• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

تعلق رتبه های اول تا ششم کشوری در تولید ۲۱ قلم از محصولات کشاورزی به آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 2996
  • 19 بهمن 1399 - 16:30
تعلق رتبه های اول تا ششم کشوری در تولید ۲۱ قلم از محصولات کشاورزی به آذربایجان شرقی
یاز اکو - رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: رتبه های اول تا ششم کشوری در تولید 21 قلم از محصولات کشاورزی به تعلق دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، اکبر فتحی همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر در گفت وگو با خبرنگاران با موضوع دستاوردهای بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: ظرفیت بخش کشاورزی استان در اکثر محصولات زراعی و باغی که با مناطق سردسیر و نیمه سردسیر تطابق دارند از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و رتبه های اول تا ششم کشوری در تولید ۲۱ قلم از محصولات کشاورزی به آذربایجان شرقی اختصاص دارد.    

وی با اشاره بر این نکته که تولید اکثر محصولات زراعی، باغی و دامی در استان مازاد بر مصرف داخلی می باشد، ادامه داد:  55 هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می شود که ۴ هزار تن از این میزان مازاد بر مصرف است، روزانه ۲۲۰ تن تخم مرغ در استان تولید می شود که تقریباً ۲ برابر نیاز استان می باشد و مازاد آن به استان های تهران، اردبیل، آذربایجان غربی و استان کردستان عرضه و به فروش می رسد.

فتحی افزود: در تولید گندم، محصولات علوفه ای از جمله یونجه، محصولات باغی علی الخصوص سیب و زردآلو، زغال اخته ، سنجد و سماق، رتبه اول کشوری به استان ما اختصاص دارد در محصولات گلخانه ای نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافته ایم چنانکه توسعه مجتمع های گلخانه ای در آذربایجان شرقی از ضریب بالایی برخوردار بوده و مقام اول کشور در این مورد نیز به استان ما تعلق دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: متوسط عملکرد تولید در محصول استراتژیک گندم، جو، حبوبات منجمله عدس و نخود در استان از متوسط عملکرد کشوری بالاتر است و این امر نشان دهنده تلاش همکاران و زحمت کشاورزان می باشد که توانسته اند عملکرد در سطح هکتار را ارتقاء بخشند.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با افزایش نامتوازن قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر در استان، اظهار داشت: با عنایت به تولید روزانه ۲۲۰ تن تخم مرغ در استان و تامین ۱۰درصد تخم مرغ کشور از طریق آذربایجان شرقی و فعالیت ۱۸۰ واحد مرغداری تخمگذار در سطح استان، باید بپذیریم که گرانی تحت تاثیر افزایش تورم و شرایط تحریمی کشور در کلیه اقلام اعم از کالاهای اساسی و غیراساسی، مایحتاج ضروری و غیرضروری اتفاق افتاده و تنها مختص به تخم مرغ نمی باشد.

فتحی، افزود: برای اجرایی شدن مصوبات ستاد تنظیم بازار در ارتباط با تحویل تخم مرغ در مرغداری به قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و عرضه محصول در فروشگاه ها به نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، سازمان جهادکشاورزی استان سعی دارد تا با فعال کردن  تشکلهای مرغداری، شرکت پشتیبانی امور دام استان و سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی؛ نوسانات شدید نرخ تخم مرغ در استان را که بیشتر مربوط به عرضه تخم مرغ با قیمت بیشتر به سایر استانها می باشد کنترل و تعدیل نماید.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص گوشت قرمز، گفت: علی القاعده گوشت قرمز باید تابعی از قیمت دام زنده باشد تقریباً از اوایل سال جاری هیچگونه افرایشی در دام زنده اتفاق نیافتاده است از این رو باید بتوانیم ضریبی را به دام زنده اضافه کرده و نرخ گوشت قرمز آماده عرضه را تعیین نمائیم که در این راستا ستاد تنظیم بازار اخیراً اقدام به طراحی فرمول خاص و محاسبه قیمت نهایی گوشت قرمز نموده است.

وی با اشاره به موضوع وضعیت اشتغال در بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: در سالهای اخیر مولفه ای تحت عنوان دانش و فنون مدرن به عوامل تولید در بخش کشاورزی دنیا افزوده شده است که متحول کننده کشاورزی و عامل مهم در ارتقاء بهره وری است فارغ التحصیلان کشاورزی حامل این علوم و فنون می باشند.

فتحی اضافه کرد: سازمان جهادکشاورزی استان با به راه انداختن ۵۶ مورد از مراکز خدمات غیردولتی، ۱۵۶ مورد شرکتهای خدمات فنی و مهندسی و ۱۵۰ مورد از آزمایشگاهها و کلینیک های گیاهپزشکی، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان کشاورزی را در قالب بخش خصوصی به بدنه کشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه نموده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به موضوع بحران دریاچه ارومیه و محدودیت منابع آبی مورد نیاز کشاورزی استان و لزوم افزایش و توسعه سیستم های آبیاری نوین در بخش کشاورزی، گفت: بیش از ۸۰ درصد منابع مورد نیاز برای آبیاری تحت فشار از منابع دولتی تامین می شود علاوه بر اصلاح الگوی کشت به روش گلخانه ای، تبدیل آبیاری سنتی به آبیاریهای مدرن و پیشرفته از جمله آبیاری های تحت فشار اعم از بارانی و قطره ای یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۳ هزار هکتار از اراضی زراعی به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده اند و باید آن عده از کشاورزان و باغداران استان نیز که تا به حال نسبت به این موضوع اقدام نکرده اند در اولین فرصت درخواست خود را به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها تحویل و از تسهیلات ارائه شده و امکانات موجود برای راه اندازی سیستم های مدرن آبیاری در راستای استفاده بهینه از آب کشاورزی بهره مند شوند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2996

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});