• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان:

در عرضه میوه و صیفی تولیدی آذربایجان شرقی هیچ مشکلی نداریم

  • کد خبر : 2972
  • 19 بهمن 1399 - 13:30
در عرضه میوه و صیفی تولیدی آذربایجان شرقی هیچ مشکلی نداریم
یاز اکو - مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در عرضه میوه و صیفی تولیدی استان هیچ مشکلی نداریم

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، محمدباقر بی پروا، با اشاره به افزایش قیمت خیار در بازارهای کشور، گفت: این افزایش قیمت که ناشی از کاهش عرضه خیار به بازار بوده و در بازار صیفی جات آذربایجان شرقی نیز تاثیر گذاشته، به احتمال زیاد از سرمازدگی محصولات در استان‌های جنوبی نشات می‌گیرد.

وی با بیان این‌که سرمازدگی محصول خیار جنوب یک اقدام عمدی نیست، گفت: در گلخانه‌های استان‌های جنوبی از سیستم‌های گرمایشی معمولی استفاده می‌شود، اما به دلیل خاموشی‌های اخیر که در سراسر کشور رخ داد و باعث متوقف شدن چند ساعته این سیستم‌های گرمایشی شد، دمای محصول بیش از حد به زیر صفر رسیده و در نهایت سرمازده شد و از بین رفت.

وی متذکر شد: معمولا خیار محصولی است که زود به بار می‌نشیند و زودتر نیز به بازار می‌آید، از این رو این گرانی خیار که ناشی از کاهش تولید بوده است، در روزهای آینده با تزریق بار جدید صیفی به بازار باید سیر نزولی را در پیش بگیرد و این مشکل نیز به زودی حل خواهد شد.

بی پروا در خصوص وضعیت گلخانه‌های استان نیز اظهار کرد: به دلیل قرارگیری در منطقه سردسیر، معمولا سیستم‌های گرمایشی گلخانه‌های استان قوی بوده و تاکنون نیز مشکلی از بابت سرمازدگی محصولات نداشتیم.

وی افزود: از گذشته تا به حال، کشت خیار در مزارع و گلخانه‌های استان چندان رواج نداشته و جهاد کشاورزی هم اولویتی برای ارتقای تولید این محصول در استان ندارد، بیشترین ظرفیت تولید محصولات صیفی جات استان نیز شامل گوجه فرنگی بوده است.

وی ادامه داد: اکثر گوجه فرنگی‌های تولیدی استان محصول صادراتی به کشورهای ناحیه اوراسیا هستند، چرا که گوجه فرنگی مزرعه‌ای که از جنوب وارد می‌کنیم به حد کافی در بازار استان وجود دارد.

مدیر امور باغبانی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به روند پرورش گوجه فرنگی در استان تا ماه‌های آینده از بابت تامین این صیفی مشکلی نخواهیم داشت و حتی در صورت به وجود آمدن هر گونه کمبود و یا افزایش قیمت در بازار استان، می‌توانیم گوجه فرنگی‌های صادراتی را به بازار داخلی تزریق کنیم تا مشکل حل شود.

وی در خصوص وضعیت تولید میوه استان نیز گفت: محصول سیب که در راس تولید میوه استان قرار دارد، به اندازه کافی در سردخانه‌ها تامین شده و برای مصرف عید و حتی مصرف یک ماه پس از عید نیز به حد کافی داریم، که البته این میزان تولید مازاد و صادراتی نبوده و تنها جهت مصرف منطقه نگه داری می‌شود.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به این‌که شرایط آب و هوایی استان به مرور بهبود یافته و زمان برداشت محصولات می‌رسد، تولید بخش کشاورزی استان به خصوص در حوزه گلخانه‌ها روز به روز افزایش دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2972

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});