• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

۳۱.۵ درصد بارش سال آبی جاری آذربایجان‌شرقی تامین شده است

  • کد خبر : 2960
  • 19 بهمن 1399 - 13:06
۳۱.۵ درصد بارش سال آبی جاری آذربایجان‌شرقی تامین شده است
یاز اکو - مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با افزایش ۱۰ درصدی میانگین بارش در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳۱.۵ درصد بارش استان تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، علی دولتی مهر روز یکشنبه، با اشاره به اینکه بارش یک سال کامل آبی در این استان ۳۱۹.۸ میلی متر است، افزود: در سال آبی جاری (از اول مهر تا ۱۷ بهمن) حدود ۱۰۰.۷ میلی متر بارش در استان ثبت شده که این میزان نسبت به میانگین بارش در سال آبی گذشته ۹.۱ میلی متر افزایش یافته به طوری که میانگین بارش در سال آبی گذشته در این بازه زمانی ۹۱.۶ میلی متر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه میانگین بارش در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت حدود ۲۲.۳ میلی متر، معادل ۱۸ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: به طور میانگین در طی این بازه زمانی در بلند مدت حدود ۱۲۳ میلی متر بارندگی در استان روی داده بود.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال آبی جاری بیشترین بارندگی از شهرستان ورزقان به میزان ۱۳۷.۳ میلی متر و کمترین بارش از جلفا ۷۳.۲ میلی متر گزارش شده که این میزان بارش در ورزقان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳.۲ میلی متر و در جلفا ۱۶.۱ میلی متر افزایش یافته است.

دولتی مهر با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در تبریز در سال آبی جاری حدود ۱۰۸.۵ میلی متر و در بلند مدت حدود ۱۰۲.۱ میلی متر ثبت شده است، یادآوری کرد: میانگین بارش در سال آبی جاری در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۳۲.۳ میلی متر و نسبت به بلند مدت ۶.۴ میلی متر افزایش یافته است.

وی یادآوری کرد: از ابتدای فصل جاری تا ۱۷ بهمن نیز به طور میانگین ۳۱.۱ میلی متر بارش در استان روی داده است که این میزان نسبت به بلند مدت در این بازه زمانی( ۴۳.۳ میلی متر) حدود ۲۸.۲ درصد کاهش داشته است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});