• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13

شهریاری که شهریار نیست/ گزارش یاز اکو از مجسمه جنجال برانگیز استاد شهریار

  • کد خبر : 3007
  • 19 بهمن 1399 - 20:16
شهریاری که شهریار نیست/ گزارش یاز اکو از مجسمه جنجال برانگیز استاد شهریار
یاز اکو- «رضا سرابی» مجسمه‌ساز مطرح تبریزی با تاکید بر اینکه هر کسی که خشت و قلم به دست می‌گیرد، مجسمه‌ساز نیست، گفت: نباید اجازه بدهیم چنین مجسمه‌های بی کیفیتی از چهره‌های مطرح استان ساخته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، انتشار عکسی از مجسمه استاد شهریار واقع در موزه مشاهیر برج میلاد در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را به همراه داشت، به طوری که شهردار تهران دستور داد تا مجسمه از برج میلاد برداشته شود.

رضا سرابی از مجسمه‌سازهای مطرح تبریزی در این رابطه به خبرنگار یازاکو گفت: این اولین بار نیست که شاهد نصب تندیس‌های بی کیفیت از هنرمندان ومشاهیر آذربایجان هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه کار چنان ناشیانه انجام شده است که حتی یک نقطه قوت در مجسمه وجود ندارد و تمام این مسائل به دلیل جایگزینی رابطه‌ها به جای ضابطه‌ها به وجود می‌آید.

سرابی تاکید کرد: من با داشتن بیش از ۲۰ سال سابقه در هنر مجسمه‌سازی تاکنون جرأت نکرده بودم، مجسمه استاد شهریار را بسازم، چرا که از یک طرف شهریار دارای قیافه‌ای خاص است و از طرف دیگر تصویر وی برای همه آشنا است، بنابراین باید با نهایت دقت و ظرافت این کار را انجام داد.

این هنرمند تبریزی با ابراز تاسف از نصب مجسمه خام استاد شهریار در برج میلاد تهران گفت: بروز چنین اتفاقی به هیچ وجه قابل بخشش نیست، چرا که استاد شهریار هم تراز حافظ است و مقام کوچکی نیست. و جای تاسف دارد که مجسمه‌ساز حتی به خود زحمت نداده است، نگاهی به عکس‌های شهریار در اینترنت بیاندازد؛ ببیند چه لباسی می‌پوشید، صورتش چه شکلی بود و…

وی با اشاره به اینکه مجسمه شهریار بدون هیچ تحقیقی ساخته شده است و کوچکترین شباهتی به شخصیت استاد ندارد.

سرابی نتیجه این کج سلیقگی‌ها را خدشه‌دار کردن چهره مشاهیر دانست و افزود: البته فقط این مورد نیست، در خود تبریز هم چندین مجسمه از شهریار ساخته شده است که مایه آبروریزی است، وقتی مجسمه‌ساز به جای ضوابط با روابط وارد کار شود، نتیجه همین می‌شود که می بینید.

وی با اشاره به وجود چندین مجسمه بی کیفیت از استاد شهریار در تبریز گفت: من به عنوان مجسمه‌ساز هربار تندیس استاد شهریار را در «تفرجگاه عینالی» یا «ائل گؤلی» تبریز می‌بینم ناراحت می‌شوم و بارها و بارها من و هنرمندان مطرحی مثل آقایان صابر بقال اصغری و آقای نخجوانی از شهرداری خواهش کرده‌ایم که این تندیس‌ها را از سطح شهر جمع کنند.

سرابی گفت: ما وقتی هواپیمای «کلنل پسیان» را می‌ساختین نزدیک به پنج سال تنها در مورد نوع و مدل هواپیمای او و نوع پوشش خلبانان در آن زمان تحقیق کردیم و بعد اقدام به ساخت مجسمه کردیم، چرا که این افراد اسطوره‌های شهرمان هستند و نباید سرسری از کنار آنها گذشت.

وی گفت: فضای تبریز طوری شده است که من حدود پنج سال دیگر هیچ مجسمه‌ای برای شهرم نساخته‌ام، سایر افراد مطرح هم به نوعی کنار رفته‌اند . این در حالی است که تبریز در خود مجسمه‌سازهای حرفه‌ای زیادی دارد.

سرابی گفت: هویت هر شهری یا در کتابخانه‌های آن جای دارد یا در موزه‌ها و مجسمه‌های شهر قابل مشاهده است، اما آیا در شهر تبریز با قدمت سیاسی، هنری و ادبی می‌توانیم این پیشینه را به میهمانان و گردشگران نشان بدهیم؟! حتی وقتی مجسمه‌های فاخری هم ساخته می‌شوند متاسفانه به دلیل اینکه از جنس فایبر گلاس ساخته‌ می‌شوند، به مرور کیفیت خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: درست است که ساخت مجسمه‌های برنزه هزینه زیادی دارد، اما در عوض از ماندگاری بالایی هم برخوردار است. به خصوص الان که «وندالیسم» در کشور افزایش یافته است، ما هر روز شاهد تخریب مجسمه ها و تندیس ها در شهر هستیم و بهتر است به جای استفاده از پلی استر در ساخت مجسمه‌ها از برنز استفاده کنیم که به راحتی خراب نمی شود.

این گزارش می‌افزاید/ مسئول روابط عمومی برج میلاد ادعا کرده است که این عکس با یک دوربین غیر حرفه‌ای گرفته شده است و کاملاً با مجسمه واقع شده در موزه مشاهیر برج میلاد متفاوت است، با این حال نمی‌توان این ادعا را به راحتی پذیرفت.

ساناز شهابی

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=3007

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});