• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6

تجارت ۵ میلیارد دلاری ایران با اعضای “اکو”

  • کد خبر : 33081
  • 19 مهر 1400 - 10:00
تجارت ۵ میلیارد دلاری ایران با اعضای “اکو”
یاز اکو - لطیفی گفت: در ۵ماه نخست امسال، ایران با ۹کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو، حدود ۸میلیون تن به ارزش ۵میلیارد دلار تبادل کالا داشته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت : از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه، هفت میلیون و ۹۴۴هزار و ۳۲۲تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۹۶۷میلیون و ۳۱۹هزار و ۸۴۹ دلار بین ایران و سایر کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی “اکو” تبادل کالا شد که سهم صادرات، ۶میلیون و ۱۰۷هزار و ۳۱۱تن به ارزش دو میلیارد و ۹۵۳میلیون و ۳۰۳هزار و ۵۳۲دلار بود و یک میلیون و ۸۳۷هزار و ۱۱تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۱۴میلیون و ۱۶هزار و ۳۱۷ دلار نیز از این کشورها به جمهوری اسلامی ایران وارد شد.

لطیفی افزود: تجارت ایران با اکو در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در مجموع ۸درصد در وزن و ۳۸درصد در ارزش رشد داشته است.

افزایش صادرات به کشورهای اعضای اکو

او گفت : صادرات به ۹ عضو سازمان” اکو” در مدت پنج ماه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال قبل، ۲۲درصد در وزن و ۵۰درصد در ارزش رشد را تجربه کرده است و واردات از این کشورها نیز ۲۰ درصد در وزن کاهش داشته و ۲۲درصد در ارزش افزایش را نشان می دهد.

لطیفی افزود: در صادرات، ترکیه با یک میلیارد و ۱۰۶میلیون دلار، افغانستان با ۸۵۵میلیون دلار، پاکستان با ۴۲۱میلیون دلار،ازبکستان با ۱۷۴میلیون دلار، آذربایجان با ۱۶۱میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۱۷میلیون دلار، قزاقستان با ۶۳میلیون دلار ،قرقیزستان با ۲۷میلیون دلار و تاجیکستان با ۹میلیون دلار به ترتیب در رتبه های اول تا نهم قرار دارند.

وی در خصوص میزان واردات از کشورهای عضو “اکو” توضیح داد: ترکیه با یک میلیارد و ۷۹۴میلیون دلار، پاکستان با ۹۰میلیون دلار،ازبکستان با ۶۳میلیون دلار، قزاقستان با ۲۸.۶میلیون دلار،ترکمنستان با ۱۵.۵میلیون دلار، آذربایجان با ۱۴میلیون دلار، افغانستان با ۳.۹میلیون دلار، تاجیکستان با سه میلیون دلار و نهایتا قرقیزستان با ۱.۲میلیون دلار به ترتیب کشورهای طرف معامله برای تامین کالاهای مورد نیاز کشورمان بودند.

لطیفی در پایان گفت: در سال ۹۹ بیش از ۲۳میلیون و ۷۳۲هزار تن کالا به ارزش ۱۱میلیارد و ۷۱۰میلیون دلار بین ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی “اکو” تبادل شد که سهم صادرات در این سال، ۱۸میلیون و۴۱۹هزار و ۸۳۱ تن کالا به ارزش ۶میلیارد و ۸۹۰میلیون و ۷۴۷هزار و ۹۷۳ دلار بود و سهم واردات از این کشورها نیز پنج میلیون و ۳۱۲هزار و ۵۷۰تن به ارزش چهار میلیارد و ۸۱۹میلیون و ۴۷۴هزار و ۸۵۷دلار بود.

گفتنی است ۱۰کشور ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و آذربایجان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو هستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=33081

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});