• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

اصلاحات اقتصادی صورت نگیرد، زمستان با بحران‌های امنیتی و اجتماعی روبه‌رو می‌شویم

  • کد خبر : 29858
  • 21 شهریور 1400 - 18:04
اصلاحات اقتصادی صورت نگیرد، زمستان با بحران‌های امنیتی و اجتماعی روبه‌رو می‌شویم
یاز اکو - یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر خدای ناکرده برنامه‌های اقتصادی در ۲ الی۳ ماه آینده اصلاح نشود در زمستان ۱۴۰۰ با بحران‌ روبرو خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، معصومه آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار، درباره اولویت‌های دولت برای رفع مشکلات معیشتی و این که دولت به چه اولویت‌های باید در کشور بپردازد، گفت: اولویت‌ها زیاد است نمی‌شود گفت اولویت‌های این دولت کم است، اما هدف این است که چه کاری انجام باید شود؟ امروز  بسیاری حرف‌ها زده و خیلی از راه حل‌ها بیان می‌شود اما مهم این است که چه کاری صورت گیرد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اولین اولویتی که در شرایط فعلی دولت بر روی آن باید متمرکز شود و بسیار بسیار مهم است و اهمیت دارد در رابطه با کسری بودجه و پایه‌ریزی بودجه شفاف برای سال ۱۴۰۱ است؛ زیرا بودجه‌ای که در حال حاضر داریم باید روالش تغییر کند چراکه ما در بودجه‌مان چندین بودجه از جمله بودجه جاری و عمرانی، بودجه مصارف و منابع دولتی، و بنگاه‌ها داریم که اکثراً در بودجه به شکل یک عدد منعکس می‌شوند و بودجه دیگری هم به عنوان هدفمندی یارانه‌ها قرار دارد که باید حتماً در این مورد اقدامات انجام شود البته بودجه تعهدات مالی که همان کسری بودجه است در تراز بانکی وجود دارد هم داریم.

وی خاطر‌نشان داد: متاسفانه یک بودجه پنهان هم داریم که این بودجه یک شرایط خاصی دارد و متعلق به یک سری از ارگان‌های خاص است در رابطه با همین باید یک شفاف‌سازی انجام دهیم.

آقاپور علیشاهی ادامه داد: دومین مورد که بسیار بسیار مهم است تعیین قیمت ارز است و اگر در رابطه با قیمت ارز و سکه و همچنین طلا این اقدامات درست و به موقع صورت نگیرد تا دو ماه آینده خواه‌ناخواه یک تورم و یک رکود شدید در بحث بخش‌های خصوصی و تولیدی در کشور خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم از نظر من باید به راهکارهایی از طرف اساتید دانشگاه‌ها و گروه‌هایی که آگاه هستند، توجه خاصی نشان دهد و به راهکارهای آنان گوش کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که  قیمت ارز به راحتی بالا می‌رود اما به سختی پایین می‌آید، اظهار داشت: باید دقت کنیم افزایش قیمت ارز باعث تشدید تورم می‌شود و حتی اگر قیمت ارز پایین بیاید، نرخ تورم کالا کاهش پیدا نمی‌کند.

وی یادآور شد: متاسفانه از زمان تشکیل دولت سیزدهم تا به امروز ما با یک رشد هنگفت در زمینه قیمت ارز روبرو هستیم؛ امروز جامعه واقعاً تحمل افزایش قیمت ارز را ندارد. ما باید کاری کنیم که قیمت آن را به ۲۲ الی ۲۳ هزار تومان برسانیم در غیر اینصورت تورمی که امروز در قیمت ارز به وجود آمده در آبان ماه در قیمت کالاها و نهادهای تولیدی خودش را نشان خواهد داد و شرایط سختی را خواهیم داشت چراکه این تورم باعث می‌شود سفره خانواده‌ها کوچک شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس دهم افزود:  همچنین از سوی دیگر ما در آن انتهای سال با افزایش حقوق کارمندان روبه‌رو هستیم و این باعث می‌شود خزانه را باز کنیم که باز این هم باعث افزایش نقدینگی و رشد تورم می‌شود که متاسفانه نمی‌دانم چرا به این مورد در حال حاضر آن طور که باید و شاید توجه نمی‌شود تاکیدی که دارم و خواهشی که از دولت آقای رئیسی می‌کنم این است که به این موضوع توجه کنند. همچنین به مسئله افزایش پایه پولی که در نظام بانکی و تراز بانکی تاثیرگذار است حتماً باید توجه خاص شود در غیر این صورت ما دچار مشکل خواهیم شد.

وی با اشاره به این‌که افزایش سطح مبادلات در تجارت خارجی بسیار مهم است، گفت: نکته بعدی تجارت خارجی است که بسیار اهمیت دارد از دولت خواهش می‌کنم ابتدا قدمی به حال اقتصاد کشور بردارد و بعد به سایر اولویت‌ها مانند عمران و بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی برسد؛ چراکه ما فرصت بسیار کمی داریم تا در بخش اقتصاد گام‌هایی را برداریم.

 وی تاکید کرد: اگر خدای ناکرده این برنامه‌های  اقتصادی در ۲ الی۳ ماه آینده اصلاح نشود، در زمستان ۱۴۰۰ با بحران‌ روبرو خواهیم شد که اولینش بحران بیکاری و بعد از آن بحران‌های امنیتی و اجتماعی خواهد بود.

آقاپور علیشاهی با اشاره به اهمیت حضور زنان در کابینه دولت اظهار داشت: این همه تأکید کردیم از وجود زنان در مدیریت کشور مخصوصاً مدیریت‌های اقتصادی و مالی استفاده شود که مطمئن باشید این تنها گزینه‌ای است که جامعه را با هم همسو می‌کند اما متاسفانه چنین چیزی را مشاهده نکردیم.

وی ادامه داد: در دولت آقای روحانی کمتر این موضوع را مشاهده کردیم و در دولت آقای رئیسی هم در وزرا اصلا چنین چیزی را ندیدیم که امیدواریم در بخش‌های وزارتخانه‌ای در رده مدیریت‌ها به خانم‌ها بها داده شود؛ چراکه خانم‌ها می‌توانند مدیریتی بسیار درست و مناسب در این بخش‌ها داشته باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=29858

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});