• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10
رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی خبر داد

شناسایی ۱۹۰ هزار بیمار روانی در آذربایجان شرقی/ کاهش موارد خودکشی در دوران کرونایی

  • کد خبر : 2902
  • 19 بهمن 1399 - 10:50
شناسایی ۱۹۰ هزار بیمار روانی در آذربایجان شرقی/ کاهش موارد خودکشی در دوران کرونایی
یاز اکو- رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی از شناسایی ۱۹۰ هزار بیمار روانی در استان، خبر داد و گفت: ۶۰ درصد از بیماران شناسایی شده مبتلا به افسردگی و ۲۵ درصد نیز مبتلا به اضطراب هستند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، وهاب اصل رحیمی، ظهر شنبه ۱۸ بهمن ماه، در آیین افتتاح ساختمان مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: برای افراد شناسایی شده حداقل سالانه سه بار جلسات روان درمانی برگزار شده و مداخلات دارویی و برنامه‌های پیشگیری از خودکشی و سر زدن به خانه بیمار بر اساس اطلاعات بیمارستانی، انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: انجام اقداماتی در راستای کاهش خشونت خانگی، کودک آزاری، آموزش مهارت‌های زندگی، اجتماعی و فرزند پروری به عنوان دو بازوی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از دیگر از دیگر وظایف گروه سلامت روان مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، است.

اصل‌رحیمی، از سیر نزولی خودکشی در دوران کرونا خبر داد و گفت: بعد از بروز کرونا و در سال‌جاری موارد خودکشی در استان در سال جاری ۲۱۲ مورد بوده است که نسبت به دو سال گذشته که به ترتیب ۲۳۹ و ۲۶۰ مورد بود، سیر نزولی را نشان می‌دهد.

میکائیل علیپور، کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت استان نیز در ادامه این جلسه از وجود ۱۴۰ مرکز دندانپزشکی و ۱۵۵ یونیت دندان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در ارتباط با DMF از میانگین کشوری عقب بوده و دندان‌های پوسیده و دندان کشیده شده مردم آذربایجان شرقی زیاد است و مواردی مانند موقعیت جغرافیایی، فلوراید آب، نوع غذا و مسایل فرهنگی در این امر موثر هستند.

جبراییل شعربافی، رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی نیز در ادامه این آیین با بیان اینکه این گروه اقدامات لازم در راستای شناسایی و پیشگیری از فشارخون، دیابت، سرطان و برخی بیماری‌های ژنتیکی را انجام می‌دهد، اظهار کرد: ۲۴۰ هزار پرونده فشار خون و ۱۲۹ هزار پرونده دیابت در سامانه سیب استان ثبت شده است.

وی ادامه داد: در رابطه با بیماری تالاسمی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده و تعداد موارد مبتلا به تالاسمی زیر ۹ سال در استان فقط سه نفر است که دو مورد از آن‌ها به خطای آزمایشگاه و یک مورد به قبل از آغاز طرح غربالگری، برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در خصوص تعداد مبتلایان به بیماری فنیل کتونوری بالاترین شیوع را بعد از ترکیه دارد، گفت: گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، برنامه‌هایی را برای شناسایی و غربالگری موارد سرطان کولورکتال، سرطان سرویکس و سرطان پستان، انجام می‌دهد.

رئیس گروه سلامت جمعیت خانواده و مرکز بهداشت استان نیز در ادامه این جلسه، گفت: سلامت جمعیت خانواده از نوزادی تا سالمندی را شامل می‌شود که سلامت مادران و باروری سالم هم از آن جمله است.

ناصر رهبری، تعداد جمعیت مادران باردار در آذربایجان شرقی را ۲۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: تا پایان سال انتظار می‌رود تعداد جمعیت مادران باردار به ۴۰ الی ۴۲ هزار نفر برسد.

 وی با اشاره به اینکه از تلاش تمامی عواملی که از مرگ مادران باردار جلوگیری می‌کنند، به خصوص بهورزانی که خدمات لازم در دوران بارداری را به مادران ساکن در روستاهای صعب‌العبور، ارائه می‌دهند، قدردانی می‌کنیم، گفت: در زمینه کاهش مرگ و میر مادران باردار در کشور جزو استان‌های اول هستیم و جایگاه خود را نیز حفظ کرده‌ایم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});