 

علیخانی با اشاره به سه کلیدواژه اساسی درونزایی، برونگرایی و مردمی سازی اقتصاد گفت: درونزایی به معنای جهش تولید، برونگرایی، توسعه صادرات و مردمی سازی اقتصاد به معنای توانمندسازی بخش خصوصی و کوچکتر شدن دولت و حمایت دولت از بخش خصوصی است. 

وی افزود: در شرایطی که عرصه هر لحظه بر بخش خصوصی در حال تنگ تر شدن است، به جای اینکه عرصه را بر بخش خصوصی بازتر کنیم، غل و زنجیری بر آن ها می افزاییم.

معاون تشکل‌ها و امور استان‌های اتاق ایران با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال، صادرات ما با رشد منفی ۲۰ درصد روبرو بوده است، گفت: یکی از کارکردهای صادرات را می توان درآمدهای ارزی دانست در حالی که کارکرد اصلی آن چرخش چرخ صنعت، رونق تولید، تولید و توزیع ثروت و گسترش رفاه عمومی در جامعه است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی با یکسری سیاست های ناصواب، عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرده ایم. صدور بیش از ۸۰ بخشنامه و دستورالعمل خلق الساعه، بخش تولید و صادرات ما را به چالش کشیده است. 

علیخانی افزود: نباید بخش خصوصی را به خاطر تعدادی صادرکننده نما که ممکن است از فضا سواستفاده کنند به چالش بکشیم. اقتصاد وقتی بالنده خواهد شد که دولت پاسخگویی داشته باشیم تا بخش خصوصی با خیالی راحت و به دور از یکسری بروکراسی ها به کار خود ادامه دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2882

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});