• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
12
گفتگوی اختصاصی یاز اکو با مدیر تولید شرکت سوتچی‌لر

بهترین حمایت دولت حمایت نکردن است/ کاهش ۱۰ درصدی برای مصرف کننده «هیچ» است اما برای تولید کننده «همه چیز»

  • کد خبر : 33211
  • 20 مهر 1400 - 11:06
بهترین حمایت دولت حمایت نکردن است/ کاهش ۱۰ درصدی برای مصرف کننده «هیچ» است اما برای تولید کننده «همه چیز»
یاز اکو- به گفته یکی از فعالان حوزه فرآورده‌ های لبنی، صدور بخشنامه کاهش 10 درصدی قیمت لبنیات باعث ایجاد تشویش در بازار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، هفته گذشته سید محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی از کاهش ۱۰ درصدی قیمت تعدادی از محصولات لبنی در هفته جاری خبر داد.

بنا به گفته این مسئول این اقدام که در راستای حمایت از دهک محروم جامعه اعمال می‌شود، تا پایان هفته به صورت سراسری اعمال خواهد شد. اما داستان به اینجا ختم نمی شود؛ چرا که پشت این خبر خوب نکات ریزی نهفته است که با دقیق تر شدن در موضوع می توان متوجه شد. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قضیه با علی سازگار، مدیر تولید شرکت «سوتچی‌لر» که یکی از باسابقه ترین تولیدکنندگان محصولات لبنی در استان است تماس گرفتیم.

 

کاهش ۱۰ درصدی قیمت «دستورالعمل» اجباری یا نامه ارشادی

مدیر تولید شرکت «سوتچی‌لر» در گفتگو با خبرنگار یاز اکو گفت: آنچه «دستورالعمل» کاهش ۱۰ درصدص قیمت محصولات لبنی خطاب می شود در اصل نامه ارشادی است.

علی سازگار ادامه داد: آنچه به دست ما رسیده است تنها یک نامه ارشادی است که در آن لزوم یا اجباری به اجرای بخشنامه وجود ندارد، و بیشتر حالت توصیه‌وار دارد و من گمان نمی کنم هیچ یک از تولیدکنندگان از آن استقبال کنند.

 

خصولتی ها شاید بتوانند اما خصوصی ها هرگز

سازگار با تاکید بر افزایش ۵۴ درصدی هزینه های کلی برای تولیدکنندگان محصولات لبنی گفت: زمانی که شیر خام به قیمت شش هزار و ۸۰۰ تومان به دست ما می رسد، ما چگونه می توانیم شیر را به قیمت شش هزار و ۴۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسانیم؟!

وی گفت: شاید شرکت‌ های خصولتی مثل «پگاه» بتوانند مطابق نامه ارشادی جلو بروند و دلیل آن هم حمایت هایی است که به صورت وام یا تسهیلات برای جبران هزینه ها می توانند از دولت دریافت کنند، اما این کاهش قیمت ها برای ما مقدور نیست.

 

مصرف کنندگان با لبنیات قهر کرده اند

مدیر تولید شرکت سوتچی‌لر با تاکید بر اینکه برای مصرف کنندگان محصولات لبنی قدرت خریدی باقی نمانده است، افزود: هر موقع در بازار محصولات بالا رفته است، ما با کاهش فروش مواجه بوده ایم.

وی تشریح کرد: تولید ما از ۶۰ تُن در سال ۹۷ به ۵۵ تُن در سال ۱۴۰۰ رسیده است، این یعنی توانایی خرید مردم کم شده است. به عبارتی مصرف کنندگان با لبنیات قهر کرده اند.

 

کاهش ۱۰ درصدی برای مصرف کننده «هیچ» است اما برای تولیدکننده «همه چیز»

مدیر تولید شرکت سوتچی‌لر با تاکید بر اینکه این کاهش ۱۰ درصدی قیمت بیشتر جنبه روانی دارد تا واقعی گفت: بنا بر نامه داده شده تنها سه محصول ماست ساده دو و نیم کیلوگرمی، پنیریواف ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسه ای ۹۰۰ گرمی مشمول طرح می شود.

سازگار گفت: به فرض کاهش ۱۰ درصدی قیمت ها می توان چنین محاسبه کرد که یک محصول هشت هزار تومانی، به قیمت هفت هزار و ۲۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسد که این عدد قابل توجهی در سبد خانوار نیست.

وی ادامه داد: اما همین عدد کوچک در مقیاس کلان برای تولید کننده رقم زیادی محسوب می شود و به عبارتی کمر ما را می شکند. همانطور که خود ما طی سال های اخیر مجبور به تعدیل نیرو شده ایم و ۲۴۰ نفر نیروی کار شرکتمان به ۱۷۰ نفر رسیده است.

سازگار گفت: چنانچه طی ۱۰ سال اخیر شاهد بسته شدن حدود ۶۰ درصد از کارخانه های لبنی باسابقه استان از جمله «گلدم»، «دامنه سهند» و… بوده ایم.

 

بهترین حمایت دولت، دخالت نکردن در بازار است

مدیر تولید شرکت سوتچی‌لر گفت: صادر نکردن دستورالعمل ها و دخالت نکردن دولت در بازار بهترین حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

سازگار تصریح کرد: هر زمان بازار می خواهد به تعادل برسد، دولت با صدور نامه یا بخشنامه ای این تعادل را به هم می زند.

وی با اشاره به اینکه بعد از حذف یارانه محصولات لبنی، کیفیت تولیدات بهتر شده است، گفت: تعدادی از کارخانه ها که تفکر یارانه ای داشتند و به زور شیر یارانه ای سر پا ایستاده بودند، بعد از قطع حمایت های دولتی تعطیل شدند؛ در مقابل شرکت های باقی مانده با افزایش کیفیت محصولات خود از یکسو و افزایش تنوع در محصولات همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=33211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});