• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
15
رئیس کل گمرک ایران در گفت‌وگوی آنلاین با خبرنگاران تشریح کرد؛

رقم ۳۴ میلیارد دلار صادرات تا پایان سال زیبنده کشور نیست/ تشریفات واردات واکسن ظرف ده دقیقه انجام شد

  • کد خبر : 3059
  • 20 بهمن 1399 - 11:15
رقم ۳۴ میلیارد دلار صادرات تا پایان سال زیبنده کشور نیست/ تشریفات واردات واکسن ظرف ده دقیقه انجام شد
یاز اکو - مهدی میراشرفی با بیان اینکه تا پایان سال جاری واردات به ۳۶ میلیارد دلار و صادرات به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد، گفت: هفته گذشته تشریفات واردات واکسن ظرف ده دقیقه انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو دکتر مهدی میراشرفی در گفت‌وگوی آنلاین با خبرنگاران که همزمان با دهه فجر در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد، ضمن تشریح اقدامات گمرک برای ترخیص سریع کالاهای اساسی و ضروری ازجمله داروهای مورد نیاز مردم اظهارداشت: گمرک در زمینه ترخیص اینگونه کالا ها به یک رکورد تازه دست یافته است به طوری که هفته گذشته تشریفات گمرکی محموله‌های واکسن اسپوتینک جهت مقابله با ویروس کووید-۱۹ ظرف ۱۰ دقیقه انجام شد و پیش از آن نیز یک محموله دارویی از مرحله ثبت سفارش، تخصیص ارز، انتقال به کشور و ترخیص از گمرک تنها ظرف مدت ۴۸ ساعت انجام شد که امیدواریم این تجارب را بتوانیم در مورد سایر کالاها نیز به‌کار گیریم.

میراشرفی افزود: تا پایان سال جاری واردات به ۳۶ میلیارد دلار و صادرات به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد که جمعاً حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد شد. البته این رقم زیبنده کشور نیست چراکه ۲۴ هزار میلیارد دلار در دنیا صادرات وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه ۷.۵ درصد منابع دنیا را در اختیار داریم اگر یک درصد صادرات را به خود اختصاص دهیم باید ۲۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که نیاز به توسعه استراتژی صادرات دارد.

رئیس کل گمرک گفت: از ابتدای سال بیش از ۲۰میلیون و۶۰۰هزار تن کالای اساسی ترخیص شده است. هفته گذشته تشریفات واردات واکسن ظرف ده دقیقه انجام شد. همچنین برخی اقلام مرتبط با پیشگیری از کرونا در کمتر از۴۸ساعت ترخیص شدند.

معاون وزیر اقتصاد در همین ارتباط به برخی از اقدامات گمرک درخصوص تسهیل فرآیند ترخیص مواد اولیه، قطعات و ماشین‌آلات وارداتی خطوط تولید اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد واردات را کالاهای اساسی و اقلام واسطه‌ای تولید تشکیل می‌دهند، گمرک با استفاده از اختیارات قایل شده برای رئیس کل سازمان در ماده ۴۲ قانون امور گمرکی، بالغ بر چند میلیارد دلار از اینگونه کالا را ترخیص کرده که این کار سبب کاهش هزینه ماندگاری کالا و جلوگیری از ضرر و زیان به تولیدکنندگان شده است.

وی اعلام کرد: در چارچوب ارائه تسهیلات و خدمات گمرکی به واحدهای تولیدی، یکی از بزرگ‌ترین انبارهای اختصاصی تحت کلید گمرک در شرکت ایران خودرو افتتاح می‌شود که به نحو قابل توجهی در هزینه‌های انبارداری، تخلیه و بارگیری این شرکت و احتمالاً قیمت تمام شده محصولات تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس کل گمرک در توضیح اقدامات و برنامه‌های حمایتی گمرک از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ،به ترخیص درصدی کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید تا زمان انجام فرآیند انتقال ارز و اسناد مالکیت بین خریدار و فروشنده، اخذ ضمانت‌نامه بانکی برای ترخیص کالاهای فعالان اقتصادی مجاز (AEO) استرداد حقوق ورودی کالاهای صادراتی (درای‌بک) به تولیدکنندگان، ورود موقت کالاهایی که برای صادرات در نظر گرفته شده‌اند، بدون دریافت حقوق و عوارض گمرکی اشاره کرد و گفت: این اقدامات در سال موسوم به جهش تولید می‌تواند کمک قابل توجهی در راستای تحقق این شعار باشد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در بحث کنترل و نظارت‌های گمرکی از حالت ملموس و مزاحم به وضعیت غیرملموس و غیرمزاحم اظهارداشت: با توجه به اینکه افزایش سرعت انجام تشریفات گمرکی با بحث دقت در کنترل محموله‌های تجاری در تضاد است و همچنین با عنایت به پیچیدگی‌های تجارت در ایران که به عنوان نمونه می‌توان از تولی‌گری ۲۵ سازمان دخیل در امر تجارت و تعدد قوانین و مقررات نام برد، گمرک مکانیزاسیون رویه‌های گمرکی را در سنوات گذشته به مرحله اجرا درآورده و اقدامات انجام شده در این زمینه سبب بهبود رنکینک‌های بین‌‌المللی در بحث اجرای پنجره واحد فرامرزی، ارتقای رتبه لجستیک تا ۴۰ پله شده است.

معاون وزیر اقتصاد یادآور شد: در بحث اجرای نظارت‌ها به صورت غیرملموس و غیرمزاحم، ما بایستی از حداکثر امکانات در بحث مکانیزاسیون استفاده کنیم که لازمه آن تجهیز گمرک به دستگاه‌های آشکارساز ازجمله ایکس‌ری‌ها است. در حال حاضر ۱۴ دستگاه ایکس‌ری کامیونی در گمرکات فعال است و با توجه به تعدد مرزها، حداقل به ۵۰ دستگاه دیگر نیازمندیم. در این زمینه اقدامات مؤثری برای استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی براساس مدل BOO (سرمایه‌گذاری بخش خصوصی) انجام شده وظرف یک سال و نیم آینده شاهد نصب و بهره‌برداری ۱۴ دستگاه ایکس‌ری کامیونی ساخته شده توسط سازندگان داخلی خواهیم بود. با همین مدل یک دستگاه ایکس‌ری کامیونی پرسرعت ساخت بخش خصوصی تا پایان سال‌جاری در گمرک شهیدرجایی بندرعباس نصب و راه‌اندازی خواهد شد و در آینده نزدیک ایستایی کالا در مبادی ورودی به حداقل می‌رسد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=3059

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});