• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان شرقی؛

نسبت درخواست‌های پیوند کلیه به اهدا کنندگان کلیه ۱۰۰ درصد به ۱۰ درصد است

  • کد خبر : 3101
  • 20 بهمن 1399 - 13:07
نسبت درخواست‌های پیوند کلیه به اهدا کنندگان کلیه ۱۰۰ درصد به ۱۰ درصد است
مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان شرقی گفت: نسبت درخواست‌های پیوند کلیه به اهدا کنندگان کلیه 100 درصد به 10 درصد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، عادل فیروزی در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح وضع بیماران کلیوی استان و فعالیت های انجمن حمایت از بیماران کلیوی  در استان پرداخت.

فیروزی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و ۲۰۳ بیمار دیالیزی در تبریز، اسکو، آذرشهر و خامنه وجود دارد، افزود: در سال جای ۲۳۷ بیمار دیالیزی جدید شناسایی شده است. به عبارتی با ادامه این روند کم کم به ازای هر روز یک بیمار دیالیزی به ثبت می رسد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا امروز ۲۰ بیمار دیالیزی عمل پیوند کلیه انجام داده اند که از این تعداد ۱۳ نفر در تبریز و ۷ نفر در ارومیه و تهران پیوند شده اند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به شرایط کرونایی در کشور بیان کرد: بیماران کلیوی به دلیل ضعف شدید سیستم ایمنی در صورت ابتلا به کرونا ظرف یک روز جان خود را از دست می دهند، بنابراین در ماه‌های ابتدایی سال عملا انجام پیوند کلیه به دلیل ازدحام بیماران کلیوی در بیمارستان ها و احتمال سرایت ویروس ممکن نبود.

وی تعداد فوتی های بیماران کلیوی استان در سال را حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر اعلام کرد و از افزایش ابتلا به بیماری های کلیوی از سال ۹۵ به بعد در استان خبر داد.

فیروزی اصلی ترین دغدغه انجمن و بیماران کلیوی را افزایش قیمت داروها و تجهیزات لازم برای دیالیز عنوان کرد و افزود: متاسفانه بیمارستان های دولتی و مراکزی که باید خدمات رایگان به بیماران کلیوی ارائه دهند، از مسئولیت خود شانه خالی می کنند و بیماران را برای تهیه برخی اقلام به خارج از بیمارستان هدایت می کنند.

وی ادامه داد: الان قیمت یک «کاتتر» حدود سه میلیون تومان است و اکثر بیماران توان تهیه این مورد را ندارند، بیمارستان های دولتی ملزم به تهیه کاتتر هستند، اما به بهانه اینکه بیمه ها هزینه این تجهیزات را دو ماه دیر می دهند، از خرید این لوازم ضروری برای دیالیز بیماران امتناع می ورزند.

فیروزی بیان کرد: حتی طی صحبتی که با مدیر کل بیمه سلامت استان داشتیم، وی قول اختصاص مبلغی به عنوان تن‌خواه به بیمارستان ها را داد تا این تجهیزات را تهیه کنند، اما بیمارستان ها همچنان مقاومت می کنند و این امر موجب سردرگمی بیماران شده است.

وی تاکید کرد: بنا بر شرایط خاص بیماران کلیوی آنها نمی توانند به خاطر عدم توان مالی در تامین کاتتر یا سایر تجهیزات، عمل دیالیز خود را یکبار حذف کنند. آنها باید مرتب دیالیز شوند و این ناسازگاری بیمارستان ها برای بسیاری از بیماران مشکل آفرین شده است.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان با اشاره به اینکه اعتبارات این انجمن فقط از طریق کمک های مردمی تأمین می شود، گفت: بیماران کلیوی انجمن و دفاتر شهرستانی در حد توان در خصوص تأمین هزینه های پیوند، هزینه های خرید دارو، هزینه ایاب و ذهاب به بخش های دیالیز بیمارستان ها، هزینه های بیمارستانی، و هزینه های جای زندگی از بیماران حمایت می کنند.

وی ضمن قدردانی از کمک های خیرین و مردم بیان کرد: این انجمن تعداد ۳۰۰ صندوق در سطح شهر تبریز نصب کرده است و در ماه های رمضان، محرم و ایام عید آمار مبالغ واریزی به صندوق ها افزایش می یابد اما در فصل های سرد سال یا ایام کرونایی که تردد مردم در شهر کم می شود، به تبع آن میزان کمک ها نیز کاهش می یابد.

فیروزی نرخ قانونی پیوند کلیه را ۳۴ میلیون تومان عنوان کرد و از مردم خواست تا قول تبلیغات فروش کلیه را نخورند، چرا که آنها تنها قصد سرکیسه کردن بیماران را دارند و در بیشتر موارد بعد از چند جلسه آزمایش و دریافت چند میلیون مبلغ ناپدید می شوند.

وی از مردم خواست تا با رعایت سبک زندگی و تغذیه ای سالم از ابتلا به بیماری های کلیوی پیشگیری کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=3101

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});