• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

سازمان نظام مهندسی معدنی: در ۱۰ سال آتی از نظر کشف ذخایر معدنی با مشکل روبه رو می شویم

  • کد خبر : 3198
  • 21 بهمن 1399 - 11:30
سازمان نظام مهندسی معدنی: در ۱۰ سال آتی از نظر کشف ذخایر معدنی با مشکل روبه رو می شویم
یاز اکو - رییس سازمان نظام مهندسی معدنی گفت: پنج هزار و ۷۰۰ واحد معدنی از ۱۱ هزار واحد معدنی دارای پروانه در کشور فعال و مابقی به علت‌های مختلف غیرفعال است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، تقی نبئی اظهار داشت: در سطح کشور ۱۱ هزار پروانه بهره برداری برای معادن صادر شده است که از این تعداد حدود پنج هزار و ۷۰۰ معدن فعال است.

وی درباره علت غیرفعال بودن معادن گفت: علل اصلی آن مشکلات مالی، کمبود تجهیزات، ماشین آلات و نیز مشکلات مربوط به بازار است.

وی با اشاره به توسعه نیافتن صنایع معدنی در کشور تصریح کرد: صنایع معدنی مصرف کننده محصولات معدن به اندازه این حجم تولیدات توسعه نیافته و به همین علت بخشی از ظرفیت معدن کشور غیرفعال شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدنی با بیان اینکه همه مواد معدنی قابلیت صادرات را ندارد گفت: بعضا هزینه حمل و نقل ماده معدنی بیش از ارزش آن است و بر این اساس حمل و نقل صرفه اقتصادی برای صادرات ندارد.

وی درباره مشکلات بخش معدن گفت: برای جلوگیری از خام فروشی معدن، باید صنایع معدنی توسعه یابد و زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی تکمیل شود البته در این زمینه با پیگیری برای مقررات زدایی تلاش شده تا مشکلات کاهش یابد.

سیاست ارزی نباید مانع توسعه صنایع معدنی باشد

نبئی درباره تاثیر افزایش نرخ ارز در فعالیت های معدنی گفت: با افزایش نرخ ارز تامین و خرید تجهیزات از خارج مقرون به صرفه نیست، گرانی ها سبب شده است تا هزینه کار و فعالیت های معدنی افزایش یابد.

وی درباره مشکلات متقاضیان برای اجرای طرح تولید کاغذ سنگی در این استان، با اشاره به اینکه ارز دولتی به تجهیزات مورد نیاز اختصاص نیافته است گفت: سیاست ارزی نباید مانع توسعه زیرساخت تولید شود، انتظار این است که دست اندرکاران سیاست ارزی برای توسعه صنایع معدنی شرایط ویژه ببینند و محدودیت ها برای این صنایع برداشته شود.

سخت گیری منابع طبیعی در قبال معدن منطقی نیست

نبئی درباره مناقشه توسعه فعالیت های معدن با منابع طبیعی گفت: معتقد هسیم سطح اشغال معادن در عرصه های طبیعی آنقدر نیست که منابع طبیعی حساسیت نشان می دهد البته سخت گیری منابع طبیعی زیاد است و به همین علت اکتشاف ذخایر معدنی جدید با مشکلات روبه رو است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد در ۱۰ سال آتی از نظر کشف ذخایر معدنی با مشکل روبه رو شویم، ذخایر مثل سنگ آهن و یا سنگ مس، سرب و روی باید اکتشاف شود، ما حداکثر تا ۲ دهه آتی ذخایر داریم بنابراین از اکنون باید برای اکتشاف برنامه ریزی شود.

وی گفت: در این زمینه پیگیری ها و رایزنی هایی با وزارت جهاد کشاورزی داشته ایم که بتوانیم با انعقاد تفاهم نامه، این مشکلات معدنی به حداقل برسانیم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدنی تاکید کرد: به نظر می رسد سخت گیری های منابع طبیعی در قبال توسعه فعالیت های معدنی منطقی نیست.

رییس سازمان نظام مهندسی معدنی برای بررسی وضعیت فعالیت های معدنی و نیز افتتاح ساختمان سازمان نظام مهندسی معدنی خراسان شمالی به این استان سفر کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=3198

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});